Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp med rabatt  (läst 2092 gånger)

Hattstugan

• -
Behöver hjälp med rabatt
« skrivet: 23 aug-09 kl 15:39 »
Har en stor rabatt bakom huset med mycket sol på som varit fin hela våren och fram till mitten av juli. Sedan hade de blommor som fanns blommat över och nu ser det mest risigt ut. Vad ska jag göra? Vänta tills i höst och gräva upp den och sedan göra en planering för nästa år? Kan jag gräva upp den nu och plantera lite saker som håller en bit in på senhösten, tex kärleksört? Vad göra? Min fina rabatt ser så trist ut!
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Behöver hjälp med rabatt
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 15:43 »
Stenkyndel har jag upptäckt i år, trevlig växt som blommar lääänge.

http://gardener.blogg.se/2007/september/dagens-vaxt-stenkyndel.html

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 17:52 »
Du behöver väl inte gräva upp allt? Det ultimata är väl blomning från vår till höst, så gör bara plats för lite fler senblommande sorter. Det som blommar finast i min trädgård just nu är Rudbeckia och silvermartorn.

Hattstugan

• -
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 19:55 »
Hej och tack för svar!

HUr gör jag med stenkyndel? Köper plantor eller sår? När sår man den i så fall? Kan man köpa plantor och fylla på med nu eller kommer de inte ta sig då?

Samma frågor har jag när det gäller rudbeckia och silvermarton?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 20:08 »
Inte för att jag är någon perennexpert, men jag tror det är en ganska bra tid nu att plantera nytt. Åk till en riktig plantskola och be om hjälp så ska du se att du kommer hem med mer än du behöver! ;)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 23 aug-09 kl 20:12 »
Hej och tack för svar!

HUr gör jag med stenkyndel? Köper plantor eller sår? När sår man den i så fall? Kan man köpa plantor och fylla på med nu eller kommer de inte ta sig då?

Samma frågor har jag när det gäller rudbeckia och silvermarton?

Det är utmärkt tid att fylla på med plantor nu.
Dom som blommar nu i handelsträdgårn är ju just vad du söker, lättare att föreställa sig hur det blir när man ser blommande växter irl.
Stenkyndeln köpte jag som planta, den ska enligt uppgift bre ut sig bra.

Hattstugan

• -
« Svar #6 skrivet: 23 aug-09 kl 20:24 »
Tack! Plantering får det bli!

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #7 skrivet: 06 sep-09 kl 10:57 »
Andra saker som blommar fint nu är Echinacea, skogsaster, astilbe, rosenflockel, rudbeckia, sena flox, ja det finns massor.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-09 kl 11:26 »
Glöm inte alla vackra elefantgräs som är så himla praktfulla nu. Bolltistel och sköldpaddsört, echinacea och strålrudbeckia är oxå favoriter. Det finns massor att välja bland. Om man väljer lite högre höstblommande perenner så döljer de oxå de lite risiga överblommade sorterna. De tidigare fungerar även som stöd för de lite högre senare sorterna. Lycka till ;)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

rosengård

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 07 okt-09 kl 03:36 »
Det finns massor av buskar som är fina på hösten,en del får härliga höstfärger.Du kan även plantera vintergröna växter,då har du lite fint på vintern också.

Hattstugan

• -
« Svar #10 skrivet: 07 okt-09 kl 08:42 »
Bra! Har du förslag på fina buskar och vintergröna växter (helst inte tujjur eller vad dom nu heter).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 okt-09 kl 14:40 »
Finns riktigt fina thujor som växer som klot både i lime och vanlig grön. Riktigt snygga tycker jag. Annars blir ju järnek riktigt mörkgrön. Snyggt som kontrast. Alla benved ( utom klätterbenved) får riktigt fina höstfärger och där är nog den vingade benveden i rosarött min favorit. Katzuran blir smörgul och doftar kaka :) Det finns alla möjliga pelarvarianter, en i stålblått, idegran i mörkgrönt, körsbär med läcker vårblomning osv. Rönnar finns det oxå en uppsjö av i alla möjliga former med olika bärfärg och snygga höstfärger.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser