Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fast i tätorten?  (läst 1066 gånger)

Linnea Christina

• Uppland
Fast i tätorten?
« skrivet: 05 jul-09 kl 17:19 »
Jag är 19 år och längtar desperat ut på landet. Varje dag jag bor kvar i föräldrarnas radhus i tätorten känns lite som slöseri på den tid jag kunde spenderat på mitt torp eller min lilla gård. :-[

Men alla verkar tycka jag är orealistisk som redan vill ha ett eget hus. Jag studerar nämligen fortfarande och har inget fast jobb (får dock uppdrag med jämna mellanrum som jag tjänar en del på...). Jag har ingen att flytta ihop med och har antagligen inte heller tillräckligt med kunskap för att sköta torp/gård själv. :-\

Jag erkänner att det låter rätt kört... Håller ni med om det, eller finns det något sätt för mig att förverkliga min dröm inom en inte alltför avlägsen framtid? Jag vill gärna ha tips på vad jag kan göra för att ta mig närmare drömgården. ???
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fast i tätorten?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-09 kl 17:41 »
Mitt tips är att förverkliga din dröm nu medans tid är...

Kunskaper finner du här eller om du googlar..

Det finns tom möjligheter att du kan få handfast hjälp av alternativare...
Det är förvånansvärt vad man kan åstakomma under en dags arbete om man är en dröse folk..
Och om det serveras god mat som avnjutes när arbetet är klart... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 06 jul-09 kl 16:35 »
Jag håller med Matt och man lär sig medan man håller på också, och du är ung och orkar jobba mycket, studerar du har du säkert en del tid över som du kan lägga på att renovera. (du bestämmer iaf mer över din tid än om du jobbar om du har det som jag hade det när jag studerade) Det är en skön känsla att bygga sitt hem själv på det viset.

Ett litet ställe på landet behöver inte vara så dyrt heller, ok en gård kostar en hel del, men ett torp med 'visst renoveringsbehov' kan du få billigt. Svårigheten är väl att få lån om man studerar? Kanske kan föräldrarna hjälpa till där?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-09 kl 16:49 »
Tack för svar! Det var uppmuntrande!

Jo, tid har jag, särskilt som jag pluggar på distans. Då behöver jag inte heller tänka på att bosätta mig nära någon skola.

Däremot vill jag inte flytta alltför långt ifrån familj och vänner... Det värsta med det är att jag nu bor i en stockholmsförort och här omkring är allting så himla dyrt! Att få tag i pengar verkar vara det största hindret.

Kan i princip inget om ekonomi, men jag kan tänka mig att det är rättså omöjligt att få huslån med endast studiebidrag och min lilla, oregelbundna inkomst. Jag funderar på att starta ett litet företag vid sidan om studierna. Då är det kanske större chans, när man tydligt kan redovisa vad man tjänar etc. Fast då får jag genast mindre tid att hålla på med renoveringar och sådant...  :-\
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-09 kl 19:07 »
Att få låna pengar kan bli svårt, men det går alltid att hyra hus! Rimligare hyror finns om en håller sej på behörigt avstånd från 08, 031 och 040 :) .
Absolut ska du förverkliga dina drömmar, det är en skyldig sej själv att försöka göra. Det är mycket jobb med djur, odlingar och renovering, men det är kul oxå, och mycket tillfredsställande..."ja kan hävl" säger min onge, och det är bara att hålla med!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 20:35 »
Lite praktik hos någon som bor på landet kan vara ett snabbt sätt att få komma ut. Kanske kan du få en egen liten odlingsplätt också.

Har du funderat på en kolonilott (med en lite stuga på) till att börja med. Där kan du öva dig på att bygga, renovera och få odlingserfarenhet. Det kan bli billigare än att köpa ett torpställe.

En trevlig utbildning kan också vara ett bra sätt för att komma vidare. Tror att tex detta är en bra utbildning som innehåller det mesta.

Lycka till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser