Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Esbetre behandla kycklingar.  (läst 2475 gånger)

skönna

Esbetre behandla kycklingar.
« skrivet: 18 jul-09 kl 09:49 »
Misstänker att mina kycklingar ( ca 3 veckor gamla) kan ha koccidios. Har esbetre hemma, är de för små för att behandla med det? Hittar ingen info. om detta.  :-\

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Esbetre behandla kycklingar.
« Svar #1 skrivet: 18 jul-09 kl 10:12 »
Kan man ge nyfödda kaninungar och mamma kanin så borde man kunna ge små kycklingar också  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 jul-09 kl 11:12 »
Du kan ge kycklingarna det efter någon dag bara......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

skönna

« Svar #3 skrivet: 18 jul-09 kl 13:22 »
Tackar för svaren, beh. är på börjad. :)

Nicklas W

« Svar #4 skrivet: 20 jul-09 kl 01:37 »
Ett tips för att undvika coccidios är att kycklingarna mkt tidigt får växa upp i den miljö de skall vistas i som vuxna. Hade nyligen 5 kycklingar som var uppfödda med en hönsmamma. Dessa 5 släpptes vid 1 månads ålder ihop med ca 20 maskinkläckta kycklingar som var ca 1 månad gamla även de.
Resultatet var att de 5, visade inga symptom på coccidios, medans de övriga insjuknade varav flera dog. Tilläggas skall att de 5 kycklingar som gick med sin mor hade det smutsigt i sin miljö. Medans de maskinkläckta var uppväxta i en steril miljö första månaden.

De utvecklar resistens mot sjukdomen om de växer upp med den från början.

Förresten hur får ni tag i Esbetre, på apoteket säger de att medicinen ej gå få tag i från leveratören?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 20 jul-09 kl 08:46 »
Ett tips för att undvika coccidios är att kycklingarna mkt tidigt får växa upp i den miljö de skall vistas i som vuxna. Hade nyligen 5 kycklingar som var uppfödda med en hönsmamma. Dessa 5 släpptes vid 1 månads ålder ihop med ca 20 maskinkläckta kycklingar som var ca 1 månad gamla även de.
Resultatet var att de 5, visade inga symptom på coccidios, medans de övriga insjuknade varav flera dog. Tilläggas skall att de 5 kycklingar som gick med sin mor hade det smutsigt i sin miljö. Medans de maskinkläckta var uppväxta i en steril miljö första månaden.

Förresten hur får ni tag i Esbetre, på apoteket säger de att medicinen ej gå få tag i från leveratören?
det måste beställas hem av apoteket i förväg,det är sällan de har hemma.
Själv måste jag ha ut 4 paket varje gång till kaninerna och det får jag alltid beställa en vecka innan. Och frågan är naturligtvis "har du många höns?" Jepp, massor!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 21 jul-09 kl 21:55 »
Visst är väl esbetree receptbelagt? Här tenderar problemet vara att veterinären enbart skriver ut medecin till sjuka djur som de undersökt, inte annars.  :-\
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 21 jul-09 kl 22:06 »
En kontakt med länsvetrinär såkan man få recept!!!!
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 21 jul-09 kl 23:11 »
Det är konstigt, jag har samma erfarenhet som Färnevik, veterinärer vi har pratat med vill alltid att man kommer med djuret (eller de kommer hit beroende på vad det är för djur) innan de skriver ut något, jag förstår inte hur ni gör som lyckas få köpa medicin så där utan vidare, råd man får är typ 'be din veterinär att skriva ut terramycin/esbetre etc, men det skulle de aldrig göra åt mig  >:(

Men det är likadant om jag kommer till doktorn och hostar upp lungorna, de säger bara åt mig att köpa den receptfria skiten  >:(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Äggbert

• Mincer's
« Svar #9 skrivet: 22 jul-09 kl 01:06 »
Det är inte så konstigt, dom vill väl tjäna pengar på dig...

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #10 skrivet: 23 jul-09 kl 19:31 »
Som jag precis skrev i en annan trådhttp://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=70526.0....så finns inte Esbetre att få tag på längre.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 23 jul-09 kl 20:31 »
Det är alltså ingen här som bekymrar sig om eventuell antibiotikaresistens eller sånt?

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #12 skrivet: 23 jul-09 kl 20:49 »

Det ligger mye i det du skriver her!!!  ;D
Hønsene eter noe av sin egen avføring. Det kalles koprofagi og er en fordel for dyras fordøyelse.
Visse stoffer utnyttes bedre på denne måten ved hjelp av mikroorganismer.
Derfor klarer nokk kyllinger som får vokse opp med mamma bedre, enn maskinklekkte kyllinger som man passer på å holde det rent hos hele tiden  ;)

Elles finnes det et preparat for Duer som manbruker for å forebygge denne sykdommen hos kyllinger.
Den er nokk ikke så lett å få tak i i Sverige, men de som driver stort med Duer importerer dette fra Tyskland og skal visst være veldig bra... Har aldri prøvd det, men ble tipset av det fra en veldig erfaren oppdretter i Sverige... (nevner ingen navn her)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 24 jul-09 kl 08:42 »
Som jag precis skrev i en annan trådhttp://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=70526.0....så finns inte Esbetre att få tag på längre.

Inte, det är bara några månader sen jag fick utskrivet 2 paket ???

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #14 skrivet: 24 jul-09 kl 08:46 »
Enligt veterinär sedan 1 juni...men det var tydligen någon annan som hämtat ut bara för två veckor sedan, så jag vet inte längre.
Jag fick iaf ett annat medel, just för att det inte fanns längre.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 24 jul-09 kl 08:47 »
Enligt veterinär sedan 1 juni...men det var tydligen någon annan som hämtat ut bara för två veckor sedan, så jag vet inte längre.
Jag fick iaf ett annat medel, just för att det inte fanns längre.
Vad heter det nya medlet då?

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #17 skrivet: 25 jul-09 kl 16:45 »
Det är olagligt att veterinären skriver ut utan att själv ha undersökt djuret för övrigt. Och sedan har vi som ngn tidigare påpekat det här med antibiotikaressistens också, som blir ett allt större problem...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare
Aquamaja, Numera, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser