Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cuy.  (läst 2833 gånger)

nysse

Cuy.
« skrivet: 27 aug-09 kl 14:18 »
Fundera på att skaffa ett par cuy, ta´r nog dom hem från Danmark.
Ni som har dom - var finns ni i landet ?

nysse

SV: Cuy.
« Svar #1 skrivet: 13 sep-09 kl 11:56 »
Puttar !
Ingen som har cuy här ?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 13 sep-09 kl 12:02 »
Vad är cuy för något?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 12:49 »
Dandelia som fanns på forumet har haft cuy men slutat med sin uppfödning. Hon sålde sina djur till någon som skulle fortsätta, du kan fråga Beekeepern här på forumet. Jag tror han har kontakt med Dandelia fortfarande.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

nysse

« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 08:33 »
Mazze - Cuy är ett stort marsvin som man äter i Sydamerika.

ledup

« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 14:15 »
http://www.blocket.se/trelleborg/Cuy_och_Marsvin_22819373.htm

Hittade detta när jag sökte på blocket.
Vet inte riktigt var du bor men de jag visste förut somhöll på har slutat . Kan i.o. f kanske fråga någon om du vill ha kontakt. De jag vet om bor i Dalarna, fast de fanatiska brukar ju hålla kontakten även utom läns.

Har försökt med cuy själv men det kändes så träligt. Dels var de ganska dyra och dels så lever de sällan lika länge som vanliga marsvin.
Måste hålla koll på fötterna också då de får för många tår på fötterna (hänger tydligen ihop med storleken).
Får de för många tår så kan hela benet " spricka" upp i tår =avlivning. 1-2 extra tår är dock ok.
Vet inte om de fått ordning på detta nu.
Köper du hanar så se till att de är fertila, det är tämligen vanligt att de blir ofertila.

ledup

« Svar #6 skrivet: 14 sep-09 kl 14:19 »
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1434555

Här står "allt". Kanske kan du få kontakt med uppfödare också den här vägen (vet dock inte om människan är aktiv än).

nysse

« Svar #7 skrivet: 15 sep-09 kl 09:18 »
Tack för alla svar.
Har nu kontakt til 2 uppföderar i Danmark, så det bli´r nog därifrån. Jag är dansk, så åker ibland dit.....

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 09:09 »
Jag har fått veta att en uppfödare i Danmark i veckorna får hem några exemplar av gigantcuy från Peru. Rasen blir ca 3,5 kilo tung inom 1½ år. Nyheten är så spännande att jag måste återregistrera mej på Alternativ för att få glädjen att berätta det!  :-[

hemsidan: http://www.marsvinehytten.dk/9399725 Jag hoppas det är OK att länka!

/Dandelia

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 10:02 »
det var verkligen intressant!  :o jag bearbeta en kompis som brukar vara i sydamerika om vintrarna i ett halvår nu att han ska skicka såna åt mej, men danmark är helt klart närmare.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Datic

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 dec-09 kl 16:22 »
:o sånna vill jag ha!!!

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 jan-10 kl 15:10 »
Tänk bara på att cuy inte går att jämföra med våra vanliga marsvin. Temperamentet är annorlunda och dom lever kortare tid, oftast inte mer än 3 år jämfört med tammarsvinens 8. (Då talar vi om välskötta tammarsvin som får rätt kost. Annars blir dom ofta sjuka och dör i förtid.)

Cuyen är lättstressade och har kvar den ursprungliga flyktinstinkten. Dom tyr sej inte till människor lika lätt som ordinära marsvin. Det är alltså inga keldjur för barn eller oerfarna. Det krävs tid och tålamod för att få en cuy ordentligt tam.

Tassarna kräver noggrann vård pga ofta felväxta och övertaliga klor. Hanarna har tendens till aggressivitet mot andra hanar, det fungerar inte lika bra att ha cuyhanar tillsammans som vanliga marsvinshanar. En cuy kan oxå skada ett tammarsvin svårt om det vill sej illa.

Å andra sidan är dom maffiga, muskulösa (beroende på kroppstyp förstås) och mer en utmaning att hålla på med än vanliga små "svin". Efter att ha fött upp både vanliga och cuymarsvin
måste jag dock tillstå att det ger mer att ha vanliga tammarsvin.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 10 jan-10 kl 17:35 »
jag för min del är intresserad av cuy enbart för köttets skull, kanske pälsen om det går att göra något av den också.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dandelia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 feb-10 kl 10:29 »
Isf är det cuy du ska ha, Sophie.  :) Det är mer kött på en cuy. Leta efter avelsdjur med bra kropp. Det finns, enkelt uttryckt, en päronformad och lösare variant och en mer muskulös och fast kroppstyp. Tegelsten, kallar jag den senare :P Bara muskler :D

Kul att höra att du är intresserad av köttavel!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 08 feb-10 kl 12:09 »
ja, jag gillar lite ovanliga köttsorter. jag hoppas att kompisen får tag i cuy i sydamerika annars får jag kika på uppfödaren i danmark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser