Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stilla byte, när är det för sent?  (läst 4618 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Stilla byte, när är det för sent?
« skrivet: 29 jul-09 kl 10:21 »
Jag har ett samhälle som "envisas" med att dra upp viseceller. Första gången var alldeles i början av juli och då utnyttjade jag de celler som jag hittade till att göra en avläggare, eftersom jag ändå planerat att dela samhället för att varroabehandla.

Två veckor senare var det celler igen och även igår. Alla gångerna har det varit två-tre celler, placerade mitt på kakorna. De två sista gångerna så har jag tagit bort cellerna, eftersom jag tänkte att det blir alldeles för sent för dem att dra upp en ny drottning innan hösten. Men nu börjar jag fundera på om jag tänker fel? Hur sent klarar de av att själva göra ett stilla byte? Förutsatt att det blir parningsväder i augusti förstås.

Den nuvarande drottningen är från ifjol och hon lägger bra med ägg, så i mina ögon behöver hon inte bytas. Men bina brukar ha rätt, så kanske skall jag låta dem hållas? Drottningen är stationsparad, så det borde gå bra att behålla hennes dotter.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

SV: Stilla byte, när är det för sent?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-09 kl 10:32 »
Det börjar bli i senaste laget, men om det blir bra parningsväder i augusti är det ingen omöjlighet.

Det finns en liten risk, och det är att det går ut en sen svärm, så är du av med din stationsparade drottning...
Det kan man motverka genom att vänta tills man har täckta celler, vänta tills de varit täckta 4-5 dygn, ta då bort den gamla drottningen med några yngelramar - alltså gör en liten avläggare. Var väldigt försiktig med ramarna med drottningceller, de får absolut inte vändas. Tar du bort den gamla drottningen så kan de inte svärma.
Misslyckas parningen av den nya har man den gamla kvar och slår helt enkelt ihop det hela igen.
Lycka till!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 29 jul-09 kl 10:42 »
Tack för tipset wictor! Jag vill ju verkligen inte att de skall svärma...

Täcker de på 6:e dygnet? Det skulle isåfall vara om tio dagar som jag behöver dela. Dumt av mig att ta bort cellerna igår ::)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #3 skrivet: 29 jul-09 kl 11:39 »
Jag hade samma problem som du mille... stilla byte i kupan med min bästa drottning. Jag gjorde en femramarsavläggare i en tioramarslåda med vägg i mitten med henne som jag övervintrar så att jag kan larva efter henne nästa år, om den klarar sig. De ville göra stilla byte i den också (hon är gammal) så jag lät cellen sitta på ena sidan av lådan och gammeldrottningen i den andra. Förhoppningsvis blir det ett fullgott samhälle nästa år och det är bara att nypa den gamla och förena bina när jag larvat en omgång. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jul-09 kl 00:07 »
Min (lilla) erfarenhet av sent parade drottningar är att de lägger dåligt med ägg. Jag kollade förresten idag i några av mina samhällen och kunde konstatera att det finns väldigt sparsamt med drönare.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gep

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 00:34 »
Hos mig är det för sent. Bor i Blekinge.
Drönarna har slängts ut under de senaste dagarna.
Ser ganska brutalt ut. Ingen drönare släpps in längre.
Mycket tidigare än förra året.
Nån som vet vad som triggar "drönarslakten".
Brist på drag ?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 30 jul-09 kl 00:37 »
Jag har funderat mer på detta och egentligen så gjorde jag ju (nästan) som wictor föreslår redan för en månad sedan; allt yngel + drottningcell till en avläggare och drottning + dragbin kvar i modersamhället.

Men bina envisas med att dra upp nya celler och min oro handlar egentligen mest om drottningens (och samhällets) överlevnad till nästa vår. Bina verkar vilja byta ut sin drottning och det bör ju finnas en anledning till det, som t.ex. att hon är skadad eller börjar få slut på ägg. Eller kan de ha fått svärmtankar så här sent på året?

Om drottningen är dålig och jag delar dem så blir det ju två små avläggare med halvrisiga chanser till överlevnad. Om de får göra ett stilla byte själva så har de ju den gamla drottningen kvar under tiden som den nya blir parad och därmed också yngel under hela perioden? Samhället är redan rätt litet (kanske 8 ramar LN + en del i en hls-låda), så det är inte jättemycket att dela direkt...

En annan variant är att jag låter dem hållas, tar drottningen till en annan avläggare som inte fungerar så bra (den med min mini-drottning) och om parningen skulle misslyckas så får jag slå ihop det som är kvar med något annat samhälle. Eller så får jag fortsätta skära celler tills de ger upp, med risk för att bli överbevisad.... Mina små randiga vänner brukar veta bättre än vad jag gör... ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jul-09 kl 06:06 »
Så parade köpta drottningar som kommer i augustiveckorna (försenade) är betydligt sämre?

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 30 jul-09 kl 09:20 »
Här (Alingsås) kan man fortfarande ställa klockan efter drönarnas återkomst. Prick klockan 15 kommer ett gäng på inflygning om det är fint väder.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 30 jul-09 kl 11:27 »
Så parade köpta drottningar som kommer i augustiveckorna (försenade) är betydligt sämre?

Det beror väl på när de blev äggläggande. Vår närmsta drottningodlare hade nyutkrupna drottningar i kläckskåpet förra veckan när jag var där o hämtade en parad drottning. Ett par av dessa hoppas jag skall få flytta till mig om ett par veckor.. ;) Om jag låter mitt samhälle dra upp en ny cell nu så tar det kanske 14+14 dagar innan den drottningen är äggläggande och då är det nästan september! Det känns lite riskabelt..

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jul-09 kl 13:06 »
Gör en koll i dina samhällen hur många drönare/drönarceller du har. Är det gott om dem så finns kanske möjlighet till bra parning om bara vädret är tjänligt. I mina samhällen är det ont om drönare och ont om drönarceller, till skillnad mot förra året då det var gott om drönare till långt fram på hösten.
Kanske är det så att om bina känner att de behöver kläcka fram en ny drottning så kläcker de även fram fler drönare trots att det är sent på säsongen.

Fast å andra sidan blev mina sent parade fjolårsdrottningar dåliga äggläggare trots riklig förekomst av drönare, kanske beroende på vädret, vem minns hur det var??
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 13:08 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gep

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 30 jul-09 kl 14:45 »
Jag tror att det är viktigt att dela på drottning och dragbin för att stoppa
ett svärmbehov. Kanske även vid ett försök till drottningbyte.
Det är vad "gubbarna" på klubben lär ut och det stämmer bra med mina egna försök.

Hade tre samhällen som förberedde svärm i Maj.
De två första delade jag och flyttade drottningen till nya platser så att
dragbina blev kvar med drottningceller. Fungerade fint, har nu fyra
ganska starka samhällen men det blev klent med honung.

Det tredje försökte jag försvaga på plats och gjorde två rejäla
avläggare med alla vise-cellerna. Tog bort drygt hälften av yngelramarna
och satte dit utbyggda ramar och tog även en hel del honung och pollen.
Men det samhället passade troligen på att svärma när jag var iväg 12 dar
eftersom den gamla drottningen var borta och det såg tunt ut i kupan.
Kanske missade jag en liten visecell eller så hade det redan kläckts en ny drottning
när jag delade upp samhället.

Jonte76

• -
« Svar #12 skrivet: 31 jul-09 kl 21:11 »
 Visst kan det hända att drottningen blir dåligt parad så här sent och att det resulterar i en drönar moder , men så dumma brukar inte bina vara så sent på året att de riskerar bli utan dr oftast låter de den (gammle) gå kvar tills dom är nöjda med den nya.Jag har varit med yrkesbiodlare som haft 2 drottningar i början av sept , och i slutet har den 1 a varit borta när när den nya blivit parad o äggläggande / det är ju så vi vill att ett stilla byte går till /

wictor

« Svar #13 skrivet: 31 jul-09 kl 22:39 »
... och det viktiga hela tiden är ju bara att ha bra drottningar.

sådana får man bara via bra avel, inte genom en massa gissningar och halvtaskiga försök

utan avel svärmar 100% av samhällena

med god avel kan man hamna på 0-10%

Jag vill inte säga att jag är en bra biavlare, jag köper istället in vartannat-varttredje år en god avelsdrottning från de som kan. Men jag gör så gott jag kan därutöver. Ibland har några fina systrar härifrån hamnat i avelsledet igen...

Men det jag vill säga är att - köp en avelsdrottning - odla drottningar. Byt, första året allihop. Andra året allihop. Sedan räcker det med varannat - varttredje år. Så får man fina bin och mycket honung, och skönt att jobba med sina husdjur. Kor är betydligt farligare jämfört med fredliga bin.

Jonte76

• -
« Svar #14 skrivet: 31 jul-09 kl 23:12 »
Bra skrivet Wiktor den yrkesbiodlaren jag varit hos har odlat o sålt många hundra bra snälla svärmtröga drottningar varje år och när drottningen är minst 3 år då ska det bli ett stilla byte . då kan hon bli en avelsdrottning .inte en massa svärmar 1 a o 2a året då ska hon bort

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 01 aug-09 kl 20:37 »
Jag behöver nog inte ta något beslut alls, idag när jag tittade så fanns inga nya påbörjade viseceller. Ett par tomma "koppar" var allt.

Däremot var bina rätt irriterade, kanske är det något fel ändå och så har jag sumpat deras räddningsförsök... :-\ jaja, det är ju nån månad kvar till invintring så det finns ju tid att göra något isåfall!

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser