Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna utan acc.tankar?  (läst 10777 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Kökspanna utan acc.tankar?
« Svar #20 skrivet: 19 aug-09 kl 12:57 »
Att löda är lätt att lära sig. Sätter du rören synligt borde inte lister/ socklar behöva tas bort. Pex + pexkopplingar + isolering tror jag svårligen blir billigare än kopparrör och lödkopplingar (som kostar jättelite jämfört med kopplingar för pex)
Jag har kollat lite på kopparrör.. Nu vet jag ju i.o.f. inte om jag kollat på rätt typ av rör (galvade rör) men om jag har det så kostar rören 4600:- för 100 meter jämfört med PEX-slang som kostar 2800:- för samma längd.. Och även kopparrören behöver väl isoleras om de ska dras nere i krypgrunden?
« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 12:59 av Gångtrött »

stedevil

« Svar #21 skrivet: 19 aug-09 kl 13:03 »
Galvade rör är järn, inte koppar. Akta dig för att blanda järn o koppar huller om buller, då riskerar du att det rostar upp väldigt kvikt.

Och ja, alla rör (speciellt av metall) behöver ju isoleras om du vill hålla kvar värmen i dem. Om du drar rören inomhus så gör det dock mindre om du "spiller värme" eftersom det värmer huset, vilket är det du vill. Det är väl så personen tänkte som sa att du sparar in isoleringen på rören gissar jag.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 19 aug-09 kl 13:07 »
Har det så stor betydelse om man blandar koppar och järn i ett vattenburet värmesystem?
Vattnet blir ju avsyrat ganska snart, då blir det ingen korrosion att tala om.
Radiatorerna är ju i alla händelser oftast av järn eller rättare stål.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 aug-09 kl 13:14 »
Ahh.. Ok. Ja då blir ju rören ännu dyrare.. Då blir det ju mer än dubbelt så dyrt med rör än slang och något annat alternativ än att dra det hela nere i grunden finns inte i dagsläget som jag ser det. Det är det absolut smidigaste som kräver minst insats och förmodligen inte så mkt dyrare än rör..Slang + isolering skulle gå på c:a 6500 kronor och sedan blir det ju 11 stycken T-kopplingar för uppsticken till radiatorerna + några ytterligare skarvar/övergångar..

stedevil

« Svar #24 skrivet: 19 aug-09 kl 15:11 »
Har det så stor betydelse om man blandar koppar och järn i ett vattenburet värmesystem?
Vattnet blir ju avsyrat ganska snart, då blir det ingen korrosion att tala om.

Nä, det var mest tänkt som ett PS ifall även delar av tappvattnet ska göras om. För rimligen ska väl varmvattnet i kranen värmas med ved också?
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 09:00 av stedevil »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 20 aug-09 kl 19:22 »
PEX-rör är billigt, däremot är kopplingarna dyrare än såväl guld, olja och Whiskey....

När jag har tittat på hela rörsystem (ett tänkt system med med visst antal meter rör och kopplingar) så har PEX hamnat i den övre prisnivån. Koppar med klämkopplingar är i särklass dyrast dock... med tanke på risken för läckor från klämkopplingar så kan det bli extremt dyrt efter några år om man räknar med vattenskadorna också ;)

Billigast är ju då gängade "järnrör", väsentligt mycket billigare än PEX men det krävs ju att man kan gänga själv.
En sådan koppling med lin är ju dessutom säkrare än klämkopplingar.

Fast... nu håller vi på och ska sätta in vattenburet här hemma och då blir det förmodligen koppar med presskopplingar helt enkelt bara därför att det är lättjobbat, även om man betalar 10 000 - 15 000 för pressverktyg + backar så kan det ju vara värt det. Man slipper lödning, gängning m.m. vilket kan vara värt lite grann.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 aug-09 kl 08:36 »
Ja vid närmare kontroll så var det ju helt sinnessjuka priser på en T-koppling för pex-slang..

stedevil

« Svar #27 skrivet: 21 aug-09 kl 09:24 »
Fast... nu håller vi på och ska sätta in vattenburet här hemma och då blir det förmodligen koppar med presskopplingar helt enkelt bara därför att det är lättjobbat, även om man betalar 10 000 - 15 000 för pressverktyg + backar så kan det ju vara värt det. Man slipper lödning, gängning m.m. vilket kan vara värt lite grann.

Fast man betalar väl inte timlön på 450kr + moms till sig själv? Ser inte hur man kan få ekonomi i ett hemmaprojekt med pressverktyg och presskopplingar. Full uppsättning av gängverktyg eller lödningsutrustning kostar ju inte ens hälften av vad ett pressverktyg går på. Med Rotavdrag på 50% så kan det ju tom bli billigare att en rörmakare gör allt jobb än att köpa pressverktyg själv.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #28 skrivet: 21 aug-09 kl 10:47 »
tullar lite på tråden..

Har idag kökspanna som värmer hus och varmvatten utan acc.tank. Hur ska jag på ett enkelt sätt lösa det så att jag har varmvatten och värme i huset dygnet runt? Jag jobbar ju på dagarna och kan endast elda kvällar. Vill ha en enkel lösning nu inför vintern som inte kostar alltför mycket. Elpatron har jag funderat på och även sätta in en acc tank, men frågan är om kökspannan klarar av att värma upp en acc tank? Det är en gammal panna från 60-talet.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 21 aug-09 kl 11:16 »
Fast man betalar väl inte timlön på 450kr + moms till sig själv? Ser inte hur man kan få ekonomi i ett hemmaprojekt med pressverktyg och presskopplingar. Full uppsättning av gängverktyg eller lödningsutrustning kostar ju inte ens hälften av vad ett pressverktyg går på. Med Rotavdrag på 50% så kan det ju tom bli billigare att en rörmakare gör allt jobb än att köpa pressverktyg själv.

Finns en elektrisk rörlödningsmanick hos Clas Ohlson med adaptrar för olika rördimensioner.
Sen finns det ju skruvkopplingar till kromade kopparrör också, troligen lättjobbat men inte lika snyggt som lödda kopplingar.

stedevil

« Svar #30 skrivet: 21 aug-09 kl 13:22 »
Hur ska jag på ett enkelt sätt lösa det så att jag har varmvatten och värme i huset dygnet runt?

Steg 1: Hur mycket värme i kW/dygn behöver du?
När du vet det så kan du räkna ut minsta storleken på acktank.

Steg 2: Billigast tankar hittar man vanligen på blocket, allt från gratis till några hundralappar för tex 1m3 gammal oljetank. Isolering är billigast att lägga på själv (tex bygg in tanken i en vägg och fyll med lösull, lämpligen nått miljövänligt, inte glas/sten-ull). Ska du köpa en acktank så går det på ca 5-10.000kr med isolering (köp en "dum" tank utan slingor).

Steg 3: Sfinx säljer en Tappvattenautomat "byggsats" för 4600kr. Mycket bättre och inte dyrare än en acktank med (sämre) slingor (men acktanksförsäljarna kommer försöka pracka på dig en med slingor, var så säker).

Du behöver även ett expansionskärl som klarar den större volymen vatten i systemet och ett acktanksladdningssystem (typ ladomat 21 eller dyligt).

Att din vedspis inte skulle orka med, tror jag inte. Kan du hålla huset varmt idag på helgen när du är hemma, utan att du måste lägga på ved för ofta hela dygnet, så kan den nog funka med acktank. Men du är väl bäst person att svara på exakt hur ofta du måste lägga i fullt i spisen en kall vinterdag och hur snabbt ett fullt ilägg brinner upp när du startar med ett kallt hus (och eldar "max").

Ett enkelt sätt att uppskatta acktank kan vara att multiplicera mängden ved du behöver i värsta fallet (i liter) x 15

Tex har du 5 fulla ilägg på en dag, 20L ved per ilägg och ca 1h att brinna ner då du elda för fullt, så behövs det kanske ca 1000L acktank till vattenvolymen som finns i nuvarande system (100x15 = 1500 - Vattnet i nuvarande system - tiden då du eldar). Men allt beror ju på dina förhålladen, allt från värmebehov, spisens "data" till vedtypen du använder.
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 13:27 av stedevil »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #31 skrivet: 21 aug-09 kl 14:34 »
Finns en elektrisk rörlödningsmanick hos Clas Ohlson med adaptrar för olika rördimensioner.
Sen finns det ju skruvkopplingar till kromade kopparrör också, troligen lättjobbat men inte lika snyggt som lödda kopplingar.

Den suger hästpung.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #32 skrivet: 21 aug-09 kl 14:35 »
Det går mycket begagnade pressverktyg just nu på kvd.se och blocket.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 21 aug-09 kl 14:42 »
Den suger hästpung.

Jaså, det kan vara bra att veta.
Det var nån här på forumet som skrev att den funkade bra, tror det var anette i bögared.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 23 aug-09 kl 14:46 »
10 000, eller 20 000 då om man räknar med att få ROT-avdrag kommer man inte långt med när det gäller hantverkarlöner.... dessutom är det god begagnat marknad på pressverktyg, eller så behåller man dom för på en gård dyker det ju upp renoveringar och ombyggnationer lite nu och då.

Här gäller det dessutom att konvertera ett 2-vånings timmerhus med 150 kvm byggarea som idag värms upp med direktverkande el  :'(
Under tiden som byggandet pågår kommer då huset att värmas med byggfläktar på sammantaget hiskligt antal kilowatt, så varje minut som "bygget" försenas kostar pengar.

Klämkopplingar är inget alternativ då dessa har en osviklig förmåga att börja läcka om rören rör sig minsta lilla, det är ju därför som dessa inte är godkännda för dold rördragning.

Blå rör är ett alternativ, men dessa är ganska tungjobbade och som sagt var så var tiden av betydelse.

Nä, då jag har räknat efter så har eget arbete och presskopplingar varit det smakligaste alternativet.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 23 aug-09 kl 14:53 »
Blå rör är ett alternativ, men dessa är ganska tungjobbade och som sagt var så var tiden av betydelse.

Blå rör är marginellt billigare än kopparrör.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 23 aug-09 kl 18:04 »
Jo, dom är ju något billigare.... skiljer nog en 5 - 10 000 på mitt lilla projekt jmf med koppar, men som sagt var så är dom tungjobbade.

Det är ju inget som man bockar för hand direkt om man inte har ätit en rejäl laddning anabola innan  ;D

Dock körde jag ju zinkade "järnrör" i stallet, men i djurstallar skulle jag ju defintivt rekommendera "järnrör" eftersom dessa är stryktåliga - krävs ganska mycket till innan man böjer av ett 3/4" rör och kopplingarna är ju inget som går isär i första taget heller. 

stedevil

« Svar #37 skrivet: 23 aug-09 kl 23:21 »
10 000, eller 20 000 då om man räknar med att få ROT-avdrag kommer man inte långt med när det gäller hantverkarlöner....

Nä, för 10.000kr efter ROT får man ju "bara" sådär 1 hel arbetsvecka.

Vet du hur mycket rör ett proffs hinner lägga på 1 hel arbetsvecka om allt material finns på plats och planeringen för all rördragning redan är gjord inkl håltagningar mm? Ett stort antal 150kvm timmerstugor helt färdigt, var så säker.

Sen kan man kanske tycka att det känns kul/manligt att samla på sig proffsverktyg (som mest samlar damm), men det är ju snarare för att tillfredställa köpbehov än att spara pengar.

PS Om det nu kostar dig en massa extra pengar i uppvärmning att det tar tid, så förstår jag ännu mindre hur du tycker du kan få ekonomi i att köpa dyra verktyg och göra det själv till 1 hus. Tror du att du själv drar rören snabbare än ett rörproffs?  ??? Jag hade ju i ditt fall förberett allt och sen tagit dit någon som drog rören på max 1 dag. Snabbt och billigt jämfört med att köpa en hel utrustning och prova sig fram själv. Har man gott om tid blir ju saken en annan, men då faller hela pressverktygsiden också för löda och gänga blir betydligt billigare.
« Senast ändrad: 23 aug-09 kl 23:26 av stedevil »

Vargerik

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 23 aug-09 kl 23:57 »
Har TS vägarna förbi byn är du välkommen in att titta på mitt cheap & dirty värmesytem, påminner om det du beskrev i början. Jag vände och vred på alla alternativ och kom fram till kökspanna med ett enkelt system.

trädman

« Svar #39 skrivet: 24 aug-09 kl 01:36 »
Ved har jag i egen skog och den närmsta 5 åren är det träd som ändå måste bort från ex. åkerkanter o.s.v. så driftkostnaden på en panna är ganska låg, oavsett verkningsgrad.

Har svårt att tro att det skulle vara svårare att sälja ved i dina trakter än vad det är hos oss. Och här går det alldeles utmärkt och är jämfört med exmpelvis massaved ganska hyggligt betalt. Som jag ser det så är ved definitivt inte gratis även om den kommer från egen skog och man själv gör allt jobbet med den. Dessutom brukar det inte vara någon brist på värdeskapande arbeten man kan ägna sig åt i stället för att släpa extra ved till en usel panna.

Varför inte dra hårdlödda kopparrör innomhus. Som jag ser det så är det både ett vattensäkert, energieffektivt och relativt billigt alternativ till järnrör, pex isolering och annat elände.

Som det redan sagts. Är all håltagning etc förberedd så ska det inte ta så många timmar för en duktig röris att bygga ett sådant system. Åter igen är mitt råd att inte stirra sig blind enbart på kontantutlägget. Värmesystem har mycket lång livslängd om det är byggda som sig bör. Husets värde borde dessutom vara större med ett välbygt värmesystem som står sig än något halvtillfälligt som kanske inte heller ser så muntert ut, vad vet jag. Dessutom finns det ROTavdrag som gör rörisens arbete väsentligt billigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
Josephine3

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser