Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Måste förnya jorden.  (läst 2854 gånger)

Kottisgården

• Västerbotten
Hjälp! Måste förnya jorden.
« skrivet: 28 aug-09 kl 17:26 »
Vi har köpt en gård. Säljarna satte potatis i "våras" och jag tyckte då att det såg konstigt ut. Jorden var tung och "lerig". Det kom ett skyfall regn efter några dagar och jorden liksom flöt ut och blev ett plant täcke. Detta täcke sprack när värmen kom och då såg halva landet ut som en bild ifrån öken - torrsprickor i grå markyta.

Å nu när skörden tas in så ser jag resultatet. HERREGUD!  Plantorna är supertaniga och jag tog upp 5 stycken för att fylla min lilla kastrull inför middagen.

Så nu kommer jobbet. Vi måste förnya jorden på något vis. Vad jag förstår behövs den tunnas ut med sand och köttas upp med fräsch matjord. Hur löser man det? Ska jag ta traktorn och skrapa bort det som ligger i landet nu? Vad ska jag ersätta den med? jordsäckar från lantmanna? :-)
Sand kan jag hitta i skogen här brevid, men bra jord?

Snälla hjälp mig tänka, vill göra detta innan vintern kommer (om max 2 veckor har vi första frosten).

Mvh A.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Hjälp! Måste förnya jorden.
« Svar #1 skrivet: 28 aug-09 kl 17:43 »
Har du inget mullbildande att plöja eller fräsa ner?
Gräsklipp, halm, naturgödsel å sånt.
Kanske kan du lägga ut gammalt gräs i tjocka lager nu i höst, och kommande vår peta ner sättpotatisar under höet.
Då slipper du bearbeta alls nu, plöj ner alltihop nästa år efter potatisskörden.
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 17:48 av Foppas fot »

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 28 aug-09 kl 18:22 »
Tjaa, vi har ju halm. Räcker det med att jag lägger det ovanpå å kör ner det med plog å traktor? Ska jag lägga på kogödsel samtidigt? Å sand?

tack för ditt snabba svar!
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 aug-09 kl 18:36 »
Jag får intrycket att det är ett mindre trädgårdsland saken gäller.
Det är svårt eller omöjligt att plöja ner en massa ohackad halm.
Har du tallriksharv eller nåt annat att blanda in halmen i jorden med så går det lättare.
Jag vet inte hur mycket sand hjälper, gissar att det går åt rätt mycket i så fall.
Men jag skulle som sagt köra med mitt första förslag, odla under halmtäcke nästa år.
Lite dynga under halmen också kan väl inte vara helt fel.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 aug-09 kl 19:14 »

Ska plocka bort några kilo sten innan jag förbättrar jorden. Slogs med många stenar idag när jag LETADE potatisar.

Ska försöka klämma in ett färskt foto i datorn ikväll (om jag hinner) så ni får se sommarens .. växtlighet...

Vi har nog hackad halm att slänga på. Har både tallriksharv och s-pinneharv. Eller.. vi har ett helt bondgårdssortiment. Ikväll sätter jag gubben vid bordet och diskuterar fram vilket alternativ vi ska ta.

Det går ju att gräva upp hela landet å göra swimmingpool... :-)

Skriver mer imorgon vad vi diskuterat å vilken lösning som lät bäst. Vill gärna ha era åsikter innan man startar ett projekt jag inte har en aning om hur resultatet kan bli. :-)

« Svar #5 skrivet: 29 aug-09 kl 02:21 »
Att tillsätta sand i en lerjord är inte så jättelyckat, möjligen undantaget väldigt grov sand. Satsa på gräsklipp & kompost i stora mängder istället. Om ni inte behöver använda landet för grönsaker nästa år kan gröngödsling också vara en idé.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 29 aug-09 kl 06:41 »
Diskuterade inatt. Å tänkte. Å kom fram till att vi inte gör något potatisodlande nästa år.

Vi ska stängsla in landet och sätta ena suggan där till våren. Då får hon äta å böka å bajsa..
Sedan tillsätter vi ny matjord från ägorna, blandat med egen kogödsel och hackad halm. Å så träda fram till våren 2011.

Då får jag ett "ofrivilligt" sabbatsår från potatis-tänkande och marken får vila. Jag gissar att de haft potatis där i 20 år nu...
Tanken sedan är att växelodla halva landet. Visst kan man köra tre-fyra år per sida?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 29 aug-09 kl 08:15 »
Det låter som du har lättlera eller mjäla.

Det låter som jorden behöver omväxling med annan gröda. Jag skulle tro att ett par års vallodling vore bäst till att börja med.

Det vore sen bra om du fick en bättre växtföljd, d.v.s. växlade om med något annat och inte odlade bara potatis där. Potatis två år i rad går väl, längre är tvivelaktigt, även om det kan gå. Jorden blir utarmad av upprepad potatisodling. Strukturen blir försämrad av all bearbetning. Potatis är ingen strukturuppbyggande gröda heller. Lämnar inte särskilt mycket mullbildande material.
« Senast ändrad: 29 aug-09 kl 08:19 av Anders Skarlind »

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 aug-09 kl 09:09 »
Men inte behöver du göra uppehåll i potatisodlandet! Som ngn av de andra skrev, odla i halm, helst ngn annanstans än där det vuxit potatis i flera år.
Lägg ett tjockt lager gräsklipp över landet du odlat i i år och sen hö/halm/ensilage. Låt det ligga så över vintern o kratta i vår bort det som inte maskarna dragit ner. Odla sedan något annat, helst sådant som även tillför nyttigheter till landet, tex solrosor, ringblomma o bondböner, andra här har säkert fler förslag på jordförbättrande växter.
Ta för vana att täcka bara jordytor mellan raderna med gräsklipp eller t.ex hö.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 29 aug-09 kl 10:24 »
Du skriver att du köpt en gård, och har en massa maskiner.
Om inte potatislandet är jättestort så kan du väl hämta jord nån annanstans, om det inte är lera på alla åkrar.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 12 sep-09 kl 20:03 »
Jag känner igen vår jord när du beskriver din ... man får en bild av 7 års torka i södra Afrika, eller hur?  :P
Efter att i många år haft häst så har jag sålt alla och tänkte odla grönsaker i lerjorden. Började med att släpa ut halva gödselstacken och göra "sängar" av den. Planterade mina försådda plantor och lade mycket halm/hö runt omkring för att slippa rensa.
Potatislandet gjorde vi precis som någon tidigare skrev: la potatisen på backen och täckte med massor av hö. Efter halva sommaren täckte vi med mera hö. Nu är där en fantastisk fuktighet och mylla som jag ska plantera vitlök i till hösten.
Kålen har blivit enorm (även om den har blivit hårt angripen av kålmasken  :'( ), ja till och med morötterna har jag lyckats få viss storlek på. Det är hopplöst annars med rotsaker i lerjorden då växterna inte orkar pressa undan jorden och blir pyttesmå.

Så mitt råd till dig är: gödsel (häst eller ko) och massor av hö, halm eller gräsklipp.
Lycka till!  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser