Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar  (läst 1352 gånger)

Daaniel

• Gäst
Vaktlar
« skrivet: 30 aug-09 kl 11:25 »
Hej är det mycket svårare att ta hand om vaktlar än värphöns?

Daaniel

• Gäst
SV: Vaktlar
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 18:50 »
Ingen som vet?? Någon kunnig borde ju veta det här på alternativ!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 21:06 »
Nu har jag bara haft mina vaktlar sedan igår, men jag svarar i alla fall. Jag tycker inte det verkar svårare. De kräver mindre utrymme och är verkar inte vara känsliga för kyla på vintern.
 Jag har läst en massa om att de ska vara väldigt lättstressade och kan äggstrejka ett par dagar efter man rengjort buren och så, men de vi fått hem verkar inte riktigt stämma in på det. Trots en massa bilåkande, ny miljö + att vi sprungit och grejjat en massa hos dem både i gårkväll och idag så har vi redan fått två ägg!
Kycklingarna verkar dock vara betydligt känsligare än hönskycklingar, utifrån vad jag läst. Vaktlar blir väl inte så gamla (?) och man kan nog inte vara säker på att de ruvar, så man behöver kanske nästan ha en kläckare för att hålla liv i flocken.

Här finns lite att läsa:
http://www.gardenpatch.se/vaktlar/bildspel/quailcare.html
http://brofarmen.web.surftown.se/vaktel.htm

Du får väl komma hit och kika på våra om du vill ;).

Daaniel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 06:38 »
Okej! tack för informationen!
Har ochså läst att vaktel kycklingarna är jätte känsliga och måste ha perfekt annars så överlever dom tyvär inte.
Men ska du föda upp små vaktlar, ge dom filmjölk, funkar även på kycklingar
Som sagt tack för infot :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
Bokohammare, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser