Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8 lyckliga ankor levde på en gård så kom räven och nu är det bara 1 kvar...  (läst 1127 gånger)

Bellabulldog

Jag är så jätteledsen  :'( Hela Qvackpack är borta!
Det som gjorde mig så lycklig att ha dem lösa här på gården.
De kom så fort de såg en, och såg man dem inte så var
det bara att ropa... Hoppas bara kaninen klarar sig,
han går nämligen också lös här på gården. Och vad gör jag
med Kajsa som blev själv??? Hur skyddar jag henne och
så måste hon ju få en ny flock för att må bra. Men jag
vägrar fylla på skafferiet åt räven!!! Nu när han vet
vart det bara är att hämta... ankor kan ju varken fly
eller fäkta speciellt bra. Någon som vet någon "rävresistent"
fågelart att kunna ha frigående på gården? Har funderat
på gäss för de är ju både större och "elakare"...
Alla förslag på hur jag kan lösa problemet är välkomna!

fjäderfän

elstängsel
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Är de inte instängda på natten?  Gäss går inte fria från räven de heller.   :-\

gernsö

• Skåne
det enda du kan göra för att vara så säker som möjligt är att ha ett rävsäkert hus som du stänger in dem i om natten...
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nina K

• Skåne
Råkade ut för samma sak förra året. Han tog 8 av mina 14. Hade dem i inhängnad efteråt. Men han kom tillbaka fast denna gång så var hunden med dem ooo vad han kutade hela vägen över åkern och genom fårnätet på andra sidan där min vovve inte kom igenom. Kan säga att hon var väldigt nära att få han, kappt 1m. Har inte sett han sen dess. Nu är min duktiga Ebba ute mycket och vaktar samt att det nu fins eltråd runt gården. De som han tog för mig tog han vid 7-8 på morgonen, brukar i vanligtvis inte släppa dem innan 9 tiden. På kvällen är alla mina djur instängda i stallet. Får inte glömma att andra rovdjur som grävling och vesla/mård/ iller kan ha ihjäl alla de med. Räv och grävlingar kan ta lam så gäss går inte säkra när det börjar skymma.

Olika alternativ är att sätta upp nät, inte för låg räv kan hoppa över med en eltråd över och en nära marken på utsidan så han inte gräver sig in eller elnät. Om du tänker på elstängsel så tänk på att man få gå runt och se till att gräset inte växer över trådarna. För mycket gräs över=ingen stöt.

kiso

• Ankbild
    • Blekinge
Hos mej har räven också varit framme och tagit nästan alla mina småttingar. Första gången han kom så tog han en stor hanne o 2 småttingar. Andra gången tog han sig in i inhängnaden och tog min andra kull, han tog 13 stycken, en stackars liten lyckades komma undan och den andra av mina stora hannar. Så nu har jag 5 stycken ankor kvar. Snyft.  :'(
bor på landet i Blekinge. Har tjurar tillsammans med sambon, sen "mina" "smådjur" som: 4 vuxna katter o 3 kattungar, 1 kanin (vädurar), 4 vuxna myskankor och 21 ällingar, 10 vuxna hönor, 1 vuxen tuppar och 14 kycklingar, 1 beagle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare
Lars - Magnus, ärt, Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser