Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad blir kvar!!!  (läst 1409 gånger)

Yrmff

• Gäst
vad blir kvar!!!
« skrivet: 29 jun-09 kl 12:47 »
Hej!

Jag hinner inte med mitt trädgårdsland i år.. funderar på att inhängna å sen släppa in hönsen i  landet..
vad blir kvar?
vi har idag i landet
svarta å vita vinbär
baltiska druvor
hallon
luftlök å vitlök
grönkål
rättikor
tomater

jag kan ju även skydda vissa  av odlinggarna med små inhängnader i landet om så skulle behövas.

är det bättre att släppa in ankorna kanske?

mvh Heikki

prince

SV: vad blir kvar!!!
« Svar #1 skrivet: 29 jun-09 kl 12:58 »
Det som står i jorden såsom rädisor, lök etc kommer att sprättas upp, det måste du skydda a nnasr så kommer det att gå åt..  vinbär etx kommer du få ha ifred...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #2 skrivet: 29 jun-09 kl 14:10 »
Tomatplantor är giftiga va? Men hönsen kanske inte äter dem
ofrivilligt hönslös

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 jun-09 kl 16:12 »
Tomatplantor är giftiga va? Men hönsen kanske inte äter dem

Oavsett om dom är giftiga eller inte så är det nog en bra ide att hängna in dem med nåt nät om man vill ha några tomater.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 30 jun-09 kl 10:37 »
Det som står i jorden såsom rädisor, lök etc kommer att sprättas upp, det måste du skydda a nnasr så kommer det att gå åt..  vinbär etx kommer du få ha ifred...

Äter inte hönsen vinbären? Det tror jag det gör, själva bären alltså. Om buskarna är små kan de ev få det tufft då höns gillar att sprätta och gräva under dem så rötterna blottas.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-09 kl 12:42 »
Självklart älskar hönsen vinbär
Iaf mina ;)
Hedemorahöns

Yrmff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jul-09 kl 09:05 »
tack för svaren :)

Vinbären är förrutom grönkål å vitlök det enda som jag får behålla som det ser ut för oss just nu för att..

Det är sniglarna som är grundproblemet för min del  :( >:(
Dom har de senaste tre åren sett till att bla potatisen inte ens gett tillbaka utsädet.
förra året ramade jag in landet med bräder,satte eltråd som sniglarna frätte av på tre veckor..
Så nu tänkte jag att trädgårdslandet kunde bli avlastningsområde för min växande höns/ankflock.
Dessutom så unnar jag hönorna att få grönsakerna framför sniglarna och som tack får jag gödslat och skadedjurssanerat plus att instängslingen håller katterna borta från toalettbesök.

Tomaterna får jag stängsla in då.. Jag trodde fåglarna fattade vad som gick att äta eller inte.

Sen när jag hinner ta tag i landet igen så tänkte jag att fåglarna kunde få husera där inne på vinterhalvåret å så vi på sommardelen.

Finns det nåt som lämpar sig att "samodla" med fjäderfä?

mvh heikki

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser