Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snabbväxande häck??  (läst 10553 gånger)

byggarebobbit

snabbväxande häck??
« skrivet: 12 aug-09 kl 22:02 »
  Behöver en häck(!) snabbt o gärna billigt... har fattat att Liguister är en snabb o tät en men jag tror jag hellre vill ha syren som följjer upp "temat" runt marken. Hur är den på tillväxtfronten? Om du har nått förslag skri när den ska planteras. Mvh mej
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: snabbväxande häck??
« Svar #1 skrivet: 12 aug-09 kl 22:23 »
Jag har en rosa spireatyp som jag inte lyckats artbestämma. Den växer som helvete. Och sprider sig likaså. Vet inte var du bor men kan säkert fixa minst 50 plantor till dig..
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 13 aug-09 kl 02:14 »
Vi satte syrenhäck där vi bodde innan, den växte upp rätt fort, man får klippa den lite i början om man vill att den ska bli tät men på ett par tre år är den hög och fin.

Vill inte byggarebobbit ha de där rosa spirealiknande sakerna är jag intresserad! Jag tycker det låter jättefint! Jag bor utanför Tidaholm, V Götaland.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

byggarebobbit

« Svar #3 skrivet: 13 aug-09 kl 07:47 »
  jag är intresserad. Pma mej var du bor o pris. Hur stora är plantorna?
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #4 skrivet: 14 aug-09 kl 15:47 »
Dessa spirea buskar växer som ogras på hela min tomt. Kommer du hit och gräver själv är det helt fullständigt gratis. Är bara glad att bli kvitt dem. om jag ska gräva och ordna transport, kan jag kanske ta två kr styck plus kostnad för transport?

Vanligtvis klipper jag ner dem i ursinne eller ryker brutalt upp dem och kastar i eldningstunnan. lägger upp bild om några timmar.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-09 kl 16:05 »
Jag är oxå intresserad !
Vart bor du o dina buskar?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #6 skrivet: 14 aug-09 kl 16:14 »
Frändefors Dalsland.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 aug-09 kl 16:21 »
Dessa spirea buskar växer som ogras på hela min tomt. Kommer du hit och gräver själv är det helt fullständigt gratis. Är bara glad att bli kvitt dem. om jag ska gräva och ordna transport, kan jag kanske ta två kr styck plus kostnad för transport?

Vanligtvis klipper jag ner dem i ursinne eller ryker brutalt upp dem och kastar i eldningstunnan. lägger upp bild om några timmar.

Måste vara exakt samma som jag har. Har klippt ner snåret i etapper, och hittade bland annat gamla jordbruksredskap längst in bland riset. Det mesta klippte jag ner i fjol, och det är en dryg meter högt och nästan ogenomträngligt nu. Värre ogräs får man leta efter, men så importerades växten också till Sverige för att planteras på älvbankar och förhindra ras efter vad jag förstår. Rätt vanlig bland syrener och snöbär runt gamla torp, och helt omöjlig att bli kvitt.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #8 skrivet: 14 aug-09 kl 16:34 »
Bilder

byggarebobbit

« Svar #9 skrivet: 16 aug-09 kl 20:01 »
  D va ju för långt för mej....

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 16 aug-09 kl 20:34 »
Hej!
Snabbast sättet att få en häck är att använda pil. Leta reda på en odling av energisalix. Köp eller snatta ett antal kvistar tidigt i vår. Stick ner dem i jorden och vattna om det blir torrt. Du har nu fått en extremt snabbväxande häck.
MVH
Jan

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 21:06 »
Hej!
Snabbast sättet att få en häck är att använda pil. Leta reda på en odling av energisalix. Köp eller snatta ett antal kvistar tidigt i vår. Stick ner dem i jorden och vattna om det blir torrt. Du har nu fått en extremt snabbväxande häck.
MVH
Jan

Snabbväxande, men inte speciellt väldigt vacker

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 22:19 »
Hej!
Vad är vackert? En smaksak. Det går att beskära och fläta salixhäckar, så den kan åtminstone bli intressant.
MVH
Jan

anlet

• Närke
« Svar #13 skrivet: 18 aug-09 kl 17:27 »
Är det någon som vet vad den spirealiknade växten heter på svenska? på latin?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 18 aug-09 kl 18:11 »
Är det någon som vet vad den spirealiknade växten heter på svenska? på latin?

Troligen är det häckspirea.

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Spiraea%20salicifolia&Category=Planter

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser