Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni för erfarenheter ar rovdjur  (läst 1670 gånger)

putte95

• Gäst
vad har ni för erfarenheter ar rovdjur
« skrivet: 27 jun-09 kl 23:28 »
kan inte alla som har haft besök av rojdjur berätta om hur de gick till, hur många djur den tog, vad det var för rovdjur och hur ni löste problemet.  
kan vara bra och veta om man för besök av ......?
« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 23:30 av putte95 »

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: vad har ni för erfarenheter ar rovdjur
« Svar #1 skrivet: 27 jun-09 kl 23:59 »
När jag hade höns och ankor, så var grävlingen värst därefter duvhöken och sist räven. Grävlingen bröt sig in i hönshuset en gång och hade ofta sönder staketet. Slutade med att jag hade en grävlingsfälla gilrad vid staketet för gemnan. Höken kan det hjälpa att ha ett nät spänt över höns gården så att den inte kan ta sig in så lätt. Räven är väl samma som allt annat att ha bra staket. Vaknade en gång mitt på dagen (hade jobbat natt) av att det var ett väldigt liv i hönsgården. Titta ut och såg att räven sprang runt och bet ihjäl hönsen. Men jag han ut innan den han ta livet av allihopa  och kunde sända den till den sälla jaktmarkerna. Den han bara ta livet av två stycken.
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 00:01 av GrävlingsJanne »
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 28 jun-09 kl 06:49 »
Än har inga djur försvunnit ( mer än de jag sålt) Jag vet att det flyger havsörn (tror jag det är ) kan vara kungsörn, de cirklar över här med gämna mellanrum...Jag har kamouflagenät över hela hönsgården... jag har sett räven springa över åkern på andra sidan bostadshuset...jag tror att räven "vet att vi har hund", men när vi gjorde hönsgården är nätet nedgrävt och det ligger taggtråd vid nätet...sen är hönsen ibland ute när vi är i närheten...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 jun-09 kl 08:33 »
Här började det först med räven, vi hade inte fixat nätet så bra så han kom in och hade ihjäl ca 3 stycken (alla satt på pinnen så han var förmodligen tvungen att hoppa upp för att ta dom) och en hade sprungit ut och hittat göma så den överlevde. det var första och sista, tror jag, sen har den bara strukit runt och så hade vi en rävunge i gårde som inte kom ut engång.  men vi grävde ner där vi missat att gräva ner nätet och nu har det somsagt inte vart några rävbesök.

Sen kommer nog illerna som vi också bara har haft en gång, kanske två. Den gången hade han mest ihjäl hönsmammans alla kycklingar förutom en, det låg huvuden över allt. äckligt. var inte mycket att göra, dom är ju så små så om man ha stor maskat nät kommer han ju in. det är bara att se till att hönshuset inte har några större hål än en 5 krona. om han inte kommer ignom det med..

Men det vi har haft mest är duvhöken. han tar ju oftast inte mer än 2, kanske har hänt 3 någon gång men det är bara rakt på och så brukar man hitta ett stort öppet köttsår där han sutit och käkat på sitt byte. här har även några strykit med av chock=inte en enda skråma. men precis, nät är ju lösningen, men vi var nyligen tvungen att ta bort det och sen efter ett tag var vi två halvvuxna kycklingar mindre. så nu är det ett räjelt nät (hemmagjort) har stått hela helgen med det!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-09 kl 12:52 »
När jag hade huvudet fullt av romantiska idéer om "höns i frihet" tog höken kål på 1/3 av min flock :'( . Sen blev det helt nättäckt hönsgård, dock inte med nedgrävt nät. Precis efter hönsgården blivit färdig lyckade höken stå på marken och grabba tag i en höna genom nätmaskorna :o ! Hon lyckades komma undan med några skråmor, och jag fick sätta ett varv finare nät över Gunnebonätet. Sen har det varit lugnt.
Här cirklar rovfåglar ibland, och räven går förbi nu och då, men visar inget intresse för hönsgården. Mindre rovdjur har jag inte haft besök av, och grävlingen är inte vid lagårn, utan mera uppe vid huset (jag tror den bor på andra sidan vägen).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

putte95

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jun-09 kl 13:25 »
mina 3 myskankor jag hade för några år sen bara försvann inga fjädrar eller något???. kan de vara de tvåbenta eller vad?
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 13:27 av putte95 »

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 jun-09 kl 13:33 »
Gissar på räv eller grävling. Dom brukar bära med sig djuren.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

putte95

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jun-09 kl 13:37 »
jo men ankorna satt alltid uppe på ett växthus 3 m upp

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jun-09 kl 14:28 »
När jag var liten hade vi besök av grävling. Han bet ihjäl ALLT så länge det rörde sej och sedan började han äta på en. Samma var det med minkar, och de tog sej ju in i minsta hål. Bet tills det slutade flaxa och började sen äta. Vi fick också ha grävlings och minkfällor laddade med böckling och annat gott för jämnan på somrarna.
Vår erfarenhet av rävar är att de tar en och springer iväg och det behöver inte finnas några spår av fjädrar el dyl efter den. Sen kan den komma tillbaka och hämta en till osv.
Vi ihar haft stora problem med grannars gråhundar som tagit sej in i hönsgården och de har också bitit ihjäl allt. Biter väl så länge det rör sej för att det är kul gissar jag.
Duvhökar har vi också haft på besök, men de tycker jag inte är lika hemska för de tar oftast bara en och de brukar inte dyka upp annat än på hösten. Det kan säkert bero på vart man bor i landet. Hade lite mer problem en duvhöksfamilj för några år sedan och de blev riktig närgångna efter ett tag. Kunde stryka över hustaket fast vi var ute på gården. Satte bärnät på hönsgården men då hoppade höken runt på det och försökte dyka igenom. Han lyckades inte med det men hönsen blev vettskrämda. Fick då tipset att trä i blåa plastsnören med nå'n dm emellan och sedan dess har det inte varit några hökar som försökt ta sej in.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 jun-09 kl 14:41 »
Ja om dom satt tre meter upp så är nog både grävlingen och räven oskldiga.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 30 jun-09 kl 12:02 »
Vi har bara blivit av med en höna till duvhöken, förra hösten. De går fritt på dagarna mina hönor och hon var inte inne på kvällen när vi skulle stänga för dem, vi letade länge utan att hitta henne. Dagen efter kom höken tillbaka och fortsatte käka, då såg vi den och hittade resterna av min älskade lilla Rosa.

Det var nog tredje eller fjärde gången höken var här, gångerna innan fick han inte med sig något (eller hon) skrämde bara slag på hönorna. Den första tuppen vi hade var bra på att försvara dem, han slogs med höken en gång så trädgården var full med både hök- och plymouthrockfjädrar.

Vi hade ett par duvhöksbesök i våras också, men hönorna har blivit bra på att gömma sig när de ser den, de gömmer sig även för tranor och segelflygplan...

Rävar vet jag att det finns i trakten, kommer den när de är fritt ute är ju inte mycket att göra åt, men hönsgården är ordentligt rävsäkrad med nergrävt nät, taggtråd och sten så där kan han inte gräva sig in.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

putte95

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 aug-09 kl 12:39 »
igår var 4 av hönsen ute tänkte inte mer på de men de har aldrig flögit ut innan nu idag och går kväll är här en rovfågel den flyger inte jätte lågt men över huset och är i närheten då man hör den skriker. den skriker ganska mycket... vad är det för något?. kan det vara den som skrämt hönsen? borde den inte tagit något? gässen och ankungarna är ju ganska lätt fångade men inget var rört inga sår eller något men en massa fjädrar på marken???

EvaE

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-09 kl 13:35 »
Räven har vi (peppar, peppar) än så länge sluppit. Likaså grävlingen. Däremot
så e här både duvhökar & glador & andra rovfåglar. Vi har bärnät över alla
hönsgårdarna så dom kommer inte åt dom.
Men anledningen till att vi inte kan ha de lösgående är grannarnas hundar...

//
Eva

8zw

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 12 aug-09 kl 14:19 »
Är inte säker på om det var räv eller grävling men våra ankor försvann och båda kaninerna också för de fick gå lösa hur de ville. Vi försökte ha inne på natten men oftast vägrade de. Lite synd för sist hade vi bara en ankhona kvar och hon låg och ruvade minst jag när hon försvann.
Har sett räven i skogen och har en hel grävlingskoloni där också.
Var dock flera år sedan det hände.
Nu Brukar vi ha räv/grävling som försöker gräva sig in i buren utan att lyckas men den har gjort att små vaktelkycklingar har pressat sig ut. För någon vecka sedan hade en räv/grävling lyckas fått tag i en vakteltupp på nått sätt då jag hittade den utan huvud vid gallret. Antar att den hade oturen att sticka ut huvudet just där räven/grävlingen stod.
Vet som sagt inte vad det är men det försöker gräva sig in och hittade tassavtryck uppe på en matlucka som liknade mer räv än grävling.
Har ju också haft duvhök besök igår och i förrgår men han har inte lyckats få tag i någonting och ser ut att ha gett up.

Det man kan göra är väl att se till så att alla hönsen är instänga i ett säkert hönshus under natten för det är oftast då grävling, räv och mink är framme.
Gällande frigående höns och rovfåglar är det bra om man har skydd så att hönsen kan springa och gömma sig under något hus, högt gräs eller buskar när de får syn på fågeln.
« Senast ändrad: 13 aug-09 kl 10:47 av 8zw »
Påfågelduvor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 13 aug-09 kl 02:12 »
igår var 4 av hönsen ute tänkte inte mer på de men de har aldrig flögit ut innan nu idag och går kväll är här en rovfågel den flyger inte jätte lågt men över huset och är i närheten då man hör den skriker. den skriker ganska mycket... vad är det för något?. kan det vara den som skrämt hönsen? borde den inte tagit något? gässen och ankungarna är ju ganska lätt fångade men inget var rört inga sår eller något men en massa fjädrar på marken???

Såna rovfåglar som skriker (ett högt utdraget lite 'sorgligt' läte, så svårt att förklara men falken som den där läskiga mongolen i disneyfilmen Mulan har låter precis så...) såna har vi här också, men de tar inga hönor. De brukar sväva högt uppe i luften, och skriker då och då. Jag tror att det kanske kan vara ormvråk. De gånger duvhöken varit här har vi varken sett eller hört dem innan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 13 aug-09 kl 09:24 »
Då har jag i sådana fall både ormvråk och duvhköken här, men om ormvråk inte tar höns behöber jag ju inte oroa mig. Men det kanske bara är du som inte råkat ut för det, eller tar dom inte i övrigt heller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
långfot, Nannanas, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser