Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anka med svullna ögon ?  (läst 3179 gånger)

Maddie

• Uppland
Anka med svullna ögon ?
« skrivet: 27 jul-09 kl 22:50 »
 En av myskankorna fick först ett öga som svullnade igen, nu har bägge gjort det !!   :o

Vad kan vara fel ? Färgen kring näbben är lite mer gul orange, svullet,  medans de andra , friska ankorna, är mer röda runt näbben

Eller  har färgen att göra med att hon har börjat att lägga ägg igen för andra gången i år? Hon är 1 år och bor ihop med hönsen.

Veterinären visste inte, föreslog blodbrist så Ankan har ätit blodpudding och fått ögonsalva i ögonen men man ser ingen förbättring. Hon äter, går en sväng men sen kryper hon undan och gömmer sig till det blir kväll. Hon är tydligt störd över att inte kunna se... Någon som har något bra råd ?     ???

Nina K

• Skåne
SV: Anka med svullna ögon ?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-09 kl 00:30 »
Hade för två vintrar sedan 3 dvärg kochin och 1 stor kochin som fick svullna ögon. Tror det började med förkylnings symptom, nysningar. Vet inte vad som orsakade det. En sa att det kunde ha varit att de setat i drag och fått luftvägsinfektion i bihålan. Storkochin klarade sig men svagare syn och en dvärg blev blind på ena ögat, två var jag tvungen att avliva. Det står lite info på SVA hemsida. Länk nedan ifall symptomen stämmer.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Luftvagsinfektion-hos-hons/

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-09 kl 21:36 »
 Tack snälla för svaret !!!   :)
Det kan det ju faktiskt vara !
 Vi har inte köpt nya fåglar men det började när det blev så varmt ute och 2 fönster ställdes upp under nätterna ! Hon sitter på brädan som hönsen men alltid närmast fönstret så då hamnar hon mitt i draget ju !! Jag kanske ska ge dem vitaminer i vattnet fast de får allfoder ? Det kanske hjälper något ...

jasmine83

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-09 kl 22:27 »
Min ena anka blev gul i masken, veterinären tog blodprov som visade att det var en infektion så hon fick penicillin och nu mår hon bra...Hon hade dock inte svullna ögon...
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jul-09 kl 01:29 »
Jag har inte två fönster öppna där djuren befinner sig mellan dem. Har två fönster öppna på motsatta sidan av var djuren är. Annars tror jag det inte skada att ha dem öppna. Jag ger mina multivitamin en gång i veckan fast de får allfoder ifall de inte får det de behöver. Försök hålla henne borta från drag och kolla ifall hon äter och dricker.

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 19:32 »
 Jag har stängt fönstret, bara ett är lite öppet nu . Hon äter och dricker, är pigg och har ögonen mer öppna nu men är fortfarande svullen under ögonen.
På granngården sa de att om man ger dem allfoder ska man inte ge dem multivitamin... Allt finns i allfodret.. Jag köpte ändå och gav silkes tuppen som var trött och bara satt inne och sov - Nu är han pigg igen   :D    Ankan ska också få   :)
 Annars får vi fråga om veterinären kan ta blodprov  !
Tack för svaren !

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 jul-09 kl 19:30 »
Mina får inte allfoder varje dag därför får de extra vitaminer.

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-09 kl 21:11 »
 Ville bara tala om att Ankan blev frisk ! !      :o
Jag stängde ena fönstret och hon fick ögonsalva varje dag i 10 dagar och sen dess har hon varit bra !     ;D
Tack för all hjälp     :)

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 aug-09 kl 00:25 »
 ;D Roligt att höra att den blev bra. Vad för ögonsalva använde du?

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 23 aug-09 kl 10:10 »
Jag tog fucithalmic . Andra djur ska behandlas 2 gånger om dagen men eftersom att veterinären sa att det inte var rekommenderat till ankor så fick hon en droppe en gång om dagen i vardera ögat . Kanske var därför det tog lite längre tid, det hade säkert gått att ge 2 gånger om dagen.        :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser