Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny färg på silkes höns?  (läst 2703 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
Ny färg på silkes höns?
« skrivet: 15 aug-09 kl 22:24 »
Läste att "mörk röd" är någon relativt ny färg på Silkies. Någon som har eller känner till detta?
Eller är kanske bara jag som är lite seg  :-[
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 11:56 av Fredrikslund »

sallyomolly

• Gäst
SV: Ny färg på silkies höns?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-09 kl 11:37 »
Ja de som funnits här har varit ljusröda. Jag har en mörkt röd tupp, han är jättefin, tyvärr har jag bara ljusa hönor men ska para med min mörka tupp för att få fram mörkröda.

Ska se om jag har en bild.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 aug-09 kl 11:38 »
Problemet mer röda är att få mörkt slör så jag har faktiskt parat med min vita tyska stam med mörkt slör för att få in det på de röda.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-09 kl 11:55 »
En bild vore kul :) Men så mörk röd finns och är godkänd, men inte i sverige antar jag?, eller är det något som man korsat fram mellan olika silkes? Tycker verkligen om färgen  :D

sallyomolly

• Gäst
SV: Ny färg på silkes höns?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-09 kl 18:31 »
Dvärgkochin finns i varierande röd så alla röd är säkert godkända. Att den röda färgen många gånger blivit för ljus är att man avlat in gult ochg sparat fel djur. Röd är en svår färg, gäller att hela tiden välja mörkast djur för avel.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-09 kl 19:35 »
Dv. kochin ??? menar du att samma sak gäller för Silkies? men om man BARA avlar på mörkröda silkes, och byter ut tuppen ibland, bör man inte bara få mörk röda då? eller går dom åt det ljusa hållet om man avlar för "hårt"?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 aug-09 kl 20:02 »
Problemet är ofta att det inte finns några djur att byta med.  Man får ofta varierande nyanser av rött så naturligtvis får du fin färg om du sparar de mörkt röda. Men du får ju aldrig rödare än du började med. Du måste ju ha mörkt röda för att få det.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-09 kl 20:04 »
Mamma till min tupp, hittar inte fotot på honom så jag lånar detta

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-09 kl 20:40 »
Jag kan byta med dig ::) Men annars får man väl helt enkelt köpa ägg från utomlands, eller någon i sverige som har?, och kläcka upp. det tar ju sin tid för den att växa upp men man får väl planera det innan man vill byta tuppen. Har du stora eller dv?

Älskar den färgen, jätte fin var hon! Vit och mörkröd är mina favoriter  :-[

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #9 skrivet: 17 aug-09 kl 21:10 »
Vad finn :o
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #10 skrivet: 17 aug-09 kl 21:27 »
Jag har röda Silkes. Inte så som den översta bilden men klart röda.  :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-09 kl 21:51 »
Jo, men tycker att det är skillnad mellan röd och mörk röd. Gillar inte den ljusare varianten lika mycket  ::)

Får beställa til lnästa år, har alldeles för mycket just nu. posten börjar undra vad jag håller på med så mycket dom får köra ut  :-[

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 22:44 »
Riktigt fin färg! Hoppas ni hittar snygga att byta med och allt sånt ;)
ofrivilligt hönslös

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #13 skrivet: 27 sep-09 kl 14:09 »

Här är en höna jag tagit fram i år. Hon är för ljus men jag har avlat för bättre hätta och kropp, hennes far är mörkt röd så det blir en tillbakaparning i vinter.

Tycker att hon ser bra ut...blir antagligen kanon när du gjort tillbakaparningen
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #14 skrivet: 27 sep-09 kl 16:47 »
breeding in numbers...
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 27 sep-09 kl 18:19 »
köpte ägg från hönsen på bilden jag postat tidigare. ligegr i kläckaren. får se hur det går... *längtar*

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #16 skrivet: 28 sep-09 kl 07:43 »
Man ska ju inte räkna kycklingarna innan dom är kläckta men om det går vägen så vill jag handla ägg av dig till våren Suzan..har förresten fått tag i fler silke silbarägg+gold+lightish red så jag kommer att kläcka fram kycklingar en vända till men sen får det fan ta mig vara bra :-[  :-X
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 07:46 av Rooster »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 sep-09 kl 08:46 »
Inte bra att tinga i förtid, dåkomemr säkert alla dö  :P men jag hoppas att allt går vägen. det är bara du och en till som egetnligen vet om. lite hemligt sådär. men först på ägg det är du  ;)

VAd kul! men det är alltid svårt att sluta kläcka! nu SKA detta vara min sista kläckning som kommer. och samma dig peter ;)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #18 skrivet: 28 sep-09 kl 13:09 »
då tar vi i hand på det då ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser