Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintring  (läst 6049 gånger)

Michailov

• Västergötland
Invintring
« skrivet: 26 aug-09 kl 16:03 »
Möjligt det är en mycket dum fråga men jag tar chansen...

Har 2 st samhällen (avläggare från början juli) som står i Göteborg. Det finns ljung i området, inga mängder men något. Har haft 2 lådor (LN) som yngelrum och flyttade upp mörka ramar till övre lådan och lade spärrgaller med drottningen kvar där nere. Det var en del yngel i de mörka som åkte upp. Detta skedde för ca 1 vecka sedan. Så om ett par veckor skall jag skatta det lilla som är tänkte jag. Då skall allt yngel krupit ut och de kakorna skall till omsmältning eftersom de är väldigt mörka.

Samtidigt som jag skattar övre lådan skall jag ge sockerlösning (invintring) tänkte jag. Samtidigt vill jag ju inte att de skall sitta på ljunghonung under vintern.

Hur undviker jag att ramarna i undre lådan är fulla av ljunghonung när jag skall invintra? Då har ju bina ingenstans att göra av sockret...??

Och om så är fallet - vad kan jag göra åt det?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Invintring
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 17:54 »
Kan du inte slutskatta nu då? ta bort lådan och fodra in dom innan dom drar in ljunghonungen?

Det fanns yngel kvar vad jag förstod? ryms dom i nedre lådan?
Jag flyttade ner och ihop så att det ryms i en låda, på med fodrare och foder resten sköter bina...dom fyller i allt efter som ynglet går ut.

Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

wictor

« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 19:23 »
När du tar bort ljunghonungen om ett par veckor så får du ju bort de mörka ramarna. Bra.

Bra att ha ljunghonung i mörka ramar också, de måste slungas mycket hårt och det mörka vaxet är mycket segare och tål full fart i slungan.

När du slutskattar, sätt tillbaka en låda med enbart mellanväggar överst, och fodra dem för vintern. Du kommer att få nytt vax i det som blir nästa års yngelrum, det är ju bra att ha två lådor till ynglet.
De bygger ut snabbt - men framför allt väldigt vackert - när de får mellanväggar till invintringen. Inte alls en massa drönarbygge och andra dumheter de annars kan hitta på under vår och sommar när de får mellanväggar där nere...

Till våren kommer du att märka att du har en tomlåda underst, och drottningen går och ynglar i den övre lådan. Då skiftar du plats, hon går hellre uppåt. När hon väl börjat yngla i bägge lådorna så fortsätter hon med det, hon lägger gärna ägg i celler där det krupit ut bin ett par dagar tidigare. Så får du gott om bin nästa sommar. Sen på med spärrgaller och en tre-fyra skattlådor.

Michailov

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 aug-09 kl 09:22 »
micke_osd: "Problemet" jag har är att allt yngel sitter på mörk-mörka kakor som tidigare var i nedre lådan. I övre hade jag nyutbyggda mellanväggar med en del honung. Det jag vill är att få bort de mörka kakorna i samband med invintring och därför flyttade jag upp dem, lade på spärrgaller och lät drottningen få de ljusa kakorna nere hos sig. Då vill jag vänta ut ynglet innan jag skattar det som nu är skattlådan, tidigare övre yngelrumslådan. Samtidigt har jag en minnesbild av något jag läst någon gång att bina gärna flyttar honungen uppåt om drottningen får ont om plats nede hos sig. Det är lite det jag också hoppas händer hos mig. Sedan bor jag på Västkusten och här är det tydligen lite senare med invintringen. Alla pratar om mitten september till början oktober. "De' e' la Golfströmmen..."  ;)

wictor: Du får allt att verka så enkelt och självklart  :). Det är väl det som kallas rutin... Smh är nu såpass starka att de skall klara att bygga ut mellanväggar inför vintern. De skall få salt i fodret också så går det väl ännu bättre. Tackar för guiden.

/Michailov

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #4 skrivet: 27 aug-09 kl 09:27 »
micke_osd:De skall få salt i fodret också så går det väl ännu bättre.

Salt??? Berätta mer. Jag har aldrig hört talas om det förut.

micke_osd

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-09 kl 09:29 »
 ;D Ja jag kom att tänka på det... här står dom invintrade och klara redan... riktmärke här är att fodringen ska vara klar veckan före älgjakten...

micke_osd

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 27 aug-09 kl 09:32 »
Hmm...jag har inte skrivit det... ;)

Har läst att en del ger salt i fodret! men säkert svarar någon här varför och hur/mängd.
Har prövat i år med ättika i fodret för att motverka mögel...återstår att se till våren....

Michailov

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 aug-09 kl 10:35 »
Detta med salt är något jag läst lite här och där, mest här. Det skall tydligen stimulera vaxproduktionen hos bina. Jag kör med receptet för "wictors"-lösning:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=23856.msg178257#msg178257.

/Michailov

wictor

« Svar #8 skrivet: 27 aug-09 kl 20:57 »
Jag tackar Michailov för beröm.

Och så om salt. Ja, ½% salt i foder stimulerar vaxproduktionen, och dessutom verkar bina bli friskare. Alla behöver salt, bin såväl som människor. Tyvärr får väl vi människor i oss för mycket, och bina för lite...

Atamonpulver motverkar såväl mögel som nosema, bägge är svampar och gillar inte atamon.

Ättika använder man inte för att motverka mögel, det använder man för att vissa teorier påstår att ett lägre Ph-värde underlättar för bina att ta hand om sockerlösningen. Detta är omtvistat. Det kanske blir lite mindre mögel, vad vet jag? Utprovat är det dock inte.

Såväl salt som bensoesyra (atamonpulver) är utprovat vid universitet.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 aug-09 kl 21:08 »
Men Wiktor, det finns inga studier som påvisar något sådant.

Ättika motverkar mögel och råkar sänka pH på vinterfodret om det är så pass koncentration av ättika, det kan man påvisa rent kemiskt också, det fungerar.
Men allt det andra det är som allt annat, en del gör det, en del tror på det, en del gör båda och en del avstår.
Det går dock inte att påvisa någon effekt i något avseende.

Kontakta Preben (bisjukdomskonsulenten inom SBR) för ett korrekt, objektivt och sakligt svar på den här frågan. Han samlar statistik och vet en hel del om just invintring.
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 21:09 av Sten-Åke Lindell »

quintus

« Svar #10 skrivet: 27 aug-09 kl 22:24 »

Och så om salt. Ja, ½% salt i foder stimulerar vaxproduktionen, och dessutom verkar bina bli friskare. Alla behöver salt, bin såväl som människor. Tyvärr får väl vi människor i oss för mycket, och bina för lite...

Atamonpulver motverkar såväl mögel som nosema, bägge är svampar och gillar inte atamon.

Gå till

http://wermdobiodlare.se/
och klicka i menyn på BNB. I BNB nr.4 finns artikel om saltet och i BNB nr. 26 artikel om Atamonet.

Såväl salt som bensoesyra (atamonpulver) är utprovat vid universitet.

Kan du vänligen redovisa vilka????????

« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 22:25 av quintus »

wictor

« Svar #11 skrivet: 28 aug-09 kl 07:34 »
Men Wiktor, det finns inga studier som påvisar något sådant.

Jodå, det finns visst studier som visar sådant.
Och trots att jag har biodlande grannar med Nosema så har jag det inte, vi testar varje år i biodlareföreningen och under ett flertal år har jag sluppit Nosema, andra som gör som mig uppvisar samma resultat. De som gör som "man alltid gjort" har Nosema.

Och så tror jag inte alls att Preben (bisjukdomskonsulenten inom SBR) kan ge ett korrekt, objektivt och sakligt svar. Han rapar bara upp det som SBR framför, och det har jag lärt mig genom åren att det är inte mycket som den föreningen tar del av omvärldens forskning vad gäller biodling.
Från den sidan kan man mycket väl få felaktiga, subjektiva och virriga råd.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 aug-09 kl 07:52 »
Ingen här jag känner har Nosema utbrott, ingen i grannskapet använder Atamonpulver eller salt.
Jag har själv kollat vad vinterfoder innehåller försökt göra ett bra eget recept.
Det finns lite mineraler men man tillsätter varken salt eller Atamon. Ättikan används oftast bara för spjälkningen och då i en ganska stor mängd men har också en konserverande effekt.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #13 skrivet: 28 aug-09 kl 08:46 »
Jag testade atamon på 2st och ättika på 2st och det var massa mögel i de med ättika och bina verkade inte vilja dra ner det men et med atmon drog de ner snabbt som bara den.
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 28 aug-09 kl 09:47 »
Vetenskaplighet i den formen att man ska upprepa experiment gång på gång under samma förhållanden finns inte. Det bedrivs alltför lite forskning över huvud taget.

Jag upplever att Wictor har bra koll utifrån mångårig erfarenhet som jag värderar högt. Jag har saltat lite i sockerlösningen och om det hjälper eller inte spelar ingen större roll för mig. Jag upplever iallafall inte att de tar skada och kostnaden är nästan noll.

Lars i skogen

« Svar #15 skrivet: 28 aug-09 kl 09:58 »
Jag testade atamon på 2st och ättika på 2st och det var massa mögel i de med ättika och bina verkade inte vilja dra ner det men et med atmon drog de ner snabbt som bara den.

Det låter konstigt i mina öron. har själv använt ättika i mitt vinterfoder ett par år. Mögel i själva fodret är en litet problem även utan ättika anser jag, bina bör dra ner en giva snabbare än det börjar mögla (på några dagar). Ger man hela givan på en gång, och medan de har annat drag, tar det iofs längre tid för dem att dra ner allt. däremot blir det ALLTID mögel i mina fodorlådor om jag inte använder ättika, och det innebär en del skrubbande för att få dem rena. med ättika i foderet har jag inga problem med mögliga kanter i lådorna, det är bara att skölja ur och låta torka. Sen om man får foder över går det utmärkt att konservera det med ättika och använda som vårfoder om der behövs.

Sen är det möjligt att atamon har samma konserverande verkan, det har jag ingen erfarenhet av. Vad gäller mineraler är det av mindre betydelse anser jag, OM man lämnar en väsentlig del honung och pollen. Tar man bort binas möjligheter att själva reglera näringstillgång i kupan måste man kanske börja laborera med tillsatser, men bieffekter av dem vet nog ingen tillräckligt om.

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 28 aug-09 kl 10:43 »
Mögelsvamp tillväxer vid pH 2-10. pH 5 är mums för mögelsvampar. Att tillsätta ättika torde ju knappast göra att lösningen går under det.

Snabbheten att dra ner och att få ner luftfuktigheten torde vara avgörande.

Skura utrustningen med Klorin eller lut efter fodringen torde vara mest effektivt (starkt basiskt ph12) - eller?

Källa: http://aimex.webdoc.nu/Mogel.asp

micke_osd

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 28 aug-09 kl 10:59 »
Jag testar i år med ättika, får se till våren om det gett nåt resultat eller är verkningslöst mot mögel... resten har jag ingen aning om  ;)

Har fått det beskrivet både här, av andra att det skulle motverka mögel så varför inte testa!?
Ventilationen bidrar säkert till mer eller mindre mögel om fukt torkar ut eller inte!
Jag har nätbotten, tomlåda mellan botten och yngellådan under vintern

Att dom skulle dra ner det sämre har jag inte märkt av! snarare tvärtom... på mindre än en vecka har dom slurpat i sig 16kg och jag har sett till att lämna generöst med honung/pollenramar tidigare.

Tesen att två biodlar = tre åsikter verkar stämma bra...som nybörjare kliar man sig mest i huvudet  ;D
men visst är det både lärorikt och spännande att följa trådens/arnas utveckling  ;)
Finns otroliga mängder med kunskap och erfarenhet här som jag kan dra nytta av!!

quintus

« Svar #18 skrivet: 28 aug-09 kl 11:04 »

Sen är det möjligt att atamon har samma konserverande verkan, det har jag ingen erfarenhet av. Vad gäller mineraler är det av mindre betydelse anser jag, OM man lämnar en väsentlig del honung och pollen. Tar man bort binas möjligheter att själva reglera näringstillgång i kupan måste man kanske börja laborera med tillsatser, men bieffekter av dem vet nog ingen tillräckligt om.

Atamon´s huvudsakliga verkan är att DÄMPA nosema SYMPTOM. Den har verkan på mikrofloran i binas tarm. Den tar inte kål på nosema.

Här skrivs för mycket okonfirmerad persilja. Man exvis hänvisar till universitetsstudier man inte kan redovisa för!!!

" Alla behöver salt, bin såväl som människor. Tyvärr får väl vi människor i oss för mycket, och bina för lite...
Atamonpulver motverkar såväl mögel som nosema, bägge är svampar och gillar inte atamon"

Atamon har ingen inverkan på nosema. bara på symptomer. Saltet tillsätts i dricksvatten under sommaren för att förlänga binas livslängd. Inte i vinterfodret.
Läs för bövelen BNB på Wermdösidan!

Det värsta jag vet är är att sväva ut i antropoformistiska utsvävningar. att tillskriva djur mänskliga egenskaper.

När det gäller tillsatser i vinterfodret:

Gå på wikipedian på B12 (vitamin). Mitt i molekylen finns en kobolt atom. Dvs utan kobot, ingen B12. B12 behövs vid yngelsättningen (som kan börja så tidigit som vid slutet av januari). Under sommaren har inte bin några problem att få B12 in i kupan. På vinter är det en annan femma. Dätrför kan man rekommendera tillsatsen av kobolt i vinterfoder. 1 mg (0,001g) per liter foder. Löser man 2,5 gram koboltsulfat i en liter vatten så 10 droppar (0,4 ml) innehåller 1 mg kobolt. Eller - till 10 liter foder tillsätter man 4 ml av lösningen.

Liljeberg

• Västergötland
    • Biodlarkartan.se
« Svar #19 skrivet: 28 aug-09 kl 11:20 »
Härligt, snart är här samma stil som i Biodlingsföretagarnas forum, jag antar att de flesta förstår vad jag menar. Som nybörjare blir man jävligt nedslagen av att läsa inlägg som har så otroligt trist ton. Kan inte alla bara hjälpa till, var och en med sina åsikter och kunskaper, utan att hela tiden avkrävas källor, citat och annat på ett mycket otrevligt sätt?

Jag oroar mig för hur jag ska göra när/om jag skaffar bin och kanske vill fråga om råd här. Om alla trådar där folk utrycker sin åsikt ska sluta i slagsmål om vem som har rätt så tappar man ju lusten liksom.

Fan, skärp upp er.
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 11:33 av Liljeberg »
Biodlarkartan.se - En karta över biodlare och deras bigårdar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser