Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågspånsjordkällare  (läst 11067 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Omöjlig ekvation
« Svar #40 skrivet: 29 jan-06 kl 16:03 »
om det skall göras samtidigt. Värmeproduktionen kräver syre eftersom nedbrytningen är en sorts långsam förbränning. Gasutveckling blir det under blöta och syrefria omständigheter.

nad

  • Inlägg: 91
Re:sågspånsjordkällare
« Svar #41 skrivet: 31 jan-06 kl 13:54 »
Back to basic ,någon som har tillgång till en lång stång med temp mätare på kunde kanske mäta temperaturen inne i några olika sågspånshögar tex 1/2 meter ner, helst med olika ålder på högarna. Besöka ett sågverk med mätinstrumentet kanske.
Allt tipsa  mig om någon annan enkel metod att få siffror på olika värmetal i sågspånshögar.
Vänl NAD

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:sågspånsjordkällare
« Svar #42 skrivet: 31 jan-06 kl 14:23 »
Back to basic ,någon som har tillgång till en lång stång med temp mätare på kunde kanske mäta temperaturen inne i några olika sågspånshögar tex 1/2 meter ner, helst med olika ålder på högarna. Besöka ett sågverk med mätinstrumentet kanske.
Allt tipsa  mig om någon annan enkel metod att få siffror på olika värmetal i sågspånshögar.
Vänl NAD

Kan du inte sätta en elektronisk temp mätare i ett rör och låta temp.tippen sticka ut en liten bit?

Vissa har ofta ett minne som lagrar max temp.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:sågspånsjordkällare
« Svar #43 skrivet: 31 jan-06 kl 15:48 »
Det skulle vara intressant att se hur nad och Bo har tänkt sig att en långsam, långvarig och någorlunda effektiv förbränning utan öppen låga i en såspånshög ska gå till.

Nån slags referenser vore alltså välkomna...


Hittade en testanläggning som bryter ner ved till bla sprit:

http://www.medact.se/t_projekt/artikel_detalj.asp?Artikel_Kod=346&Sid_kod=projekt

Synd att det ska vara så komplicerat och storskaligt för att fungera.

Men med tiden kanske det går att göra småskaligt.
« Senast ändrad: 31 jan-06 kl 16:35 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Omöjlig ekvation
« Svar #44 skrivet: 31 jan-06 kl 15:51 »
om det skall göras samtidigt. Värmeproduktionen kräver syre eftersom nedbrytningen är en sorts långsam förbränning. Gasutveckling blir det under blöta och syrefria omständigheter.

Man har helt enkelt två anläggningar.   :)

En som ger värme och en som ger gas och/eller sprit.
« Senast ändrad: 31 jan-06 kl 16:36 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

nad

  • Inlägg: 91
Re:sågspånsjordkällare
« Svar #45 skrivet: 01 feb-06 kl 09:51 »

Det skulle vara intressant att se hur nad och Bo har tänkt sig att en långsam, långvarig och någorlunda effektiv förbränning utan öppen låga i en såspånshög ska gå till.

Nån slags referenser vore alltså välkomna...


Jag har absolut ingen aning hur det ska gå till ,men ibland kan det vara på det sättet att något som man tror inte fungerar i teorin visar sig fungera i praktiken eftersom det kan vara olika saker som samverkar.Kanske en sågspånshgög som ligger på marken klararsig med den värme som finns lagrad i marken,den måste då täcka ganska stor yta och ha en viss tjocklek. DVS fungerar som en enkel värmepump.
Vänl NAD

Bo

  • Inlägg: 4238
Nej
« Svar #46 skrivet: 01 feb-06 kl 10:53 »
värmepump är det inte och markkontakt ger bara värmeförluster.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:sågspånsjordkällare
« Svar #47 skrivet: 01 feb-06 kl 11:00 »
En kontrollerad brand av sågspån separat från en annan avdelning som utsätts för förgasning, skulle kunna producera gas, som med katalytisk eller traditionell förbränning skulle kunna nyttjas.

Restprodukten kol har värde, kan tillsammans med vatten göras till gas.

Jag har eldat under en tunna innehållande träavfall, och utvunnit gas, men eftersom jag i första hand var ute efter kol, så ledde jag gasen till tunnans utsida för att få en "självförsörjande" process genom att fortsätta med gaseldning under tunna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Kom att tänka på
« Svar #48 skrivet: 01 feb-06 kl 13:29 »
att den sortens långsam förbränning som pågår i sågspånshögar förmodligen utvecklar CO och alltså är ofullständig och resursslösande om man inte tar vara på gasen.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:sågspånsjordkällare
« Svar #49 skrivet: 01 feb-06 kl 17:07 »
"Långsam förbränning" skulle väl innebära ett slags extrem pyreldning, om det över huvud är möjligt.
Det skulle säkert bli stora diffusa utsläpp av oförbrända gaser.
För att utnyttja energin i vedgaserna effektivt måste man upp i ca 1000 grader Celsius, som i moderna vedpannor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser