Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinkelräta sittpinnar  (läst 3822 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vinkelräta sittpinnar
« skrivet: 01 jul-09 kl 11:29 »
Jag kom på en ursmart, revolutionerande grej i morse.

På alla bilder jag sett på sittpinnar, så sitter pinnarna parallellt. Ungefär såhär.

Varför inte sätta dem i ett rutnät, såhär?

Låt oss anta att de två långa pinnarna i båda bilderna ovan är 1,5 meter långa och sitter med 30 centimeters mellanrum. I den övre bilden får vi då det ganska mediokra tre meter sittpinne. Låt oss anta att pinnarna som går vinkelrätt mot väggen i den nedre bilden sitter med 30 centimeters mellanrum. Vi får då mäktiga sex meter sittpinne, över samma golvyta.

Visserligen kommer höns som sitter precis i hörnorna att krocka med varandra, men det kommer ändå bli mycket mer sittplats.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Vinkelräta sittpinnar
« Svar #1 skrivet: 01 jul-09 kl 12:14 »
Testa!  :D
Så får vi veta om de "går med på det", eller använder flera riktningar än en.

Mina barn skall alltid "sitta brevid mamma" när vi äter. Vi är som höns, och högst rang har den som får sitta bredvid mig  ;) Problem blir det när vi t ex på restaurang får sitta vid ett litet kvadratiskt bord. Ibland går de med på att de sitter bredvid mig fast de sitter vinkelrätt mot mig, ibland blir det till att tränga ihop sig med minst ett barn på en liten bordssnutt gjord för en person - eller ställa till med en stor familjebråksscen på restaurangen...  ;)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 13:32 »
Kommer du inte få ett gäng nerbajsade höns underst?
ofrivilligt hönslös

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 23:23 »
Om jag förstår det rätt så sitter alla på samma nivå, skissen är sedd rakt uppifrån. Stämmer det Armand? I så fall blir inga hönor nerbajsade.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 00:17 »
Om jag förstår det rätt så sitter alla på samma nivå, skissen är sedd rakt uppifrån. Stämmer det Armand? I så fall blir inga hönor nerbajsade.

Ja, det var det jag tänkte. Annars blir ju pinnarna som går vinkelrätt mot väggen sneda, och hönsen vill väl inte sova på lutande pinnar?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

prince

« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 00:25 »
Jag har en vinkerät pinne mot de andra..  där sitter alltid 2 hönor på dem.. dock är de hönor med lägre rang som sitter där om det har något med saken att göra..

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 02 jul-09 kl 00:31 »
Hos oss brukar det också sitta en höna vinkelrätt mot de andra. Vi har två lister som håller upp sittpinnen, och där sitter det en ibland. De sitter på olika ställen varje natt, verkar inte ha någon rangordning.

Jag tror inte att de sitter i perfekta raka rader i naturen. Där sitter de nog lite huller om buller i träden.

Såg förresten en gammal tavla föreställande ett hönshus med många höns. Där satt det också pinnar lite överallt, huller om buller, som hönsen satt på. Det kanske är en nymodighet att ha pinnarna i raka led?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 02 jul-09 kl 08:18 »
Vi har en "kvadrat"  i gårn´Den är "plankad" av "Amanda" här på forumet. Den fungerar superbra och slukar säkert 12 höns på en minimal yta. Ute ser jag inget gruff! Inne har vi en traditionell "stege" med 5 pinnar varav 3 över gödselbingen. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

putte95

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jul-09 kl 21:11 »
det är ju ganska smart att ha sådana sitt pinnar om man har jätte många höns. då sitter det ju en höna i varje ruta så på så sätt kan man se om någon fattas istället för att räkna alla hönsen är det bara att räkna de tomma runorna :D fast de är ju om man hänger den i taket och sedan lite snätt så de inte skiter på verann.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 05 jul-09 kl 13:19 »
det är ju ganska smart att ha sådana sitt pinnar om man har jätte många höns. då sitter det ju en höna i varje ruta så på så sätt kan man se om någon fattas istället för att räkna alla hönsen är det bara att räkna de tomma runorna :D fast de är ju om man hänger den i taket och sedan lite snätt så de inte skiter på verann.

Fast det kan ju vara så att hönsen får för sig att sitta fler än en i samma ruta. ;)

Det där med att hänga snett förstår jag inte riktigt, det är väl mindre risk att de skiter på varandra om man har den helt plant?

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser