Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen ett ägg!  (läst 1616 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Äntligen ett ägg!
« skrivet: 30 aug-09 kl 18:41 »
... Som min nya vaktel jag köpte igår la! Mina andra jag köpte i mars som 4:veckors lägger inte än!  >:(

Jag har gett dem allt som sagt (i en annan tråd)... De har lagt totalt 7-8 ägg på HELA VÅREN OCH SOMMAREN (de är snart ett halvår gamla och som sagt, köpte dem som väldigt unga)! Jag började bli riktigt less på dem och fundera om det var något fel på dem?  ???
Men innan jag gav upp testade jag att köpa en till vaktel från en annan uppfödare. Jag kände genast skillnaden på blygdbenen, denna nya var helt öppen = aktiv i värpandet och sedan kände jag på mina "gamla" som inte var ett dugg öppna...

Idag när jag kom ut hade den nya vakteln lagt ett ägg.

Vissa undrade om det var råttor eller möss som tog äggen, men nej... De värper helt enkelt inte av någon anledning.
Har jag tur nu så kanske de blir sugna av att se den nya hönan lägga ägg och börjar själva... Annars får jag leta upp någon som vill ha ett par "sällskapsvaktlar"och köper flera nya... För jag vill ha ägg!  :(

*bild på min nya värpande höna*

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Äntligen ett ägg!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-09 kl 14:46 »
Grattis får man säga då ;D Kanske det är något som dina andra vaktlar tycker det fattas i huset?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 15:04 »
Frågan är VAD?

Räknar upp allt de har nu... Säg till om ni tycker något fattas...

De har: Gömställen, ett helt eget rum (med två våningar de kan välja att vara på) för att förebygga stress av t.ex. människor eller andra djur som skulle kunnat störa annars, de har ljus, de har grankvistar, mossa, sandbad, gräs m.m, snäckskal, har testat med både värp och allfoder utan resultat... Utrymmet lär inte vara för trångt eller, har sett folk som haft japaner i 3-4 gånger mindre burar än vad mina har och de har värpt så bra ändå, men mina strejkar helt!

De får nog på sig till hönsbytardagen Emil och jag hade tänkt och ha... Om de inte börjat värpa då... Då säljer jag dem för en 50:lapp styck som sällskapsvaktlar. Vill inte äta upp mina allra första vaktlar med namn och allt... Även om de har en IQ nivå som... Jag vet inte vad  ::) och äggstrejkar!
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 19:45 »
grattis till ägget... vad fin den nya är!!! En liten fundering.. skriker din tupp som en katt som para sig(hemskt skärrande ljud som gör att en vill döda fanskapet)... tom min vegetarian till sambo vill att jag ta bort honom!!! Det är verkligen störande... vi har katter hemma så det är kanske det som stör de??

tack för hjälpen

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 31 aug-09 kl 20:17 »
Skriker?

Skriker gör han inte... Däremot spelar/galer han som vilken tupp som helst, helt normalt. Om man står nära och inte är berred kan man hoppa i luften av rädsla ibland, haha!  ;D
Eftersom han är 3 stängda dörrar ifrån mitt rum så hör jag inte honom så högt.  ;D Och på natten har de släckt så då håller han näbben med... Väldigt charmig liten gosse som till skillnad mot hönorna gärna kommer fram och man får plocka upp honom ibland. =) ... Hänt några gånger att han spelat när man hållit i honom, låter så jäkla kul! :D

Här har du en länk på en tupp som galer/spelar (du får trycka fram lite då han gör det närmare slutet av filmen)... Som sagt, alla låter så, helt normalt.

Här är en till, dock så låter min mer som den översta:

« Senast ändrad: 31 aug-09 kl 20:19 av Linkoso »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-09 kl 22:51 »
Har läst att dom även ska ha ljus på natten. Typ pågrund av någon mörkerskräck >w< Förmodligen inte där felet ligger. Men du kan ju testa ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
L
« Svar #6 skrivet: 31 aug-09 kl 23:47 »
Har testat det med så nej. XD inget funkar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 08:13 »
Grattis till ägget! ;D
Märkligt med dina anda vaktlar. Vi köpte vaktlar i lördags. En tupp, en vuxen höna och två unga som inte börjat värpa än. Vi hade inte väntat oss ägg på några dagar efter allt man läst om hur lättstressade de är. I lördags kväll kom ett ägg, i söndags ett och igår, måndag, två!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 01 sep-09 kl 08:17 »
Skriker?

Skriker gör han inte... Däremot spelar/galer han som vilken tupp som helst, helt normalt. Om man står nära och inte är berred kan man hoppa i luften av rädsla ibland, haha!  ;D
Eftersom han är 3 stängda dörrar ifrån mitt rum så hör jag inte honom så högt.  ;D Och på natten har de släckt så då håller han näbben med... Väldigt charmig liten gosse som till skillnad mot hönorna gärna kommer fram och man får plocka upp honom ibland. =) ... Hänt några gånger att han spelat när man hållit i honom, låter så jäkla kul! :D

Här har du en länk på en tupp som galer/spelar (du får trycka fram lite då han gör det närmare slutet av filmen)... Som sagt, alla låter så, helt normalt.

http://www.youtube.com/watch?v=OeYzmq2weu4

ja precis så spelar han.... fy vad jag blev rädd första gången... trodde det var min katt som blev våldtagen!!!!

mvh

JOnathan

Här är en till, dock så låter min mer som den översta:

http://www.youtube.com/watch?v=IE61985wPbU
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser