Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för kryp?  (läst 8427 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Vad är detta för kryp?
« skrivet: 10 jul-09 kl 22:07 »
Dessa käkar på min mynta, vad är det för ena?

hustran

SV: Vad är detta för kryp?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 09:58 »
Lite grann ser de ut som nyckelpigelarver men de trodde jag mest åt bladlöss. Är du säker på att de käkar av din mynta och inte några andra småkryp?

Soshila

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 16:17 »
Ja, ganska säker. Upptäckte dem först när jag såg att det var små små hål i bladen på myntan. Har bara kunnat hitta såna kryp som på bilden. Ganska många. Någon larv tror jag också det är. Kan det vara tvestjärt? Hittar ingen bild på deras larver.

fishyerik

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-09 kl 22:25 »
Grundformen påminner om nyckelpigelarver, men de vanliga nyckelpigelarverna ser inte riktigt ut så där. Nyckelpigor och nyckelpigelarver är rovinsekter.

Om det finns många på liten yta är det oftast inte rovinsekter, undantag förekommer.

Jag associerar till någon form av skalbaggslarv, men jag är inte säker, och har ingen aning om vilken typ eller art av skalbagge det skulle vara.

Tvestjärt håller jag för högst osannolikt, här finns det bilder på "bebisar": http://bugguide.net/node/view/101470
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Soshila

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 jul-09 kl 09:54 »
Nej det var inte likt. Fick associationen till tvestjärt eftersom de har två små gaddar eller var man ska kalla det där bak. När de var riktigt små såg det ut som om det satt en liten mörk "tofs" som stor rakt upp där bak.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 15 jul-09 kl 10:25 »
Skalbaggar, fjärilar, tvåvingar (flugor och myggor) och steklar (bin, getingar, humlor, parasitsteklar, växtsteklar m m) tillhör en mer utvecklad insektsgrupp som har fullständig förvandling ägg-larv-puppa-imago(fullbildad insekt). Det är lättast att känna igen vilken art, släkte el dyl det är fråga om på den fullbildade insekten. En variant är om du kan följa dem vart de tar vägen (kan vara svårt) eller fånga in några och se vad det blir av dem som fullbildade (men ofta dör de då tyvärr).

Tvestjärtar tillhör en primitiv grupp av insekter som inte har fullständig förvandling. Istället går de igenom ett eller fler stadier som sk nymf. Nymferna liknar de fullbildade insekterna, men är mindre och ofta inte lika utvecklade i form och färg. Utvecklingen är ägg-ett eller flera nymfstadier-fullbildad insekt. Redan utifrån detta kan man sluta sig till att en tvestjärts-"larv" eller rättare sagt nymf ser ut ungefär som en tvestjärt, vilket dessa inte gör.

Annan idé: googla på typ
mynta (skada OR skador OR skadedjur) larver
« Senast ändrad: 15 jul-09 kl 19:51 av Anders Skarlind »

Soshila

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-09 kl 10:30 »
Annan idé: googla på typ
mynta (skada OR skador OR skadedjur) larver

Försökt detta, men hittar inte något. Får mest träffar på hur man använder mynta mot ohyra. Men jag kan prova igen, med fler kombinationer.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 15 jul-09 kl 14:36 »
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/insekterochspindeldjur/larver.66.html

Med bilder på läskiga larver. Du får väl skicka bilden till dem, så klarnar det nog.

fishyerik

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 15 jul-09 kl 19:22 »
Imago är den fullbildade, fullvuxna insekten, nymf heter de imago-liknande utvecklingsstadierna hos insekter med ofullständig metamorfos.

Jag vet fortfarande inte vad det är för kryp.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 15 jul-09 kl 19:48 »
Imago är den fullbildade, fullvuxna insekten, nymf heter de imago-liknande utvecklingsstadierna hos insekter med ofullständig metamorfos.

Jag vet fortfarande inte vad det är för kryp.

Stämmer. Jag korrigerar mitt inlägg ovan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare
gotthard, Tore G Johansson, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser