Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Med/utan koppar i mineral  (läst 5816 gånger)

Skågedalen

• -
Med/utan koppar i mineral
« skrivet: 21 aug-09 kl 19:10 »
Hej!

Nu är jag hjärtinnerligt trött på att få svar som "det beror på var du bor" och "det beror på vilken ras du har", när man frågar återförsäljare om man ska ha med eller utan koppar i mineralet.

Så nu tänkte jag fråga er här på forumet. Det kan ju inte BARA vara jag som bor i norra bohuslän och har texel resp gotlandsfår eller hur?  ;D

Så hur gör ni som bor här? Med eller utan?

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Fåraherden

• -
SV: Med/utan koppar i mineral
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 19:30 »
I ditt fall, både och. Så vitt jag förstått har det inget med geografi att göra.

Om jag lärt mig det här rätt så ska de flesta raser, speciellt de så kallade kortsvansarna, diverse svernska lantraser, Gotland, gute, värmlands, roslags, etc, ha mineraler med koppar, oavesett var i landet man bor.

Texel däremot, tillhör de raser som kan fara illa av koppar.

Kommer säkert att få diverse mothugg här. Men jag lärde mig detta av veterinär på fårhälsovården, så jag tror på det.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 21 aug-09 kl 19:32 »
Vet att det finns 1 ras som INTE ska ha koppar, fick för mig det var gotlands men jag hade visst fel  ???
Ska fråga min granne, han har erfarenhet av texel.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 21 aug-09 kl 19:42 »
 I nyaste Får är det nya rön, man blir aldrig säker på det där...
"En enkel tumregel är att så länge som kopparförgiftning (djur dör) inte upptäcks i besättningen ska man ge mineralfoder med koppar. Iakttag försiktighet med rena texelfår och ostfriesiska mjölkfår. De senare är kanske inte känsligare än andra raser men de äter ofta mycket mineraliserat kraftfoder/dag."
 Men helt konstigt vore det ju inte om det är så...
 Så man får nog tänka efter vad man ger för kraftfoder och om fåren dricker surt vatten ur kopparledningar som gör att kopparn fälls ut osv...
                                             Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mobben

« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 19:47 »
Vi ger våra lantmännens röda mineralhink med koppar i.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 19:55 »
Jag ger mina spannmål, enbart, inget färdigt kraftfoder för får och så får de mineraler med koppar. Har svårt att tro att de skulle få kopparförgiftning av det. Allt medmåtta tror jag på  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skågedalen

• -
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 20:00 »
Tänk va bra det är att fråga "vanliga" fårfolk och inte återförsäljare.
Genast fick jag mer på benen!

Tack :)

mvh Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 21 aug-09 kl 20:03 »
 Råden skiftar, och försäljarna verkar ligga efter Fårhälsoveterinärerna ;)
När jag började med får fick jag lära mig det där om att Texel och Mjölkfår INTE skulle ha koppar i mineralerna, men att det var viktigt att de andra raserna fick det. När jag kom till Granngården och skulle handla tyckte dom att jag var "galen", får ska INTE ha koppar i mineralfodret var deras inställning... Efter mycket tjat beställde dom hem baljor till mig...
 Jag tror det var i fjol personalen började prata om olika fårrasers behov och känslighet och samtidigt börjar Fårhälsoveterinärerna prata om att det kanske inte är så, utan att det beror på övrig utfodring :-\
 Jag ger mina mineraler MED koppar, men jag har ju inte texel eller mjölkfår ;)
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Maddie

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 21 aug-09 kl 20:36 »
Om jag ger texelfåren saltsten med koppar, så köper jag mineralfoder utan koppar och om jag köpt saltsten utan koppar köper jag den röda mineralbaljan- alltså den med koppar.     ::)

Kan aldrig bestämma mig för vad som är bäst , men törs inte köpa med koppar i både och

Har heller aldrig haft några symtom på koppar förgiftning.

Fårhälsoveterinären har sagt samma till mig - ge med koppar om du inte har någon symptom på förgiftning... Men man kanske inte har haft någon symptom för att man inte har gett dem för mycket    ::)

Fåraherden

• -
« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 21:20 »
Precis som ni säger, måttlighet. Bröt mot reglerna innan jag visste. Visst, får har dött, rätt naturligt när man har några stycken, svårt att tro att det skulle vara mineralernas fel.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 21 aug-09 kl 23:08 »
Råden skiftar, och försäljarna verkar ligga efter Fårhälsoveterinärerna ;)
När jag började med får fick jag lära mig det där om att Texel och Mjölkfår INTE skulle ha koppar i mineralerna, men att det var viktigt att de andra raserna fick det. När jag kom till Granngården och skulle handla tyckte dom att jag var "galen", får ska INTE ha koppar i mineralfodret var deras inställning... Efter mycket tjat beställde dom hem baljor till mig...
 Jag tror det var i fjol personalen började prata om olika fårrasers behov och känslighet och samtidigt börjar Fårhälsoveterinärerna prata om att det kanske inte är så, utan att det beror på övrig utfodring :-\
 Jag ger mina mineraler MED koppar, men jag har ju inte texel eller mjölkfår ;)
                          Mvh
                        Charlotte
Jag fick exakt samma reaktion, kändes fånigt att informera foderåterförsäljaren om att det bara var en eller två raser som inte tålde koppar, och att övriga MÅSTE ha det. Han såg helt förbryllad ut.  :-\

Wisteria

« Svar #11 skrivet: 21 aug-09 kl 23:17 »
Jag ger mina gotländska pälsfår med koppar, fårhälsovet. sa att de ska ha med koppar i. Det är en mineral/metall??? som lammen kan få brist av... OM det nu inte är sådana där "ferrari" lamm såsom mjölkfår eller Texel, dvs lamm som äter mycket och intensivt...

Vurre

« Svar #12 skrivet: 21 aug-09 kl 23:20 »
I kvänni, som det heter på gotländska, alltså kvarnen där jag köper utsäde, en del spannmål och mineraler plus saltstenar tvekar de aldrig, även om jag kan göra det... hur var det nu, skulle det vara koppar? Yes, du har gutar och ska ha koppar. Just det.  I kvänni känner de oss alla och vet vad vi ska ha. Lantmännen kan var bra ibland, men inte så ofta. Dessutom är det oftare lätt att finna ekologiska grejer i min lokala kvarn, till skillnad från lantmännen.

snus? vad är priset på en pris?

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 22 aug-09 kl 07:29 »
Om jag ger texelfåren saltsten med koppar, så köper jag mineralfoder utan koppar och om jag köpt saltsten utan koppar köper jag den röda mineralbaljan- alltså den med koppar.     ::)

Har heller aldrig haft några symtom på koppar förgiftning.

Fårhälsoveterinären har sagt samma till mig - ge med koppar om du inte har någon symptom på förgiftning... Men man kanske inte har haft någon symptom för att man inte har gett dem för mycket    ::)

Jag tror det är bra att ha saltsten med enbart salt i oavsett fårras så att de kan slicka hur mycket salt de vill utan att få i sig andra tillsatta ämnen.

Sen har jag också hört av Fårhälsoveterinär att det nog är vanligare med kopparbrist än kopparförgiftning.
Det är ju helt klart knepigare att ha en bra strategi om man blandar kopparkänsliga raser med övriga i samma besättning men det kan väl vara bra som någon skrev att man försöker väga upp med kraftfodret och antingen ger extra koppar där eller tar bort kopparen där.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 aug-09 kl 09:04 »
Jo, mina Gotlandsfår ska ha koppar i mineralerna.

Men, jag slutade med mineralfodret för ca 1 månad sedan! Av den enkla anlednigen att de åt så förbaskat mycket av det...

Lantmännen har ju nu gjort om receptet på mineralbaljorna och blandat i en massa melass. Vilken fantastisk affärsidé!!!!

Så här blir det: Lägg i mindre mineraler (som är dyra) och släng i en massa melass (som är billigt) och öka konsumtionen med minst 5 ggr. Vinsten måste vara enorm!
Det kan aldrig vara bra att hetsäta mineraler på detta vis! Av den anledningen har jag nu gjort ett uppehåll, get saltsten med koppar istället.

Ska försöka lösa detta på ett annat sätt, vet ej riktigt hur är, men antaglignen blir det löst mineralfoder...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Wisteria

« Svar #15 skrivet: 22 aug-09 kl 09:19 »
Jag ger mina löst mineral foder. Min pappa har samma till korna och den köps i enorma säckar. Efter diskussioner och lite ladugårdsbacke analys med veterinären så tyckte han att det skulle nog gå för sig. Jag har byggt små ställningar med lite regnskydd på och så lägger jag en saltsten löst i. Det enda jag saknar är de där gröna och röda hinkarna... Man kan kanske gå samman några stycket och köpa ihop.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 22 aug-09 kl 09:49 »
Jo, mina Gotlandsfår ska ha koppar i mineralerna.

Men, jag slutade med mineralfodret för ca 1 månad sedan! Av den enkla anlednigen att de åt så förbaskat mycket av det...

Lantmännen har ju nu gjort om receptet på mineralbaljorna och blandat i en massa melass. Vilken fantastisk affärsidé!!!!

Så här blir det: Lägg i mindre mineraler (som är dyra) och släng i en massa melass (som är billigt) och öka konsumtionen med minst 5 ggr. Vinsten måste vara enorm!
Det kan aldrig vara bra att hetsäta mineraler på detta vis! Av den anledningen har jag nu gjort ett uppehåll, get saltsten med koppar istället.

Ska försöka lösa detta på ett annat sätt, vet ej riktigt hur är, men antaglignen blir det löst mineralfoder...
Höre nån säga att det berodde på att de åt för lite av dem och för att göra det smakligare blandade man i mer melass.

samsam1

• -
« Svar #17 skrivet: 22 aug-09 kl 10:37 »
Hej Värmländska skogsfår SKALL ha koppar. Vi får väl hjälpas åt att få rätsida på detta .
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Birgit

« Svar #18 skrivet: 22 aug-09 kl 12:32 »
Får som har tillgång till mineraler äter knappast för lite. Som skrevs är det en affärsidé för att få upp användandet och sälja mer.
Precis som att blanda socker i maten. Det ökar aptiten, men säger ju inget om att vi behöver mer.

Får ska inte käka melass alls enligt min mening. Dessutom finns en hel del mineraler naturligt i sly och annat. Om de äter för lite på mineralfodret kanske det är orsaken.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 22 aug-09 kl 12:57 »
Så här års får mina roslagsfår bara vitaminer/mineraler nån gång per vecka och då i begränsad mängd, ca 1 dl att dela på, och det är med koppar. Nu finns allt de behöver i naturen eftersom de går i en mycket varierad hage vad gäller utbudet av foder. Under höst/vinter/vår däremot kompletterar jag hösilaget med en näve kopparhaltig vitamineral per dag till mina 4-8 djur ( dvs 1 dl eller så totalt att dela på) och de har sällan ätit upp gårdagsgivan när de får nytt.

Vad beträffar personalen på lantmännen så verkar de ha sin "kunskap" främst från kunderna och därmed varierar sanningshalten i det de hört från "tyckande" till "vetande"  ;), åtminstone är det så i den affär jag handlar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
torbjorn, lauralisa

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser