Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Dvärg Kochin  (läst 16701 gånger)

gibbonso

• Västergötland
Om Dvärg Kochin
« skrivet: 23 aug-09 kl 16:27 »
funderar på att till nästa år skaffa 2hönor och en tupp utav dvärg kochin. har några frågor:
lägger mycket ägg året om och är äggen stora?
ruvningsvilliga?
är dom en vanlig sort så man lätt kan hitta och köpa?
Gris- och bibonde

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Om Dvärg Kochin
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 16:56 »
Dvärgkochins är en av de vanligaste hobbyraserna tror jag, de är i alla fall väldigt rara och lätta att få tama. Våra lägger ägg ungefär varannan dag, ibland varje och ibland var tredje. Det beror lite på vad de känner för tror jag. Äggen är inte särskilt stora men det funkar bra ändå. Jag tror att våra ägg väger runt 30-35 gram ungefär.

De är väldigt ruvningsvilliga och dessutom goda mödrar. :)

ofrivilligt hönslös

EvaE

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 17:04 »
Jag har en grupp DK sen ½ år tillbaks & jag är jättenöjd med dom. Har ju flera andra raser oxå men dessa e dom som är mest tama, låter minst & som är väldigt vackra att se på  :) Jag har tyvärr inte haft glädje utav deras ägg men vilken dag som helst nu ska de börja värpa. Detta gör ju att jag inte heller har erfarenhet utav deras ruvarvilja.
Jag tycker nog dom är ganska lätta att få tag i, i alla fall här nere i Skåne. Beror nog säkert på vilket färg man vill ha. & det finns ju massa färger att välja mellan  ;D Kolla runt i hönstrådarna så kan du se en massa olika färger. Jag lägger in bilder på mina här :)

//
Eva

EvaE

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 17:06 »
& lite mer bilder :) Alla fick inte plats i samma. E inte så datakunnig så jag gör så gott jag kan & det får duga :)

EvaE

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 17:07 »
& så sisten :)

gibbonso

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-09 kl 17:11 »
okej det är ju viktigt att dom är trevliga förstås men skulle man kunna ha dom med någon ras som lägger fler ägg och är lite större?
har hört att om höns blir kalla om fötterna under vintern så slutar dom lägga ägg så man får ha dom inne under hela vintern?
Gris- och bibonde

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #6 skrivet: 23 aug-09 kl 20:13 »
men en genomsnittlig dk hur mycket ägg lägger den?
150 ägg per år har jag hört i alla fall. Våra dvärgkochins går bra ihop med Svarthöns, Holländska dvärgar, Silkeshöns och Sabelpoot. Dock ska man tänka på att inte ha för stora tuppar till små höns. Om du skaffar någon stor värpare som orpington lär knappast små dvkochinryggar må bra av att ha en Orpingtontupp på sig.
ofrivilligt hönslös

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 23 aug-09 kl 20:54 »
Min dv kochinhöna la ett ägg varje dag i ca 6 veckor i streck. Sedan ruvade hon... När kycklingarna var runt 8 veckor började hon värpa igen. Ett ägg varje eller var annan dag i ca 4-5 veckor... Sedan la hon sig och ruvade igen (och ligger där än).  :P :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #8 skrivet: 10 feb-10 kl 20:54 »
Hej jag skulle vilja veta lite om dvärgkochin t.e.x hur många ägg dom lägger på ett år och lite sånt tack på förhand
Osborne

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-10 kl 21:00 »
ca 180 ägg per år
Fjäderfän och kaniner

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #10 skrivet: 10 feb-10 kl 21:02 »
Vid vilken ålder börjar dom lägga äggen ?

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 feb-10 kl 21:23 »
skulle gissa på vid 6-7månaders ålder...
dvärgkochin är en så kallad urdvärg dvs den finns ej som stor..
de är snälla tama trevliga höns
ruvar gärna och är en bra nybörjarras
finns i massvis med färger ca20olika och som frisserad
tuppen väger 850g
hönan 750g
äggen ca30g
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 10 feb-10 kl 21:34 »
Mina hönor brukar börja lägga mellan 5-6 månaders ålder, inget extraljus eller så...

De är mycket duktiga små fluffiga värpare under de perioder de inte ruvar (ca ett ägg varje till var annan dag), vilket de gärna gör. Bra mammor och sociala, nyfikna, lätta att få tama. En bra liten nybörjarras som grimbart skrev. Tack vare storleken så kan de inte "förgöra" gräsmattor och rabatter som större höns är duktiga på (kan gräva stora gropar i gräsmattan! >.<).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 feb-10 kl 00:13 »
Mina tre som jag har, en tupp och två hönor, är jätte trevliga och väldigt mysiga. Kommer gärna och sitter brevid matbordet när man äter ute och kollar in vad vi gör när vi är ute. Vi har de lösa på gården så mycket som möjligt. Mina, skulle enligt uppfödaren börja värpa till förra midsommaren men de har inte börjat värpa ännu. Så om de värper bra med ägg eller inte vet jag itne då de inte börjat ännu. :) Visst har jag en del förklaringar om varför mina inte lägger ägg men jag vet inte om det mest bara är ett skäl till att fortsätta hoppas på ägg. :)
Jag ångrar inte att jag köpte de med den kunskapen jag hade då. Idag så skulle jag vilja ha större höns, så det blir några stora hönor till sommaren också men mina tre första blir kvar.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

sonja på slätten

• Halland
Finns det någon dvärgkochin som värper ?
« Svar #14 skrivet: 11 feb-12 kl 15:39 »
Att kalla dvärgkochin för "värphöna" är hmm, vänligt i överkant.
Mina värper knappt alls på vintern,  de har inte värme eller lyse och de fodras inte för det, för jag vill inte att de ska göra det.  För värper de så ruvar de snart, och sånt vill jag inte ha på vintern. Men nu börjar det bli dags att sätta igång dem så smått. Så värper de starka ägg med bra skal  snart, och kycklingarna kommer att kläckas  i vår, när jag vill ha dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Finns det någon dvärgkochin som värper ?
« Svar #15 skrivet: 14 feb-12 kl 21:28 »
Värper verkligen Dvärg Kochin ??? Jag  trodde bara att dom ruvade  ;) ::) :P o:) o:) o:)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
SV: Finns det någon dvärgkochin som värper ?
« Svar #16 skrivet: 14 feb-12 kl 21:44 »
Värper verkligen Dvärg Kochin ??? Jag  trodde bara att dom ruvade  ;) ::) :P o:) o:) o:)

Haha!! Värper kanske 100-120 ägg/år ;) Eller, min höna har inte lagt sej.. ÄN!! Men, hon är inte ens ett år  ::)

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #17 skrivet: 30 mar-12 kl 21:17 »
Innan  vi skaffade höns hade jag läst mycket positivt om dvärgkochin-höns. Nu har vi en skara olika raser och jag måste säga att jag är minst förtjust i just dvärgkochin. Jag undrar om någon annan har liknande erfarenheter eller om vi kanske råkade få mindre trevliga individer. Här är mina (negativa) dvärgkochin-upplevelser:

- de är inte aggressiva men ampra, hackar och bits när de kommer åt
- de får lätt kalkben
- tuppen har extremt ful röst och gal gärna hela tiden, både natt och dag
- ingen av hönorna vill ha tuppen men han våldtar den han kommer åt
- hönan ruvar så pass gärna att hon överger sina kycklingar efter 3 veckor för att ruva igen, trots att hon inte har några nya ägg
- fosterutvecklingsproblem, flera ägg som varit befruktade har aldrig kläckts

Jag tycker också om våra dvärgkochin-höns på många sätt, men ville fråga om någon annan haft sådana här negativa upplevelser (det där med tuppen gissar jag ju att är individuellt).

hönipöni

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 30 mar-12 kl 21:25 »
Mina hönor är hur rara och gulliga som helst skulle aldrig bitas.
De har ingen tupp av egen ras men har inget emot tuppen Hade en tupp som räven tog men han var trevlig och lät vare sig mer eller mindre än de andra.... ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 30 mar-12 kl 21:33 »
Jag har haft en folkilsken vit dvärgkochin,flög rätt upp i ansiktet på folk och högg tag i skorna mm
Den bor i himlen nu...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 4 användare (1 dolda)
peterm, getmamman, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser