Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärg Kochin (ungtupp) född med bara en vinge!  (läst 1475 gånger)

Dockis

Dvärg Kochin (ungtupp) född med bara en vinge!
« skrivet: 18 jul-09 kl 16:58 »
Nu så efter att fjädrarna växt ut, så såg jag att en av mina gula ungtuppar saknar en vinge.
Där vingen skulle ha suttit fanns bara en skrumpen liten utväxt med fjädrar på.
Det måste ju vara en missbildning. Avlivade tuppen efter att jag upptäckt detta av humana skäl!

Har ngn. varit med om ngt. ilknande?
Kan det vara genetiskt, så att hans syskon också har denna missbildning i sig?
Har ju tänkt ha dessa i avel senare!

Sedan har jag en Spetshättad Appenzeller som haltar omkring på ett ben. När den kläcktes var den OK. Benet hänger lätt i luften. Ska jag spjäla?
Den är 4 dagar gammal. Det verkar bli värre, dag för dag. Avliva? ???

//Dockis
Lohman, Exchequer Leghorn, Orpington, Åsbo, Australorp, Stor Sussex, Dvärg Kochin.

"Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar."  "Nalle Puh"

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Dvärg Kochin (ungtupp) född med bara en vinge!
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 01:12 »
Inavel skulle jag gissa på? Jag har faktiskt aldrig hört om något liknande, men jag tror det var bra att ni tog bort den.
ofrivilligt hönslös

Dagg

« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 13:39 »
Har aldrig hört om något sådant...men inavel? Vad jag förstått av andra trådar är höns inte så känsliga för detta??? Men jag kan ha fel, så klart!

När det gäller hönan med benet. Är det brutet? Var är det i så fall av?

Mvh Dagg

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 22:10 »
Har aldrig hört om något sådant...men inavel? Vad jag förstått av andra trådar är höns inte så känsliga för detta??? Men jag kan ha fel, så klart!

När det gäller hönan med benet. Är det brutet? Var är det i så fall av?

Mvh Dagg

Nej, de är inte känsliga. Men det kan ju vara så att dessa redan är en massa inavlade redan och nu sa det stopp. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dockis

« Svar #4 skrivet: 20 jul-09 kl 16:41 »

Ja, det är ng. "knöl" vid leden (där fjädrarna börjar) ser det ut som. Verkar inte vara av. Trots detta äter den lille och dricker bra. Har lindat halvlöst så kycklingen kan stödja lätt på det. Men det ser inte bra ut!

Lohman, Exchequer Leghorn, Orpington, Åsbo, Australorp, Stor Sussex, Dvärg Kochin.

"Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar."  "Nalle Puh"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: född med bara en vinge!
« Svar #5 skrivet: 21 jul-09 kl 00:54 »
Nu så efter att fjädrarna växt ut, så såg jag att en av mina gula ungtuppar saknar en vinge.
Där vingen skulle ha suttit fanns bara en skrumpen liten utväxt med fjädrar på.
Det måste ju vara en missbildning.

Selenbrist?
Ingestion of feeds containing >5 ppm of selenium decreases the hatchability of eggs
due to deformities of the embryos, and feet and wings may be deformed or underdeveloped.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dockis

« Svar #6 skrivet: 22 jul-09 kl 11:19 »
Selenbrist? Intressant!
Jag ger alltid mina kycklingar en bra start med multivitaminer. Men kanske behövs det extra tillskott av just selen!?
Tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser