Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ohyra - ge tipps  (läst 6870 gånger)

gernsö

• Skåne
ohyra - ge tipps
« skrivet: 23 aug-09 kl 21:03 »
Jag har tänkt mig att gå genom mina höns och ge alla en avlusning..... Nu undrar jag, jag har alltid innan andvändt ett pulver, men vad använder ni? berätta vad ni använder, både sådant som är till för höns och sådant som inte är, dos, resultat, hur länge varade det, har något problem uppstått så som att hönan dött, blivit sjuk,  berätta allt - tipps är så himla välkommna...... ps. det gäller ganska många höns.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: ohyra - ge tipps
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 21:37 »
Använder alltid etotal. Helt super. Lägger i värpredena i botten när jag har gjort ny bädd och strör ut i deras sandbad.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 21:58 »
Har fått in löss om jag köpt in nya höns och har då alltid använt etotal jag också. Lite under varje vinge och morgon dagen där efter är ALLA borta. I alla fall vad jag har för erfarenhet :)

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 22:45 »
Det är det pulvret som jag alltid har användt. Men tänkte om det fanns något som varade längre tid, eller var lättare att påföra..... har alltid haft bra erfarenhet av pulvret, men tänkte om det finns något som stannar i  kroppen och liksom håller ohyran borta.....
Gjorde  en häftig sak som en gång som bevisar att pulvret fungerar bra, tog en igelkott , satte den på ett vitt papper,  strödde lite plver på och 15 sekunder senare så flydde små svarta saker ner på pappret, hoppade lite och pang så var de döda.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 22:56 »
Du kan även prova med att ha vitlöksflingor (3st räcker) i vattenbehållaren.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 23 aug-09 kl 23:21 »
Har hönsen ohyra? Vänta tills du gått igenom dom och kollat, dom kanske inte behöver avlusas alls? Det är inte bra att behandla 'för säkerhet skull'. Om det skulle vara så illa att det behövs så finns det en massa gamla trådar här på forumet som tar upp ohyrebehandling. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 23 aug-09 kl 23:58 »
Jag använde flusa, tyckte det fungerade bra. En eller ett par droppar per höna, beroende på vikt, placerat i nacken.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 aug-09 kl 08:24 »
Vad är flusa?
Vitlöksflingor, funkar det verkligen?

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #8 skrivet: 25 aug-09 kl 14:41 »
men etotal?! Är de inte de som är skrivet bara på mink eller så? Där bara skinnet tas tillvara på...
menar, blir de inte typ jäätte lång karens på ägg då?

Eller.. missminner jag?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-09 kl 15:56 »
sök på etotal så kanske ni ser vad jag skrivit om det innan

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 25 aug-09 kl 21:33 »
finns inget "riktigt" medel till höns.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #11 skrivet: 25 aug-09 kl 22:21 »
finns inget "riktigt" medel till höns.

Precis.. Men jag misstänker att de finns nått som är "bättre" än etotal..

Pukared

• Halland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-09 kl 10:50 »
Hjälper flusa och etotal mot röda hönskvalster eller är de helt odödliga? Har just hittat dem i mitt hönshus...  :-\ Jag har möjlighet att sanera och ta bort hönsen därifrån, men vill ju gärna vara säker på att INGEN liten röding åker snålskjuts på pullorna tillbaka in sedan.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

johe71

« Svar #13 skrivet: 01 sep-09 kl 11:15 »
Hjälper flusa och etotal mot röda hönskvalster eller är de helt odödliga?

röda hönskvalster är, precis som namnet antyder, just ett kvalster :)

Etotal®  används mot loppor på jaktiller.
Flusa® bekämpar flugor, knott, fästingar och löss på betesgående nötkreatur och får.

så effekten av dessa bekämpningsmedel torde vara i det närmaste obefintlig på kvalster, enligt SVA så har inte ens komersiella kvalstergifter full effekt på röda hönskvalster - så dessa monster faller nästan in i gruppen odödliga :) (jag har för mig att SVA haft ett rött hönskvalster i en stängd låda i nio månder innan den dog)

i somras blev ett nytt bekämpningsmedel godkänt för användning mot röda hönskvalster http://www.fjaderfa.se/?p=19397&m=3223 (det är givetvis bara testat på burhöns, tester ska enligt artikeln pågå hos frigående höns inomhus... det är, också enligt artiklen, bara en veterinär som hittls sökt licens för det, och det finns bara storpack (minsta förpackningen räcker till 10000 burhöns))

vidare läsning
SVA har en sida om röda hönskvalster http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/

Jordbruksverket har gett ut ett häfte som heter "Förebyggande åtgärder för bekämpning av röda hönskvalster", finns tyvärr inte att ladda ner hos dem, men går att beställa (gratis) på deras hemsida... trodde jag, såg just att det står "Slut i lager." :( (jag kan försöka komma ihåg att scanna mitt ex ikväll och lägga ut det här, det var inte så många sidor)

Pukared

• Halland
« Svar #14 skrivet: 01 sep-09 kl 16:53 »
Ja, det hade varit toppen. Det är ju som bekant lättast att besegra den fiende man känner väl...  ;) Hönorna har fått flytta till växthuset tillfälligt och det innebär väl att jag ska börja bygga hönshusw i något annat uthus med raketfart. Behöver man inte vara rädd att de små hemska djuren finns ute i gräset och så? Mina höns går fritt och de kommer ju säkert att gå runt på sina vanliga ställen även om de bor i växthuset på natten.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

murtorpet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 sep-09 kl 21:29 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:38 av murtorpet »

gernsö

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 sep-09 kl 07:29 »
Frontline, har någon någon erfarenhet av hur länge det varar aktivt på en höna, eller djur alls....

johe71

« Svar #17 skrivet: 02 sep-09 kl 08:37 »
eller djur alls....

så här står det på fass.se

Hund: Skyddet mot fästingar varar i 3-5 veckor, och mot loppor i minst 7 veckor.
Katt: Skyddet mot fästingar varar i 3-4 veckor, och mot loppor i 3-5 veckor.

och eftersom det aktiva ämnet finns kvar i djuret så länge så höjer det en och annan fråga om karenstiden på ägg...

Om du använder frontline så skulle jag nog inte använda äggen, varken till mat eller kläckning, på två-tre veckor. Det har nog inte gjorts några studier på hur det påverkar höns eller människor så det är nog bäst att vara försiktig. 
/Tedarix

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #18 skrivet: 02 sep-09 kl 09:13 »
Fick löss på mina höns och använde Flusa från Granngården efter att ha fått tips om det - funkade kanon! En liten droppe i nacken och en på gumpen och alla mår bra och är lusfria nu några dagar senare! Hönsen ruggar nu och då värper det ju inte; så det blir en naturlig karens på någon månad ;).

Info om Flusa: http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/flusa/flusa_info.htm
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 09:17 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

borka15

« Svar #19 skrivet: 02 sep-09 kl 11:46 »
Jag fick hem en tupp vars ben inte var av denna värld.... :'(+kvalster.
Jag började med bad,vasselin mm, men tyckte inget hjälpte.
Fick råd att köpa exspot vet 744mg/ml, vilket har gjort susen han har tillå med fått klor(heter d klor??! ::)) och fjädrar på benen, inga kvalster.
Så här står det på förp. förebyggande och behandlande mot fästingar,löss,loppor (hos hund)
behandling av mjällkvalster.
jag har haft det. Om det är rätt eller fel har jag ingen aning om, men det hjälpte ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser