Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjöldagg på en ek.  (läst 4168 gånger)

hustran

Mjöldagg på en ek.
« skrivet: 10 aug-09 kl 09:55 »
Vi har en ek som varje år får mjöldagg på de nya skotten. Den är väldigt tät och vacker och ca. 4-5 m. hög. Tar den skada av det eller hur sjutton skall jag kunna få bort mjöldaggen? Någon tipsade om bikarbonat, så bra... men att spruta ett helt träd känns lite jobbigt. Hjälp!

Jonte76

• -
SV: Mjöldagg på en ek.
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 13:36 »
 Om ekar o lönnar klipps regelbundet blir det ofta mjöldagg . kanske beror på det ?

hustran

« Svar #2 skrivet: 22 aug-09 kl 18:55 »
I år ser jag mjöldagg på flera ekar även ute i skogen,konstigt. Får de mjöldagg även nästa år eller är det "smittsamt"?

ElisabetT

« Svar #3 skrivet: 29 aug-09 kl 19:56 »
Jag bor på Ekerö och har också en liten ek på tomten. Den är inte större än en liten buske men den är så näpen, tät med små löv. I år är den helt vit av mjöldagg.
När jag var barn fick jag höra att man på våren och under sommaren kunde strö aska under krusbärsbuskar så att de INTE skulle drabbas av mjöldagg. Jag vet inte om det funkar för ekar men jag tänkte göra ett försök med min ek nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser