Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kryp på sockerärter  (läst 3891 gånger)

Lis1

kryp på sockerärter
« skrivet: 10 aug-09 kl 11:23 »
Vad är det här?
Kan/bör man göra nåt åt det?
(det är tre saker: vita gångar, luddiga fläckar på ovansidan av bladen, små svarta glänsande prickar)

Det finns lite bladlöss i samma kruka som de här kom ifrån, men jag får bort det mesta.

Förresten blir det bara några få ärter i varje skida nu, så skidorna blir korta och knubbiga. För lite gödning eller nåt annat?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: kryp på sockerärter
« Svar #1 skrivet: 10 aug-09 kl 20:06 »
Kan inte ge dig några svar på insektsgångarna, men att det bara blir några få ärtor per skida nu beror nog på brist på pollinerande insekter.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 13 aug-09 kl 10:30 »
Jag gissar på sköldlöss
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Lis1

« Svar #3 skrivet: 15 aug-09 kl 12:06 »
Man ser till och med djuren i gångarna - 1 mm, brunorange o svart huvud.
..jag antar att jag gör bäst i att ta bort de bladen iaf...

men det är mycket fler blad som får de vita luddiga fläckarna, som blir brungråaktiga efter ett tag. Bladmögel låter som ett passande namn på det, men jag vet inte om det ser ut så?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 15 aug-09 kl 14:19 »
Ludna? Låter som Ullöss. Bladmögel tror jag inte att det är.
Brunorange med svart huvud låter ju faktiskt som Sköldlöss. Men sköldlössen har som en "sköld" ovan sig också.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Lis1

« Svar #5 skrivet: 29 aug-09 kl 18:34 »
De luddiga fläckarna har spritt ut sig...
Så idag när jag tog i plantan flög det upp små moln omkring... och stjälkarna var som täckta av vitaktigt pulver. Så jag antar att det är mjöldagg.
Det är visst rätt vanligt på ärter den här tiden på året också..
Det har för övrigt inte spritt sig till bondbönorna (vad jag kan se) eller blomsterbönorna på samma balkong, så det stämmer också med mjöldagg.

Så då nästa fråga: För tillfället tänker jag inte göra nåt åt det, skadan är redan skedd.. Tagit bort alla gamla blad bara.. Eftersom jag har dem i krukor på balkongen kommer jag förstås slänga hela plantan sen.
Så det är ju ingen risk att det kan övervintra i nån planta och sprida sig från det.

Frågan är då om det kan övervintra i jorden eller rötterna? Vågar jag använda samma jord till sockerärter nästa år?

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, beekeepern, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser