Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ällingar vill inte äta!  (läst 5708 gånger)

jasmine83

• Uppland
ällingar vill inte äta!
« skrivet: 23 jul-09 kl 20:51 »
När ska ällingar börja äta? Jag har två dagar gamla ällingar och dom vill inte äta... Mamman har kvar ägg hon ligger på så hon går inte ur redet ens för att äta.... Har lyst äggen, ser ut som det är liv i två av fem.... Dom andra tre är det som en svart klump på den smala sidan av ägget, vad betyder detta? Är det dött då? Tacksam för alla tips!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

gernsö

• Skåne
SV: ällingar vill inte äta!
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 21:11 »
Sätt mat och vatten väldigt nära mamman så att de bara behöver gå en liiiiten bit för att få vatten och föda i sig.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 22:25 »
Mina mammamyskor verkar vänta in alla ägg. Då jag varit där och mamman fortfarande har okläckta ägg kvar, men ska upp o äta o dricka, verkar hon ha ett kommando, för ällingarna ligger kvar i redet. När hon sen tycker att de ska upp o äta, så säger hon tydligen åt dem att de ska följa med, för då hänger alla med. Ta det lugnt, hon vet nog vad hon gör.

Annika

jasmine83

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-09 kl 22:31 »
okej! Jag har ställt mat väldigt nära men hennes rede är ett bildäck så det ällingarna kommer inte ur så jag har ställt maten liksom i ringen...
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 23 jul-09 kl 23:29 »
Instämmer med Annika och tycker det bästa du kan göra är att låta henne sköta allt på egen hand. Bra om vatten finns i närheten i händelse av att hon vill ut och dricka innan en sista slutspurt i ruvandet/kläckandet. Ällingarna klarar sig bra utan mat de första dagarna men behöver dricka inom 2-3 dagar. Myskmamman vet detta och tar ut dem när det blir lämpligt eller nödvändigt.

När hon gått ut med ungarna tycker jag att du skall ta bort de okläckta äggen. Ibland så kastar de själva ut "dåliga" ägg ur redet och dessa bör också tas bort.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jul-09 kl 23:43 »
( eller så äter de upp de sura äggen... :P Jag tyckte att antalet ägg under en hona hade minskat men tänkte att jag tog fel, men kommer på henne en gång när hon "smaskar" i sig ett ruttet ägg... :-X  joo, det var ruttet, ingen tvekan.. )

jasmine83

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 09:48 »
Passade på att ta bort dåliga ägfg i går när hon var ute själv och sen åt hon upp ett...

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 12:18 »
 :-X luktar surströmming..

Hur många ägg är kvar okläckta nu?

jasmine83

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 13:34 »
det är fem men tre av dom är det bara en mörk klump i... Är dom döda då? Dom andra två såg jag som  blodkärl i så misstänker att den andra damen varit i farten och lagt två ägg där... När jag var ute och förut och tittade till dom var alla ute och sprang och käka och sprang runt i det lilla vatten dom fått. ;D. Såg såååå gulligt ut......

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 16:10 »
se där, lite tålamod så löste det sig! Men vad göra med de två ägg som är kvar? Mamman kanske vill gå iväg med sina ällingar o sluta ruva? Det är ju ett återkommande problem, både ankor o höns har ju lixom vant sig att lägga äggen i ett rede, och klämmer sig gärna in även om någon börjat ruva.. Jag har klarat mig från det i år, men..
Jag har ällingkull nr4 på g nu, ( 11+6+15+ ) ? Ljuvligt! Vi får se hur många det är när hon tycker hon är klar..

jasmine83

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 24 jul-09 kl 18:20 »
Den andra ligger utanför och går gärna in när hon kan så  jag tror att hon kommer gå in och lägga sig när den andra går... Jag hoppas det i alla fall...

jasmine83

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 24 jul-09 kl 18:22 »
Dom med den svarta klumpen i är döda eller?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 24 jul-09 kl 21:08 »
eller en färdig älling? Inget ljud eller rörelse? Jag kanske skulle knäckt för att veta till nästa gång.. Hur länge sen första kom ut ungefär? Om du ska knäcka gör det på den toppiga sidan så kommer du inte i "rumpan" på ällingen..

jasmine83

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 24 jul-09 kl 21:23 »
det var i onsdags vi såg att dom kommit men dom kn ha kommit i tisdags för då var hon så himla sur så hon fick vara ifred, men det var inget på måndagen i alla fall.... det svarta var i den smala änden och i de trubbiga änden var det helt ljust, såg liksom genomskingligt ut...

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jul-09 kl 21:37 »
Förlåt, jobbade igår, så det blir sent svar. Jag skulle gissa att det är något dött i dem. Jag har knäckt något ägg som det inte rört sig i, då har det varit ljust i smala änden, där luftblåsan o huvudet är. De har innehållit en död unge som inte orkade ut, ibland har det varit lite öppnat av ungen.

Kanske andra honan har lagt sig? Hoppas det! Håller tummarna!

jasmine83

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 27 jul-09 kl 19:11 »
Har lyst dom igen idag, ett var ruttet och i två ser man tydligt som blodkärl... Den andra har inte lagt sig men hon med ungar har inte lämnat boet än.... Hon är sur som f...n, hänger i byxbenen om man kommer för nära, bra mamma i alla fall  :P... småttingarna äter för fullt, när får dom börja bada? Ska dom ha fått alla fjädrar?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 27 jul-09 kl 21:37 »
i litet badkar/vattenfat från typ dag 2-3, när mamman tar ut dem ur boet..

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 27 jul-09 kl 21:38 »
o i litet djupare när de är lite större..

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 27 jul-09 kl 21:44 »
å litet större..   ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 jul-09 kl 21:49 »
Våra 2 dagar gamla ällingar smet ut med mamman idag och simmade omkring för fulla muggar ute i dammen.. De stormtrivdes även om de hade lite svårt med moderns våg-svall.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Broccolie, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser