Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss (?) på chili & paprika, v ad göra?  (läst 16950 gånger)

HP

• Ångermanland
Löss (?) på chili & paprika, v ad göra?
« skrivet: 23 aug-09 kl 11:56 »
Hallå!
Var dum nog att köra "färska kryddor" på ica och fick ju med löss hem, som ett brev på posten.
Tyckte att jag kollade den noggrannat, men nu är det som det är.
Lössen (eller vad det är!) har spritt sej till mina chili & paprika plantor, hur jag jag för att ta kål på krypen?
Jag vill ju inte använda nå kemikalier då frukerna ska ätas, så vad säger ni?
Tack på förhand!!
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Löss (?) på chili & paprika, v ad göra?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 13:42 »
In i duschen med dom och pilla sedan bort äggen från undersidan av bladen. Det gjorde jag på min chili.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 18:12 »
blanda såpavatten eller så finns det [url]http://www.nyttodjur.se//url] som har bra preparat.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 09:39 »
grönsåpaduschar räcker bra.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Vurre

« Svar #4 skrivet: 15 sep-09 kl 10:28 »
Kläm ihjäl dem.
snus? vad är priset på en pris?

HP

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-09 kl 16:58 »
Har "såpat" - givetvis gnuggat bort allt från blad och grenar tre gånger, men skiten kommer tillbaka. Finns inte på några andra växter i huset....
Planen nu börjar närma sej att ta hand om frukterna som är, spara fröna till nästa år och sen kasta ut skräpet... (Ja, jag börjar bli less!  ;) )

Vurre

« Svar #6 skrivet: 16 sep-09 kl 23:06 »
Om du har ett duschmunstycke kan du spola av resterna av ihjälklämda löss och såpa etc.

Om lössen är svåra att bli av med är det kanske inte lössen som är problemet utan att plantorna inte mår bra och har dålig motståndskraft.

Men skadar lössen frukterna på paprikan o chilin? Så här års skulle jag låta lössen äta på bladen om de bara inte tog frukterna.
snus? vad är priset på en pris?

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #7 skrivet: 17 sep-09 kl 06:45 »
Men skadar lössen frukterna på paprikan o chilin? Så här års skulle jag låta lössen äta på bladen om de bara inte tog frukterna.
exakt.
De senaste två åren har jag inte rört bladlössen på mina chili-/paprikaplantor - de har skött sig själva.
Problem uppstår oftast med ungplantor och/eller inomhusplantor som inte är starka nog att tjocka till  sin grönska.
Hur  står plantorna?
Hur mycket såpa hade du i vattnet?

En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

HP

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-09 kl 07:48 »
Vet i ärlighetens namn inte hur mycket såpa jag ahde i, höftade ganska hårt.
Sköjde dem i duschen både innan och efter såpbehandling, gnuggade/pillade loss alla löss man kude se....
Det är inneplantor men har mått bra- tills nu. lLössen har gett sej på frukten- på en av plantorna - och nästan alla löv är borta. Så dålig motståndskraft, ja! He,he.
De står i söderfönster och verkar ha trivts bra hela sommaren.
Det känns dock inte som ett allt för hårt slag, jag har ju fått en del frukt och tänkte spara kärnorna så kan ja gbörja om nästa år- när jag förhoppningsvis har växthus att ha dem i....
Nåja, spännande och kul är det i alla fall, trots att det inte alltid går som man tänkt sej!
 ;D

eden

« Svar #9 skrivet: 09 okt-09 kl 20:46 »
Nästa säsong tar du och samodlar basilika ihop med chilipeppar och paprika. Då slipper du antagligen löss. Iaf om du odlar ikallväxthus som jag.

Om jag får löss sprutar jag undersidan av bladen med såpa/sprit/vatten när inte solen är för stark för då kan bladen brännas och bli fula.

Det är ett tidskcävande arbete men ett måste om man har fått löss på plantorna.
om någon vill sitta i knäet på en annan måste båda vara helt överens

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 10 okt-09 kl 01:02 »
jag har ofta fått löss på paprikor som är inneplantor mot höstkanten. Men de växer ändå dåligt på vintern här. Jag kastar dem i komposten, verkar inte vara någon idé att kämpa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
Nannanas, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser