Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu måste jag faktiskt fråga....  (läst 6819 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Nu måste jag faktiskt fråga....
« skrivet: 03 aug-09 kl 18:15 »
... hur är det med kråkvicker (dom här slingerväxterna med lila/blå blommor) egentligen. Är dom giftiga eller är det Ok att ge till kaninerna?

Jag står på ängen och plockar och sorterar gräset tills jag blir knäpp. Det växer massor med smörblommor överallt hos mig och dom måste jag ju ta bort. Så blev jag lite tveksam över Kråkvickern när de börjat få fröskidor. Det finns ju andra ärtväxter som är giftiga så nu vågar jag knappt ge dem till ninerna heller. Men tyvärr så växer även den växten i parti och minut här och det känns onödigt att stå och plocka bort dem om det inte är nödvändigt.

... och tistelblad. Är det OK?
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Gille

• -
SV: Nu måste jag faktiskt fråga....
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 20:02 »
Kråkvicker är fint och tistlar med.
Kaninuppfödare och pelargontant.

NettaniGbg

« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 14:52 »
Mina äter tistlarna först när de får grönt. Verkar älska dem.

Kan du inte ge dem lite osorterat grönt och kolla om de smakar på det giftiga, kanske de bara äter det dom de tål. Mina väljer  ialla fall ut och äter inte allt jag ger dem.Om du kollar när de fått det gröna kan du alltid gripa in om de äter fel saker.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 22:47 »
Å va skönt. Två saker mindre att plocka ur.

Tack!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Jonaflax

« Svar #4 skrivet: 15 aug-09 kl 23:57 »
Vad bra! Jag trodde kråkvicker var oätligt. Nu ska de få de med.  :D

Apropå smörblommor var jag väldigt bekymrad över det förut. Har mycket i gräsmattan.
När de kom ut i hagar i början av sommaren var det ett par kaniner som käkade smörblommorna.
Ingen blev dålig.
Bladen finns kvar på marken, men de tycks äta blommorna, för det blir inga nya.

Jag har en rätt späd sorts smörblommor - vet inte om det är skillnad.

Dagg

« Svar #5 skrivet: 16 aug-09 kl 10:13 »
Jag har aldrig provat att ge mina kaniner tistlar...gäller det alla slags tistlar? Eller bara "mjölktistlar" utan taggar?

//Dagg

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 13:08 »
Jag har aldrig provat att ge mina kaniner tistlar...gäller det alla slags tistlar? Eller bara "mjölktistlar" utan taggar?

De älskar alla tistlar. Godare än gräs.

Dagg

« Svar #7 skrivet: 16 aug-09 kl 16:46 »
Okej, jag ger mig  ;)...då ska väl jag också våga ge dem det!

//Dagg

Dagg

« Svar #8 skrivet: 16 aug-09 kl 19:02 »
Torsten och Algot sa "-MUMS!"...Gizmo och Gadget sa: "-Takes some gettin´used to"...men det slank ner  ;D

//Dagg

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-09 kl 22:11 »
Fan, vilka roliga kanin-namn! :-D
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 16 aug-09 kl 22:15 »
Torsten och Algot sa "-MUMS!"[...]
//Dagg

jag tycker att det är bäst att ge sina djur vanliga namn. ffa torsten tycke jag var mycket fint.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dagg

« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 22:22 »
De fick faktiskt välja själva ;)...

Dagg

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 16 aug-09 kl 23:02 »
 ;D ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ingemar

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 aug-09 kl 21:06 »
Är ju lite ny som kaninbonne men måste få skriva ner en rad.....
Läst en del om känsliga kaninmagar, men det enda jag undvikit är smörblommor och Älggräs. Blött gräs skulle de inte tåla enligt några, men mina Gotlänningar käkar glatt drypande blött gräs. Späd klöver skulle vara fel med, men det slukar de och växer glatt vidare.........
För mycket pjosktradition med kaniner?
Mvh
Ingemar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 24 aug-09 kl 07:44 »
Är ju lite ny som kaninbonne men måste få skriva ner en rad.....
Läst en del om känsliga kaninmagar, men det enda jag undvikit är smörblommor och Älggräs. Blött gräs skulle de inte tåla enligt några, men mina Gotlänningar käkar glatt drypande blött gräs. Späd klöver skulle vara fel med, men det slukar de och växer glatt vidare.........
För mycket pjosktradition med kaniner?
Mvh
Ingemar
Det är nog inte så mycket pjosk utan faktum att burkaniner som sällan har tillgång till gräs blir mer känsliga för foderombyte, om man då ger dem blött (istället för torrt) gräs så har kaninerna tendens att få mycket stora bekymmer med magarna, till och med dö av trumsjuka. Som med allt ska man vänja in det försiktigt. Jag har själv kaniner både i bur men även utomhus på gräs och efter ett tag vänjer sig utekaninerna och äter då i princip allt de kommer åt ifrån buren utan att bli sjuka.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ingemar

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 aug-09 kl 20:51 »
ok.
Tack för svar Kimma.
Jag var ju försiktig i början men hivade allt eftersom in osorterat och dyngsurt gräs och sly av alla de slag och det kanske är så man ska göra?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 24 aug-09 kl 22:53 »
ok.
Tack för svar Kimma.
Jag var ju försiktig i början men hivade allt eftersom in osorterat och dyngsurt gräs och sly av alla de slag och det kanske är så man ska göra?

Ja långsam tillvänjning är det bästa.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #17 skrivet: 06 sep-09 kl 05:40 »
Jag brukar ge mina kaniner åkertistel. De gillar det.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/cirsi/cirsarv.html
Jag undrar över fettistel. Är fettistel farlig för kaniner. Har läst någonstans att det är bra och någon annanstans att det är giftigt.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/sonch/soncarv.html

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 22 jun-10 kl 21:42 »
Är älggräs giftigt också? Det äter mina kaniner med förtjusning i sina rastburarna. Om det är giftigt får jag vara mer försiktig med var jag sätter buren o hur verkar växten på kaninerna?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Harriet S

« Svar #19 skrivet: 25 jun-10 kl 17:51 »
Jag inbillar mej att dom inte äter sånt dom blir sjuka av. Men jag vet inte om kaninerna har sånt förnuft? Här äter dom allt man slänger in åt dom/allt som dom kommer åt från hagarna. Än har ingen varit dålig i magen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare
tuslus, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser