Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare lämnade åt sitt öde  (läst 1009 gånger)

Aurie

Avläggare lämnade åt sitt öde
« skrivet: 23 jul-09 kl 12:28 »
Kan bli tvungen att lämna två starka avläggare helt åt sitt öde över hösten och vintern och vill försäkra mig om att de har så goda förutsättningar som möjligt tills att jag kommer tillbaka. Har inte planer på att ta vara på honungen som de samlat in under sommaren. Några tips? Jordkällare? Foderballong? Isolering?

poze

• Östergötland
SV: Avläggare lämnade åt sitt öde
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 16:35 »
du kan inte sätta på foderlådor och be någon granne att hälla på sockerlösning litet senare.. risken är om du lämnar dem nu att de drar in för mycket hösthonung som de invintrar på med utsot till följd.. och vintrar du in dem nu hämmas yngelproduktionen pga platsbrist och de kommer inte överleva utan vinterbin, samt att det finns riskt att de äter upp största delen innan vintern är här...

kolla med någon granne..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

TROYA

SV: Avläggare lämnade åt sitt öde
« Svar #2 skrivet: 23 jul-09 kl 22:40 »
Hej,

Om dem sitter på två lådor så sätt dem på tre om det finns något för dem att dra hem.
Sitter dem på en låda så sätt dem på två eller tre.

Se till att det är ytbyggda ramar dem får.
Får dem tre lådor LN tex så kommer de säkert att klara sig.

Ytterst få bin fick inverterat socker för tusen år sedan och det fanns även hösthonung då. Dem lär nog klara sig skall du se. Bara ge dem mycket plats för sitt käk.

Nåt som inte fanns var varroa så det är väl ett problem som är större. Antingen så får du en invasion eller också så kan du ge dina grannar en reinvasion.

Med vänliga hälsningar
Troya

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 5 användare
Stengrim, N.grossmann, JLAB, Karlsdotter, Naturliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser