Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönt och...grönt?  (läst 1169 gånger)

Dagg

Grönt och...grönt?
« skrivet: 03 aug-09 kl 20:19 »
Hej! I går uppstod en livlig diskussion här hemma om trumsjuka och grön mat. Kan någon hjälpa oss? Är det för mycket av ALLT som är grönt som ger trumsjuka...eller är det skillnad på t.ex. gräs och gröna blad från t.ex. fruktträd?

Anledningen till diskussionen är mina nya 3 månaders scheckar och mina funderingar över vilken sorts grönt och hur mycket jag ska ge dem. Det var ju ett tag sedan jag hade småttingar  ;D och jag är inte riktigt klar över hur mycket grönt de är vana vid.

Tack på förhand//Dagg

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Grönt och...grönt?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 10:34 »
1. Allt grönt som är vått ger risk för trumsjuka; så som sallad,maskrosor, gräs etc.

2. Grönt som garanterat ger trumsjuka är chinakål, kålblad, salladskål, lökstjälkar, brysselkål, mm i kålväg.

2. Trumsjuka kan även uppstå vid snabb förändring av kosten, fex kan man inte sätta ut en stallkanin i gräs 24/7 utan risk att den föräter sig och får trumsjuka. Allt grönt skall introduceras varsamt under minst en veckas tid.

Hoppas detta är till någon hjälp.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dagg

« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 10:39 »
1. Allt grönt som är vått ger risk för trumsjuka; så som sallad,maskrosor, gräs etc.

2. Grönt som garanterat ger trumsjuka är chinakål, kålblad, salladskål, lökstjälkar, brysselkål, mm i kålväg.

2. Trumsjuka kan även uppstå vid snabb förändring av kosten, fex kan man inte sätta ut en stallkanin i gräs 24/7 utan risk att den föräter sig och får trumsjuka. Allt grönt skall introduceras varsamt under minst en veckas tid.

Hoppas detta är till någon hjälp.

Vått "grönt" får de inte och inte kål heller. Lugnt så långt...Och nej, inte har jag satt ut stallkaninerna på gräs heller- deras nya bur har jag grävt ur, nätat och lagt ny jord i (inte ett grässtrå så långt ögat når än i alla fall  ;)). Jag har bara givit dem små doser av grenar, maskrosor, persilja och morot med blast än så länge. Tusen tack för svaret!

Mvh Dagg

Dagg

« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 10:45 »
...och så får de ju torrfoder och fri tillgång till hö också förstås. Har fått lite av den blandning de fått tidigare och blandat den med min egen för att de ska vänja sig. De har fått kalvpellets (? eller om det var fårpellets...) hos sina tidigare ägare, men jag introducerar nu pellets för kaniner till dem.

Mvh Dagg

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 04 aug-09 kl 22:59 »
Mina får vått gräs då de går ute o det regnat. Tror det är en missuppfattning någonstans, för det med gräs som är skadligt är att ge gräsklipp. Hos mig är gräs o annat grönt rena mirakelkuren och sjuka kaniner får genast grönt eller sätts i gräsbur.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 07:40 »
Mina får vått gräs då de går ute o det regnat. Tror det är en missuppfattning någonstans, för det med gräs som är skadligt är att ge gräsklipp. Hos mig är gräs o annat grönt rena mirakelkuren och sjuka kaniner får genast grönt eller sätts i gräsbur.
Vått gräs till en kanin som inte är van vid det. Trodde det framgick i ursprungsfrågan.
Givetvis vänjer sig alla djur vid vått gräs så småningom, men även andra djur som får, kor osv kan få diarrér av för vått grönt. En kanin som dessutom inte kan rapa får istället för diarré- trumsjuka.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 05 aug-09 kl 13:15 »
Hur det är med andra djurarter vet jag inte men jag har aldrig haft problem med vått gräs, varesig jag ger det i buren eller om de betar på marken.
EDIT: Men visst kan man ha olika idéer och erfarenheter.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 aug-09 kl 13:37 »
Det är inte fråga om några egna ideér.

Dagg

« Svar #8 skrivet: 05 aug-09 kl 17:41 »
Jag tar det säkra före det osäkra- inget vått, i alla fall inte nu i början. Än så länge är de pigga och glada och springer runt och skuttar så jordkokorna flyger ;D!. Inget stillasittande här inte!

Men de tycks omättliga de små liven- tokiga i allt som är grönt, så det gäller att ta det lugnt!

//Dagg

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 09:46 »
Det är inte fråga om några egna ideér.
Är det inte? Så ser iallafall jag det, när trumsjuka inte uppvisas så frekvent som det varnas om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser