Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åkerhultskyckling  (läst 7571 gånger)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Åkerhultskyckling
« skrivet: 19 aug-09 kl 00:07 »
Här kommer bild på 9 veckors frigående slaktkycklingar på begäran. Den här linjen består bla av Ixworth, Sussex Vit, Cornish(Jubilee) och New Hampshire Red. Har en dominant vit tupp till spräckliga hönor. Kycklingarna har nästan helt vitt skinn(möjligen svagt gulaktigt i rätt ljus) Årets sista kull vägde 3,1 kg styck vid 12 veckor(snitt på hönor/tuppar). Är mycket nöjd med dessa och ingen har visat upp några krämpor i ben etc. Aktiva men lägger ändå på sig vikt. Begränsar dock utevistelsen till 5-6 timmar per dag. Bra massa i bröst och lår och trevliga och lugna djur.

Har dock två linjer till som inte är klara men som har ett mörkare kött med mer struktur. Dessa väger dock för lite vid 12 veckor
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Åkerhults kyckling - Roosters slakthybrid
« Svar #1 skrivet: 19 aug-09 kl 00:09 »
Packad för frysen
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #2 skrivet: 19 aug-09 kl 09:38 »
Har sparat 50 kycklingar från hönsidan och har 10 tuppar. Dom brukar vara igång tidigt så i februari-mars bör du kunna köpa ägg/kycklingar. Förstår att dom här passar in i den verksamheten som du bedriver, snygg hemsida.

En bild till 12 veckor nu

« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 13:01 av Rooster »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 10:57 »
Åh, herregud Rooster! :O Vilka muskulösa pippinar!

Man kanske kan få köpa ägg av dig nästa år? Mamma började nämligen komma med förslaget: "Jag vet! Eftersom du kan nacka Sandra så kan vi skaffa broilers och föda upp nästa år så har vi hela frys..."

Jag vrålar: NEEEJ, INTE BROILERS!!!  :o ABSOLUT INTE BROILERS!

... Dina fåglar kanske passar bättre då tänkte jag? =) För man vill ju absolut inte att djuren ska gå och ha ont under sin uppväxt eller på annat vis må dåligt...  :( För annars tycker jag förslaget om köttkycklingar var rätt bra... Slipper jag sitta och titta på mina bröder och mammas gubbe (mamma är veg och jag äter absolut inte köpekyckling) som trycker i sig frysbroilers och få fram bilder i huvudet på hur de mådde under sin uppväxt.  :( :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #4 skrivet: 19 aug-09 kl 12:40 »
Tackar  :-[ Hatar broilerindustrin, det var därför jag började med detta. Tycker själv att dom blir bäst att slakta som 14 veckors. Då väger tuppkycklingarna + 4 kg. Perfekt om man ska ha dom själv. Har märkt att dom kan få det svårt med benen när dom blir äldre än så så det bästa om man ska avla vidare på dom är att bromsa muskeltillväxten i stället för att främja den. Ingen mat på nätterna och utevistelse på dagarna inte bara 5-6 timmar om dan som om man ska slakta dom.

Har ju själv två linjer en med massa(hönorna) och en med snabb tillväxt och dominant vitt i generna(tuppen) kombinationen ger raketbränsle i tillväxten. Samma princip som cornish x kycklingarna från USA alltså men jag har premierat sundhet i kombination med tillväxt inte bara tillväxttakt och snabb avlivning(8 veckor på cornish x) Tycker att det ser bedrövligt ut med broilers som ligger i sin egen skit och äter... >:( Dessa föräldradjur säljer jag dock inte utan planen är att sälja kycklingar till dom som säljer frigående alt eko-kyckling. Har inte riktigt den slutprodukt jag vill då äggproduktionen är lite låg(runt 90 ägg/höna) Ska korsa in värphybrid nästa år(Har tuppar med 50% värphybridblod-50% massa som ska korsas med massahönorna..hönorna från denna korsning ska sen korsas med den snabbväxande tupplinjen). Hoppas att få upp äggproduktionen mot 150 ägg/år och då kommer priset på kläckägg att sjunka med lika mycket. Tar 12 kr styck nu, målet är att sälja dom för runt 8:- då blir det bra lönsamhet för de som vill föda upp och sälja.
« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 12:45 av Rooster »

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #5 skrivet: 19 aug-09 kl 12:58 »
Om man ska prova att behålla slakthybriden och avla på den bör man försöka korsa in bra benstomme i stället för att korsa av samma ras(hybrid) exempelvis Sussex Vit och ta det därifån eller helt enkelt köpa kläckägg från mig  :)  ;)  :D istället..Vet ni förresten att en del av den sk majskycklingen som säljs på sina håll bara får 20% majs i kosten och...gurkmeja...för att köttet ska bli gult  ::) seriöst..nja

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 04 jan-11 kl 12:31 »
Jag har för visso inte åkerhultkycklingar men en annan slaktras. Det är en Nakenhalsad (= mindrefjädrar att plocka  :D ) fransk köttras som heter Cou-Nu (Nakenhals på franska)
Mina tuppar vägde 2,6kg levande vid 11 veckor. Själv slaktade jag mitt överskott när dom var ca 4½ månad. Vikten slaktad var då 3-3,2kg och köttet var mört och jättefint  :D JAg har inte haft en enda av dessa kycklingar som har haft problem med benen eller att röra sig. Avelsgruppen jag har sparat hoppar/flyger obehindrat upp på sittpinnar 1 meter över marken och jag upplever inte alls det "osunda" som man oftast ser på slakthybrider.
Rasen anväds i det franska kvalitet uppfödnings systemet Lable Rouge

Jag har inte så många hönor så det kommer att finnas ett begränsat antal avelsägg och kycklingar till salu under året.

Bara som ett alternativ till er som vill ha en bra köttras till slakt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 06 jan-11 kl 10:23 »
Nejmen! Rooster som hade så fina och ovanliga höns! Någon som vet varför han slutat med detta? :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 06 jan-11 kl 10:26 »
Har egentligen ingen aning. Men vill minnas att en av hans tvillingar föddes med hjärtfel? Kan det vara något med familjen som gjort så han måste trappa ned på djuren?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #9 skrivet: 06 jan-11 kl 11:19 »
Vet ej men han hade inte tid med Hönsen
Han hade fullt upp hella tiden sa han.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 05 aug-11 kl 23:32 »
Hittade den här sidan.

http://honsraser.se/slaktkycklingar.html

Där har man tydligen korsat fram höns för köttproduktion som ska vara lite sundare. OBS! Har ingen egen erfarenhet om det är bra eller dåligt.
Killen som har den sidan var tidigare mycket aktiv här på Alternativ  (Rooster) men har så vitt jag förstått slutat helt med höns. Det är bara hemsidan som lever vidare i Cyberspace  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

larsvaktis

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 19 mar-12 kl 14:11 »
Jag har hittat en hemsida från Åkerhults rashöns och jag ringde för att höra mig för om deras slaktkyckling. Telefonnumret hade dock upphört.
Vet någon om Åkerhults rashöns finns kvar och hur kommer man då i kontakt med dem?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 19 mar-12 kl 14:16 »
Rooster här på forumet är den som drev Åkerhult men han har inte varit inloggad sen 2010. Har läst i andra trådar att all hönsavel är nerlagd tyvärr.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

larsvaktis

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-12 kl 14:20 »
Var kan jag då få tag på vita slaktkycklingar framtagna för lite långsammare tillväxt än "fabriksbroiler"?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 19 mar-12 kl 15:30 »
Sök! det finns flera trådar i hönsras avd tror jag det är, som handlar om vilka raser som passar till slakt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 mar-12 kl 16:19 »
Hans slaktkycklingar var farmkorsade av rashöns har jag för mig.

Snackade med han förra året tror jag det var, han hade då bara några enstaka höns kvar.

Freddan75

• Blekinge
Åkerhultskyckling
« Svar #16 skrivet: 18 feb-13 kl 13:19 »
Hej!

Är det någon som vet hur man kommer över åkerhultskyckling? Försöker komma i kontakt med uppfödaren, men det verkar svårt.

mvh
Fredrik

skogsbonne

• Värmland
SV: Åkerhultskyckling
« Svar #17 skrivet: 18 feb-13 kl 13:46 »
Det liggr nere sen flera år tillbaks :(

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 feb-13 kl 13:49 »
jag har ringt och pratat med han som hade de 2 gånger sedan han slutade vara aktiv här.
han har lagt ner hönsuppfödningen.
Och slaktkycklingen finns troligen inte kvar i sverige...

Freddan75

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 18 feb-13 kl 14:59 »
Okej! tack för svaret, det var ju tråkigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
M Sadeghi, rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser