Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har kaniner tråkigt??  (läst 2662 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Har kaniner tråkigt??
« skrivet: 15 jul-09 kl 23:21 »
Om kaniner lever tillsammans och har stort hem med olika mat osv osv ...
Behöver dom då stimulans från människan?

Jag undrar därför att mina 4 kaniner är så jäkla tråkiga .
Jag pratar med dom varje dag o klappar på dom men dom är faktiskt mest intresserade av att kolla om jag har nån ny mat med mej .
Jag lägger in kvistar o massa gräs o dyl bvarje dag ..men ändå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dagg

SV: Har kaniner tråkigt??
« Svar #1 skrivet: 16 jul-09 kl 09:51 »
Kanske lite skillnad på att VARA tråkig och att HA tråkigt? Mina två belgiska jättar/fr.vädur är INTE tråkiga. Här händer det grejer nästan jämt. De gräver långa djupa gångar...ut under buren och "rastar" lilla mig då jag ska försöka övertala dem att gå in i buren igen  ;D! Jag har satt ner kantplattor (ca 40 cm) längs kanten och trodde det skulle avhjälpa rymningarna, men inte...De grävde helt enkelt under dessa och gjorde en gång på ung. 6 meter. De har hemskt roligt när de gräver och flyttar jord- jag har inte hjärta att bli tjurig. Det är ju motion och klorna slipas så jag slipper klippa. :P

Har du en stor bur eller en modell mindre?

Mvh Dagg

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 18:25 »
De blir nog inte uttråkade på samma sätt som männiksor. Men om de av någon anledning inte kan utöva ett naturligt beteende så kan de få sådan tristess att de får beteendestörningar. De behöver ingen mänsklig kontakt, men vill man ha en kanin som trivs med och tyr sig till människor så måste de ju får mänsklig kontakt. Det är dock för vår skull och inte för deras.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-09 kl 22:08 »
Mina kaniner bor i två rum utan dörr emellan , ca 20kvm.
har provat ha dom ute i bur men dom rymmer hela tiden  :-\

O ändå har jag köpt bur anpassad för Bj kaniner *suck*
Jag tom hade elnät men dom tog sej ur det hägnet med ..
Tills jag har hunnit byggt något bättre är dom inne.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dagg

« Svar #4 skrivet: 16 jul-09 kl 23:07 »
Mina rymmer med jämna mellanrum. Jag tycker inte det gör så mycket då de inte springer alltför långt. De håller sig i närheten av buren och de är ju inte så snabba ;). Just nu har jag bommat igen hålet- får se hur länge de måste fundera för att komma på ett nytt sätt att ta sig ut.

Mvh Dagg

Dillen

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-09 kl 12:05 »
Jag har inte så jättemycket erfarenhet av att hålla kaniner, men om jag ser till de jag har idag så tycker att det verkar variera massor från individ till individ hur "tråkigt" de verkar ha och hur mycket de verkar uppskatta mänsklig kontakt. Har i nulägen en dvärgkanin som bor på lösdrift i vår lägenhet och hon sköter sig själv ganska mycket. Verkar inte direkt ha tråkigt utan är mer lat som en katt, ligger i sängen och sover på dagarna och tigger kel på kvällarna  ;D. Sen har jag en gotlandskanin inomhus just nu också, han ska flytta ut på landet nästa vecka. Han får "tråkigt" väldigt lätt, verkar rastlös och vill aktiveras väldigt mycket av oss (verkar det som).  Han följer mer efter som en hund och vill vara med "där det händer grejer". Men det är ju säkert förmodligen också för att han inte är i sin "rätta" miljö med gräs och kvistar att pilla med på samma sätt.

Ett sätt att få dem att inte rymma kanske kan vara att ha lite "aktiveringsgrejer" i buren/rummet/rummen? Kanske en halmbal med snörena på som de kan krafsa halm ur? En tunnel att springa igenom, olika hus etc? :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-09 kl 09:06 »
Vi har en kanin. Jag upplever att han visar stor glädje när vi är ute hos den eller när nån av katterna är där hos honom. Han blir pigg och nyfiken, springer runt och gör små glädjeskutt. Han reser sig upp och nosar på katterna om de sitter på buren. Om han inte får den här kontakten så blir han mindre aktiv och mer stillasittande, och jag tolkar det som om att han har tråkigt.

Dagg

« Svar #7 skrivet: 19 jul-09 kl 09:42 »

Det är viktigt att ha kompisar- vilken sort spelar ingen roll  ;D!

Mvh Dagg

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 11:23 »
precis mina lever i flock såsom jag anser att alla djur ska göra.

Dillen

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 11:53 »
Hm, är kaniner verkligen flockdjur? Jag har hört både att de är det och att de inte är det, utan kolonidjur. Att de lever nära varandra i "samhällen" men inte tillsammans som en flock? Vad stämmer? =/

(Måste tillägga ang. kaniners sällskapssjuka att det märks en betydlig skillnad på vår lilla Signe sen vår gotlandskanin åkte iväg. Hon är efter oss som en hund, tigger kel, äter dåligt, sitter ofta där den andra kaninens bur stod...sörjer hon eller förmänskligar jag hennes beeende är frågan..)  ::)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 25 jul-09 kl 00:06 »
Hm, är kaniner verkligen flockdjur? Jag har hört både att de är det och att de inte är det, utan kolonidjur. Att de lever nära varandra i "samhällen" men inte tillsammans som en flock? Vad stämmer? =/

(Måste tillägga ang. kaniners sällskapssjuka att det märks en betydlig skillnad på vår lilla Signe sen vår gotlandskanin åkte iväg. Hon är efter oss som en hund, tigger kel, äter dåligt, sitter ofta där den andra kaninens bur stod...sörjer hon eller förmänskligar jag hennes beeende är frågan..)  ::)

Kaniner är kolonidjur. De lever naturligt i stora kolonier, men har varsin håla. De är alltså inte flockdjur. Därav kan det vara svårt att få två kaniner att trivas tillsammans i samma inhängnad om den inte är tillräckligt stor och de har tillgång till varsitt krypin.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Dagg

« Svar #11 skrivet: 25 jul-09 kl 09:57 »
Är det skillnad när de är uppväxta tillsammans? Mina två kaniner är bröder och är aldrig långt ifrån varandra. När de ligger och slöar gör de det i en hög, den ene över den andre- svårt att skilja vilken tass som tillhör vilken kanin  ;D! De äter tillsammans (helst på samma blad), busar tillsammans och sover tillsammans och putsar kärvänligt varandra.

//Dagg

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 25 jul-09 kl 13:30 »
Att två hanar fungerar ihop är ovanligt. De brukar fördriva sin tid med att slåss. Men om jag minns rätt var dina kastrerade? Då är de ju så att säga inte "naturliga". Hur kastrerade kaniner beter sig har jag inte studerat.

Dagg

« Svar #13 skrivet: 25 jul-09 kl 14:08 »
Jo, det stämmer- de är kastrerade, så helt naturliga är de väl inte. Men de har de flesta kanindragen kvar  ;)!

//Dagg

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 26 jul-09 kl 09:55 »
Jag har tre hanar kvar från vinterns kullar som är fem till sju månader gamla, och dom är helt stencoola med varandra. Dom äter tillsammans, sover tillsammans och putsar varandra. Hur gulligt som helst faktiskt... ;) Och dom är inte kastrerade. Det är nästan så att jag har lust att låta dom leva ett tag till för att se om dom fortsätter vara snälla med varandra, men jag har inte riktigt plats... Tyvärr... 
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dagg

« Svar #15 skrivet: 26 jul-09 kl 10:07 »
Mina två hannar var ca 10 mån när jag fick ta hand om dem. Då var de fortfarande gulliga mot varandra. Jag blev rådd att få dem kastrerade trots att de då ännu inte visat något aggressivt beteende mot varandra. När sätter detta beteende igång? Könsmognad?

//Dagg

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 26 jul-09 kl 22:55 »
Ja, men kaniner når ju könsmognad vid 3-4 månaders ålder, kanske lite senare för större raser, så dom borde ju ha börjat bråka redan innan dom kom till dig. Dom flesta hanar börjar ju bråka med varandra förr eller senare, men inte alla verkar det som.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dagg

« Svar #17 skrivet: 26 jul-09 kl 23:05 »
Ja, det var liksom det jag tänkte. De "borde" ha börjat bråka redan när jag fick dem. De är kanske ovanligt fredliga av sig ;D!

Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
skum tomte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser