Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inget skal på ägget?  (läst 949 gånger)

Suzniz

Inget skal på ägget?
« skrivet: 24 jul-09 kl 22:50 »
Tänkte avla på mina röda kochin men de fick aldrig några ägg och jag trodde de var sjuka. De såg iallafall pigga ut men väldigt lätta. En dag fick jag syn på att de lagt ägg men utan skal. Har hört om sådant men aldig haft problem själv. Vad beror detta på? Hoppas att någon vet? / Suz
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

johe71

SV: Inget skal på ägget?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 22:59 »
klistrar in ett svar från en gammal tråd om detta

hittade följande på en engelsk sida ThePoultrySite.com, där finns en sida om skinnägg eller Thin-shelled eggs and shell-less eggs som det nog heter på engleska

det finns ett antal skäl till detta, jag försöker mig på lite översättningar
* hönan har börjat värpa ägg innan skalkörteln är fullt utvecklad ("Immature shell gland")
* hönan har en defekt skalkörteln ("Defective shell gland")
* hönan har blivit stressad och lagt sitt ägg för tidigt
* för lite näringsämen i maten ("Poor nutrition"), speciellt om det är för lite kalcium och vitamin D3
* salthaltig vatten
* en del sjukdomar kan ge detta symptom, infektiös bronkit (infectious bronchitis) och något som på engelska heter "eggdrop syndrome" (vet ej vad det heter på svenska)

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 4 användare
torbjorn, javill, cejjun, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser