Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge törs man ha tuppen i kylen?  (läst 4696 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hur länge törs man ha tuppen i kylen?
« Svar #20 skrivet: 15 aug-09 kl 00:38 »
Dom stackarna kunde bara ta två till tre steg i taget pga av kroppshyddan, antagligen hade de hjärtsvikt pga den förstorade kroppen. Och jag minns speciellt en dag när solen lyste in genom fönstret då gick dom hasande till strimman och solade och njöt av livet. Då grät jag och lovade att bli vegitarian. Så blev det ju inte men om jag jämför med dessa broiler i samma ålder som mina kycklingar så räcker broilern till en middag på fyra personer, medan min kyckling räcker som pålägg till en limpmacka. :-\

Då äter man ju hellre den där limpmackan med gott samvete i så fall! Det var så jag fällde en tår själv när jag läste om de stackars broilerna som släpade sig till solstrimman, nästan så jag var tvungen att springa ut i hönshuset och krama mina bortskämda höns, tuppar och kycklingar som ligger hela dagarna i solen, springer runt hela dagarna, pickar och krafsar, jagar fjärilar och grodor, leker och pickar potatissallad (dagens i dag). Fast de sover och hade nog blivit sura om jag stört dem...

Jag kommer bli tvungen att slakta sju (tror jag) tuppar i höst och det lär inte vara mycket mat på dem (korsning leghorn-blomme de flesta) men jag kommer kunna äta dem utan att se den där bilden på de stackars broilerna som ville sola (snyft).

Stämmer det förresten som min kusin sa, att de bara är 37 dagar när man slaktar dem?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 15 aug-09 kl 09:44 »
Ingen aning faktiskt. Men man hör väldigt lite protester när det gäller broiler, men Belgien Blue var det ett himla liv om och det är väl fortfarande heta diskussioner angående dessa köttdjur.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 16 aug-09 kl 10:11 »
Det stämmer att de slaktas vid 37-40 dagar gamla.
My name is not Rihanna....

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser