Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus i stall, ventilation, drag, temperatur etc  (läst 6512 gånger)

deborah

• Gäst
Hönshus i stall, ventilation, drag, temperatur etc
« skrivet: 09 aug-09 kl 15:42 »
Hej
Vi ska skaffa hönor så fort som möjligt. Vi ska ha hönorna i en gammal stallbyggnad. Den är inte helt tät och har bara enkla träväggar..En långsida är yttervägg, en kortsida är yttervägg med stor dörr. De andra väggarna vetter in mot resten av stallet. Det är visserligen inte heller isolerat eller så men det borde skydda mot drag iaf. Taket är nytt och tätt och bra.

Min tanke är att vi sätter upp skivor så att det blir riktigt tätt längst hela ytterväggen och så har vi sittpinnarna där. Redena har vi längst kortsidan som vetter in mot ett annat rum och alltså inte har kontakt med utsidan. Då återstår alltså ena kortsidan med dörren där det inte blir riktigt tätt, men man måste ju också ha nån slags ventilation? kanske kan ske automatiskt då det finns en och annan springa i väggarna. Det är alltså inga hål eller så bara inte en helt tät vägg, och så blir det givetvis lite springor vid dörren (en sån gammaldags trä-ladgårdsdörr.

Golvet är ett jordgolv (dvs det finns inget golv). Om man täcker det med ett tjockt lager spån/halm, blir det varmt nog?

Väggarna är gjorda av plankor. Jag tänkte måla plankorna vita så att det blir ljust och fint därinne. Tror ni hönorna tycker om vitt de också? Sen har jag läst att man helst ska ha släta väggar för att undvika parasiter, men tror ni att det funkar med målade plankor ett år eller så iaf? Då skriver vi nytt kontrakt på huset och vet hur länge vi ska få stanna. Känns lite dumt att bygga fär mycket om vi kanske måste flytta om ett år..

Hur det blir med uppvärmning vet jag inte. Det blir elelement eller värmelampa om det behövs. Men det är ganska stort och högt till tak på endel ställen (snedtak). Så det blir nog jävligt dyrt att värma upp hela utrymmet. Hur gör folk som har svåruppvärmda hönshus? Blir det för svårt får vi väl sätta in ett innertak, men det känns trevligare och fräschare med mer luft därinne. Bor i GBG så det blir ju inte så långa perioder med minusgrader vanligtvis. Kanske kan man spärra av så att hönorna är på ett mindre utrymme som är lättare att värma upp när det är som kallast? Sen vet jag ingenting om hur uppvärmning fungrerar, det kanske är lättare än jag tror...

Tror ni att det här kan fungera? Har jag tänkt fel?

snörom

• trägen vinner
SV: Hönshus i stall, ventilation, drag, temperatur etc
« Svar #1 skrivet: 09 aug-09 kl 16:41 »
har bara en värmelampa över vattnet till mina höns på vintern med har bara ett litet hönshus  8 m2. mina höns får gå ut på vintern också om dom vill.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 09 aug-09 kl 16:51 »
Hur det blir med uppvärmning vet jag inte. Det blir elelement eller värmelampa om det behövs. Men det är ganska stort och högt till tak på endel ställen (snedtak). Så det blir nog jävligt dyrt att värma upp hela utrymmet. Hur gör folk som har svåruppvärmda hönshus? Blir det för svårt får vi väl sätta in ett innertak, men det känns trevligare och fräschare med mer luft därinne. Bor i GBG så det blir ju inte så långa perioder med minusgrader vanligtvis. Kanske kan man spärra av så att hönorna är på ett mindre utrymme som är lättare att värma upp när det är som kallast? Sen vet jag ingenting om hur uppvärmning fungrerar, det kanske är lättare än jag tror...

Det skulle kanske kunna hjälpa litegrann att göra ett innertak precis över hönsens sittpinnar, så lite av värmen stannar kvar där på natten? Det är ju främst på natten när de sitter stilla som de kan bli för kalla. På dagarna när de är uppe och rör på sig är det ingen fara, åtminstone inte i södra delarna av landet.

Ett innertak skulle kunna gå att göra ganska enkelt av typ masonit, kraftigt tyg eller liknande - bara så inte värmen sticker iväg uppåt. I mitt dragiga gamla boningshus märkte jag stor skillnad när jag satte tjocka draperier för ytterdörrarna...
« Senast ändrad: 09 aug-09 kl 16:57 av Mmmm »

johe71

« Svar #3 skrivet: 09 aug-09 kl 19:34 »
har bara en värmelampa över vattnet

att tänka på, ett hönshus är klassat som ett brandfarligt utrymme och elvärmeapparater [vilken en värmelampa torde vara] som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta... och jag har hittils aldrig sett en värmelampa som är godkänd för detta (det finns en anledning att granngården kallar de värmelampor de säljer för grislampor... för grisstallar är inte klassade som brandfarliga utrymmen)

så om det skulle börja brinna så kommer du sannolikt inte att få ut något alls på försäkringen (och även om inte själva hönshuset är så dyrt (eller ens försäkrat) så beroende på hur hönshuset är placerat så kan ju branden sprida sig till andra hus/byggnader)

bara något som kanske är värt att tänka på....

mina1982

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 09 aug-09 kl 21:38 »
Har inte alla värmelampa till hönepönerna ,iaf på vintern ??? Vad ska man ha annars, ska man sätta in vatten element, funderar jag på då ::)
Intressant, vilka har lampa? Eller hur har ni det annars?  ???

snörom

• trägen vinner
« Svar #5 skrivet: 09 aug-09 kl 21:43 »
att tänka på, ett hönshus är klassat som ett brandfarligt utrymme och elvärmeapparater [vilken en värmelampa torde vara] som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta... och jag har hittils aldrig sett en värmelampa som är godkänd för detta (det finns en anledning att granngården kallar de värmelampor de säljer för grislampor... för grisstallar är inte klassade som brandfarliga utrymmen)

så om det skulle börja brinna så kommer du sannolikt inte att få ut något alls på försäkringen (och även om inte själva hönshuset är så dyrt (eller ens försäkrat) så beroende på hur hönshuset är placerat så kan ju branden sprida sig till andra hus/byggnader)

bara något som kanske är värt att tänka på....

ja, jag ha alltid haft värmelampa i mitt hönshus sedan -87 för att vattnet inte skall frysa för hönsen. det du säger har jag aldrig hört eller varit i kontakt med, dom jag känner gör likadant som jag. dock hade jag även ett gammalt flänselement under de första åren då jag tyckten att hönsen skulle ha det varmt och gott men det räcker gott med lampan så jag tog bort elementet. får väl undersöka detta lite närmare kanske.
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 aug-09 kl 22:14 »
Vi sätter bara in värmelampa om det behövs för att vattnet inte ska frysa. Då brukar vi även hänga dit en extra för hönorna att värma sig under. Det blir inte så ofta på en vinter det behövs. (Hönshus i del av timrad lagård.)

Angående springor etc, tänk på att drag och ventilation inte är samma sak!

Höns behöver välventilerat men gillar inte drag, ungefär som vi själva.

johe71

« Svar #7 skrivet: 09 aug-09 kl 23:32 »
Vad ska man ha annars, ska man sätta in vatten element, funderar jag på då ::)

vattenburen värme är väl ett sätt att lösa det :) (även om jag tror att kostnaden är större än nyttan), annars finns det kamrörsradiatorer som är sandfyllda och de brukar vara godkända för brandfarlig miljö

just för vattnet så har granngården (hade? jag hittar det inte just nu i deras webbshop, nordpost.se... men jag kanske söker på fel ord) en svart värmeplatta, kanske 20cm i diameter som man lägger under vattenautomaten, och den ska [enligt granngården] vara godkänd för användning i hönshus, den håller utan problem vattnet frosfritt hos mig.

värmelampa har jag till kycklingarna som jag kläcker i maskin, men de har jag inte i hönshuset utan i ett separat rum som [enligt reglerna] inte är klassat som brandfarligt, och där får man hänga upp en värmelampa om den hängs så att kontakten rycks ur om armaturen skulle falla ner

vill man läsa på mer om el inom lantbruket så finns det finns en pdf-fil som heter Handbok för elinstallationer i lantbruk där reglerna står

det här är väl en kort(?) sammanfattning av de regler som gäller el/värme och hönshus (jag kan dock ha missat någon)

* Den materiel som används ska vara CE-märkt
* i hönshus ska det vara IP 54
* Armaturer som monteras på brännbart underlag ska vara godkända för detta (F-märkning)
* Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta (D-märkning)
* Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta
* Värmelampor och värmetak ska monteras så att stickproppen dras ur och spänningen bryts om de faller ned. Eluttagen ska därför monteras nedåtriktade ovanför den plats där lampan eller värmetaket hängs upp
* Enligt Elinstallationsreglerna ska jordfelsbrytare installeras som generellt brandskydd för installationer i lantbruk (I lantbruk ska jordfelsbrytare, max 300 mA, installeras som generellt brandskydd, Samtliga uttag oavsett märkström ska föregås av jordfelsbrytare, max 30 mA)
* I lantbrukets ekonomibyggnader får enligt LBK endast metallmantlade eller metallskärmade kablar installeras
* Kapslingar till kopplingsutrustningar får endast vara tillverkade i metall eller i särskilt brandtåligt plastmaterial. Plastkapslingar för apparater med högst 16 A märkström ska vara provade och godkända enligt UL 94-V0, -V1, UL 746C- 16 eller IEC 60695-11-10. Övriga plastkapslingar ska vara provade och godkända enligt UL 94-5V, UL 746C-17 eller IEC 60695-11-20.
* Kopplingsutrustning får dock inte placeras i utrymme med förhöjd brandrisk. Den utrustning som trots allt krävs i sådant utrymme (del av fabricerad maskin), ska minst uppfylla kapslingsklass IP 54

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #8 skrivet: 11 aug-09 kl 20:27 »
Jag har satti ett 100mm rör i taket uppca 40 cm över taknock med en tot längd på bara ca 1,5 m räcker detta för att uppnå ett tillräckligt självdrag inne i ett 15 kvm hönshus med lite glipor nere på golvet  vid hönsluckorna??
hårt arbete lönar sig...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-09 kl 12:41 »
Golvet är ett jordgolv (dvs det finns inget golv). Om man täcker det med ett tjockt lager spån/halm, blir det varmt nog?
I vart fall blir det svårt att rengöra. Har du möjlighet att gjuta en betongplatta? Eller lägga ett trägolv med exempelvis en vanlig plastmatta som en har på golvet i människohus? Eller kanske täcka med någon typ av skivor och klena på några lager färg?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 13 aug-09 kl 09:02 »
Vad betyder TUV godkänd? Värmelampan som säljs av Bole är det.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

johe71

« Svar #11 skrivet: 13 aug-09 kl 09:20 »
Vad betyder TUV godkänd?

efter vad jag hittar på nätet så torde det vara en kvalitetskontroll

Citera
TÜV är den tyska - och därmed mest rigorösa - certifieringsmyndigheten i Europa. TÜV-märkningen innebär kvalité borgar för lång livtid och kvalité långt utöver vad enbart CE-märkta produkter kan erbjuda

märkningen säger alltså inget som hur den får användas bara att denna tyska myndighet anser att det är en produkt som uppfyller vissa kvalitetskrav...

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 13 aug-09 kl 09:51 »
Okej, det var ett tyskt u, jag trodde det var en fluglort i katalogen;)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser