Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag ta mig till med löken?!  (läst 5913 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Vad ska jag ta mig till med löken?!
« skrivet: 19 aug-09 kl 13:04 »
Panik!
jag har precis varit ute och skördat och det var ju helt sjukt mycket lök!
Detta trots att jag inte alls hade rensat... Det var så mycket ogräs att jag fick leka arkeolog för att hitta de stora härliga lökarna!  ;)  ;D

Nu ligger de i en korg på trappan i solen. Vad ska jag göra med de?
Jag försökte göra såna flätor av blasten men det blev bara knöligt och konstigt.

Ska jag torka de i köket, i källaren (jordkällare), i ladan...?! Eller?
Ska jag spola av de?
Ska blasten sitta kvar..?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Vurre

SV: Vad ska jag ta mig till med löken?!
« Svar #1 skrivet: 19 aug-09 kl 13:23 »
Löken ska ligga soligt, helst torrt men ändå utsatt för vinden. Den ska torka och mogna av ordentligt. Fram i höst när du har tid kan du fläta den eller putsa bort de torra stjälkarna. Lagras frostfritt men svalt.

När jag flätar lök gör jag inga flätor. Jag knyter ett snöre om tre-fyra lökars blast, sen virar jag lök på lök på snöret så att de låser sig själva över sin blast. Lagom att göra ca 1,5-2 kg per snöre, tycker jag.
snus? vad är priset på en pris?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-09 kl 13:25 »
Spola INTE. Plocka bort en del av skaften, hälften kanske, innan du flätar. Jag låter löken "förtorka" ute först så att blasten vissnar lite grann, sen hänger jag in den. Liten fläta direkt i köket och resten i förådet.

En del, med tråkig blast eller sånna som går av, lägger jag i korgar.

Rätt eller inte, men så brukar jag göra.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 13:40 »
men det här forumet är väl alldeles underbart!  :D

Tack för tips och råd. Frågan är bara var jag ska göra av de medans de torkar. Bilden på löken "på rad" var himla fin tycker jag. :)

Nu har jag nåt att pyssla med i eftermiddag, härligt med fint väder!

Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

prince

« Svar #4 skrivet: 19 aug-09 kl 14:07 »
jag tog trådbackar som jag vänt upp och ner och lagt löken på, har ställt de upp och ner vända korgarna ute i trädgården så de står i solen..  Blir det taskigt väder så bär jag in dem för att invänta fint väder igen då de åker ut igen!!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 20 aug-09 kl 00:56 »
Man behöver inte fläta. Det är mest av estetiska skäl man gör det.

Lök ska framför allt förvaras torrt. Inte nödvändigtvis knastertrorrt, men källare är fel och jordkällare totalt fel.

Väl mognad lök som förvaras torrt kan med fördel förvaras kallt. Enligt min uppfattning tål den då minusgrader. Hur många vill jag låta vara osagt. Det beror på.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 20 aug-09 kl 10:22 »
Men lök blir väl inte helkass av att förvaras i rumstemp heller väl? Hellre varmt och torrt än svalt och fuktigt, tänker jag mig i alla fall. Min mor brukar ha löken i pannrummet, där är ju inte så värst svalt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 20 aug-09 kl 10:31 »
Men lök blir väl inte helkass av att förvaras i rumstemp heller väl? Hellre varmt och torrt än svalt och fuktigt, tänker jag mig i alla fall. Min mor brukar ha löken i pannrummet, där är ju inte så värst svalt.

Håller med om detta. Hur länge håller sig löken i pannrummet?

Potatislök verkar klara rumstemperatur bättre än vanlig matlök.

prince

« Svar #8 skrivet: 20 aug-09 kl 10:45 »
Är också intreserad av detta, tänkte antingen förvara min ai mitt skafferi ( blir lite småkallt på vintern men inte minusgrader) eller i ett rum som jag har som förråd här i huset, det är inte isolerat men är ju inomhus, där blir inte minus men där blir kallt...
Hur vet man om det är för fuktigt för lök????

Vurre

« Svar #9 skrivet: 20 aug-09 kl 10:59 »
Potatislök lär också ska klara minusgrader utan problem. Nån som har erfarenhet?

Ang att fläta lök så tycker jag att det är praktiskt att kunna hänga upp knippen så att man inte har allt i lådor. Gör man "flätor" som jag gör är det behändigt att haka ner ett snöre med lök om ca 1,5 kg och bära in, lagom för en veckas konsumtion. OBS att jag inte menar att man gör vanliga flätor, utan hänger dem på ett snöre. Blir ju luftigt också.

Några köldknäppar tål lök, det håller jag med om. Jag glömmer ofta löken under höstens frostnätter när det är så mycket annat man ska tänka på att skydda, och hittills har det inte inneburit några problem. Men långlagringen bör nog vara frostfri.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 20 aug-09 kl 14:25 »
Potatislök lär också ska klara minusgrader utan problem. Nån som har erfarenhet?

Du menar i lager? Jo den klarar åtminstone några minusgrader om den är i bra skick och lokalen är torr. Den klarar nog minst lika mycket som vanlig matlök. Skulle tro att potatislök har högre torrsubstanshalt. Inte säker.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 20 aug-09 kl 14:36 »
Är också intreserad av detta, tänkte antingen förvara min ai mitt skafferi ( blir lite småkallt på vintern men inte minusgrader) eller i ett rum som jag har som förråd här i huset, det är inte isolerat men är ju inomhus, där blir inte minus men där blir kallt...
Hur vet man om det är för fuktigt för lök????

Båda alternativen är troligen bra. Du får pröva.

Fukt gäller luftfuktighet. Om du ska bedöma fukt får du tänka på att luftfuktighet känns mer när det är kallt eftersom den relativa luftfuktigheten ökar. Känns det lite råkallt (d v s fuktigt) vid nollgradigt, så behöver det inte vara så farligt, men helst inte.

I termer av % luftfuktighet vet jag inte, då jag inte har mätt.

Troligen finns även andra faktorer, som luftväxling (gynnsamt), ljus (gynnsamt, men troligen inte om det blir mycket direkt solljus som värmer upp kraftigt), temperaturväxling (ogynnsamt, i alla fall om den blir kraftig).

fräsen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 aug-09 kl 22:00 »
Jag förvarar alltid min lök i jordkällare, funkar kanon. Fram till april brukar den hålla sig, sen börjar den växa. Den verkar inte alls påverkas av det fuktiga klimatet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 24 aug-09 kl 00:58 »
Jag förvarar alltid min lök i jordkällare, funkar kanon. Fram till april brukar den hålla sig, sen börjar den växa. Den verkar inte alls påverkas av det fuktiga klimatet.

Där ser man. Det finns ju i o f s olika fuktiga jordkällare. Min lök, förvarad kallt och framför allt torrt, brukar hålla fram till sommaren, ibland även över sommaren, utan att växa särskilt mycket.

karsan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 03 sep-09 kl 22:14 »
jag förvarar schallottenlök och potatislök (det verkar vara samma sak) till utsäde i papperspåsar i ett vanligt rumstemperat köksskåp. Har funkat utmärkt alla år hittills.

De som ska ätas ligger i svaldelen av kylskåpet, precis som köpt lök. De försvinner under tidiga hösten, här är det odling i liten skala. Eller också lökflätor på köksväggen om det är läge för det. Der funkar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser