Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snigelplågare på Bauhaus  (läst 6484 gånger)

fishyerik

• Uppland
SV: Snigelplågare på Bauhaus
« Svar #20 skrivet: 20 okt-09 kl 21:33 »
Om man nu förutsätter att sniglarna faktiskt är kapabla att lida så mycket eller mer än vad en mygggiftsimmun människa gör av ett myggbett så utgå från att det tar mycket längre tid för en snigel att drunkna i avslagen öl än vad det tar för oss att drunkna i vatten. Det är möjligt att de i många fall dör fortare av någon form av förgiftning än drunkning, att de drunknar är ju bara något man har antagit.

Sen vill jag påpeka att sniglar egentligen inte tycker att något är gott, de är inte mentalt kapabla att tycka något/ha en åsikt om något, lite förenklat attraheras de av smakämnena i öl eftersom deras sinnen är programmerade till att ämnen som deras sinnen reagerar så på brukar betyda näring.

Dom tänker inte att det ska bli schysst med en bira när deras smaksensorer registrerar ämnena från ölen, de bara kryper mot ölen om de inte får annan stimulans som har starkare inverkan.    

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Vitis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 20 okt-09 kl 22:10 »
"Johe71"
Har inga spanska sniglar vad jag vet,har lösa höns som tar det mesta  :) .

Vilket skulle du föredra? Dö av en elchock eller bli sliten i stycken av hungriga hönor?

Vadför är det ena djurplågeri och det andra =  :)

???

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #22 skrivet: 20 okt-09 kl 22:49 »
Därför att om elchockdödaren inte är skonsam och vi vet detta och använder den ändå så väljer vi att avliva sniglarna på ett plågsamt sätt(vi är därmed djurplågare)..hönan ser snigeln som mat.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

fishyerik

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 21 okt-09 kl 06:43 »
@Vitis, Sniglar uppfattar inte saker så som vi människor gör, så jämförelsen blir värdelös, men jag kan tycka att din följdfråga iaf äger relevans, var går gränsen för passivt ansvar? Om jag skaffar en tiger som lever rövare, och den använder grannarna som mat, är det ok?

Kött är delar av djur!

Tännlappen

• -
« Svar #24 skrivet: 21 okt-09 kl 14:05 »
"Vitis"
Rooster gav ett bra svar.  :) .Efter att hönan ätit sig mätt kanske det kommer ett fint ägg i redet  :o . Helt enkelt ett mycket intelligent sätt att hålla det rent och prydligt i trädgården.Djur gör på sitt sätt och det ska vi nog inte lägga oss i.  8)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 21 okt-09 kl 14:16 »
Men..
Syrrans hönor äter inte sniglar, bara nån gång har jag sett en unghöna smaka snigel, men då brukar dom gnugga näbben mot marken sen, som för att få bort nåt äckligt. Äldre hönor brukar låta bli sniglarna. Trodde bara att det var myskankor som åt sniglar?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

fishyerik

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 21 okt-09 kl 18:25 »
"Vitis"
Rooster gav ett bra svar.  :) .Efter att hönan ätit sig mätt kanske det kommer ett fint ägg i redet  :o . Helt enkelt ett mycket intelligent sätt att hålla det rent och prydligt i trädgården.

Om nu höns äter mördarsniglar.

Djur gör på sitt sätt och det ska vi nog inte lägga oss i.  8)

Och vad i hela fridens namn är då trädgårdsägare och inköparna på Bauhaus om inte djur?   
Kött är delar av djur!

Vitis

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 21 okt-09 kl 21:25 »
Jag förstår nog inte svaren här riktigt.

Förstår sniglen att det är bättre att bli söndersliten av en höna än att bli grillad av en dålig elpistol??

Jag försöker lära våra hönor att äta sniglar, dom är tveksamma men lär sig nog såsmånigom.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #28 skrivet: 21 okt-09 kl 22:07 »
fast det hade varit värre om bauhaus hade gjort nåt för att elektrificera(heter d så :-\) katter eller hundar med, jag menar..när man ska fiska så utsätter man ju mask och maggot, i de fall man agnar med sådana för värre djurplågeri än en snigel..vad är skillnaden mellan en snigel och en mask egentligen när det gäller smärtgrejen..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

fishyerik

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 21 okt-09 kl 23:54 »
Rent juridiskt kan man inte utsätta vare sig sniglar maggots eller maskar för djurplågeri, det är ryggradslösa djur. För övrigt lider Tennläppen med fler mer än vad sniglarna är kapabla till, när de föreställer sig hur det skulle vara för dom om de blev sakta elektrifierade till döds.

Sniglarnas "tankeförmåga" är inte mycket mer avancerad än ett simpelt datorprogram, får de stimuli så reagerar de på ett förutbestämt sätt.

De har ingen som helst evolutionistisk anledning till att kunna lida så som vi kan.

Kött är delar av djur!

Tännlappen

• -
« Svar #30 skrivet: 23 okt-09 kl 22:30 »
"Fishyerik"
Jag föreställer mig inte själv hur det skulle vara att elektriskt dö,utan jag menar att produkten dom säljer är osmaklig och med all sannolikhet kommer att fungera på ett bristfälligt sätt.Vi borde vara så upplysta att vi inte borde hålla på med sådant trams. Ett exempel:ska man döda en fluga tar man en flugpiska och pang, flugan är död,vi håller inte på och plågar flugan. Jag är uppfostrad att ska man döda något så gör man det snabbt och vad man anser vara så skonsam död som möjligt för den varelse man ska ha ihjäl.Helt enkelt inget onödigt lidande som Bauhaus elpryl troligtvis kommer att åsamka sniglarna.  8)

fishyerik

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 24 okt-09 kl 12:39 »
Tännlappen: Det är ju en ogrundad gissning, eller rättare sagt flera ogrundade gissningar i kombination, om du nu inte råkar vara mycket väl insatt i hur sniglar och sniglars nervsystem reagerar på el ur snigelns perspektiv, vilket är min gissning att du inte är, rätta mig gärna om jag har fel.

Kan någon här komma på något som är snabbare än elektricitet?  "Rätt doserad" kan man ju få en absolut ögonblicklig effekt av elektricitet, jag vet inget som är snabbare än det.

Det är fullt möjligt att snigelns nerver/förmåga att uppfatta något blir helt utslagna/en i samma ögonblick som redskapet används på dom.

Det är alltså inte helt orimligt att Bauhaus snigelelavlivare är mycket mer human mot sniglarna än de vanliga sätten att avliva sniglar, så som klippning, trampning, frysning osv.

Sen kan jag hålla med om att det finns risk för att redskapet inte fungerar som det ska/bör. Men det kan man ju inte bara utgå ifrån, så lite ström som behövs är inte svårt eller dyrt att designa och tillverka något som "doserar".

Och att det finns en pedagogisk aspekt i att till exempel säga åt barn att inte dra vingar och ben av levande flugor håller jag också med om.

Men när det kommer till invasiva destruktiva sniglar tror jag det är minst lika viktigt att budskapet om att de inte har något här att göra går fram.

Det läskigaste i hela historien är väl att trädgårdsfirmorna skor sig "i båda ändar", de borde helt enkelt bjuda på effektiva snigelbekämpare, om den här el-grejen kan mäta sig i effektivitet med nematoder håller jag inte för särskilt troligt. På tal om nematoderna, är det ok att smitta sniglarna med parasiter som det tar dagar/veckor(?) att dö av? Är det ok att låta dom leva så att de senare i många fall sakta dör av svält, torka, naturligt förekommande sjukdomar osv.?   :o

Kött är delar av djur!

Tännlappen

• -
« Svar #32 skrivet: 24 okt-09 kl 15:21 »
Om vi lämnar andra metoder åt sidan och koncentrerar oss på elplågaren. För det första ska man sticka snigeln med två spetsar och sedan trycka på en knapp så att det går en elstöt genom spetsarna som man stuckit i snigeln.Batteriet kasst vad händer då,knappen man ska trycka på funkar bristfälligt,.....då har man en snigel som sitter levande spetsad och vid liv på två trådar. Mycket osmakligt,plågeri helt enkelt.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #33 skrivet: 24 okt-09 kl 16:33 »
mm helt klart fast om den varit av rejälare slag, driftsäker så är jag inte så säker på att den är speciellt plågsam..stick + el klart =på nån sekund..kanske det räcker att hålla den mot "huden" på snigeln för att få direktdöd i såna fall är den ju supersnabb..hade jag haft bauhaus närmare så hade jag köpt och testat..ingen som känner sig manad? Är den dyr?

fishyerik

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 24 okt-09 kl 22:10 »
Jag har inte sett den, man jag blir väl tvungen att kolla in den nästa gång jag e på Bauhaus.

Dom där spetsarna, är det vassa penetrerande stickverktyg eller mer typiska som på fösare?

Angående de tekniska frågor som huruvida den varnar, stänger av sig eller liknande när batteriet blir dåligt får du väl fråga tillverkaren. De tennisracketformade flugelektrifierarna som man kan köpa för några tior och drivs av ett AA-batteri har vad jag vet inget system för att hantera dåligt batteri, de fungerar bra ändå, man hör på den att batteriet börjar bli dåligt innan den slutar att vara riktigt effektiv.

Jag tycker inte man kan förkasta en sak som mycket väl kan vara det bästa alternativet på den punkt man kritiserar saken för.

Man kan inte låta bli att jämföra med alternativen, väldigt få saker/företeelser som inte är dåliga på något sätt.
Kött är delar av djur!

Tännlappen

• -
« Svar #35 skrivet: 25 okt-09 kl 11:22 »
Vidhåller att produkten är förkastlig. Tycker inte en stor affärskedja ska sjunka så lågt genom att sälja en sådan produkt. Möjligtvis kan man sälja den till personer som typ "springer efter brandbilen". "Fishyerik" när du ändå är på bauhus så glöm inte att köpa halkskydd till stövlarna,för jag tror inte någon vill att du ska ranta omkull med elkäppen och få den på ett kanske för dig olämpligt ställe  ;) . Har nu sagt nog i den här tråden och hoppas att produkten dör ut av sig själv för den hör inte hemma i vår arsenal.  :-X

fishyerik

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 25 okt-09 kl 22:43 »
Hehe, du har ju fortfarande inte givit någon grund för dina gissningar, eller jämfört med alternativen, men du är mot produkten.

;D ;D ;D
Kött är delar av djur!

Yrmff

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 okt-09 kl 23:30 »
hade snigelelstängsel innan å njöt varje gång jag hittade en grillad snigel  :-X :-[
men dom djävlarna hämnades med att fräta av den 2mm tjocka (galvade) tråden för mig..
så nu har jag snigelproteinomvandlare istället (ankor)
är jag att betrakta som ryggradslös iochmed detta och därmed avlivningsbar  ;)
eller har jag bara skjutit över mitt ansvar på de stackars ankorna?
mvh h

rafael

« Svar #38 skrivet: 02 nov-09 kl 22:50 »
Mycket krångel i onödan. Morakniv direkt bakom huvudet avskär deras nervimpuler mycket effektivt. Att trampa ihjäl blir kladdigt i onödan. Om man sen föser dem åt sidan eller plockar upp dem är en smaksak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser