Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min kompis lilla tupp! =/  (läst 1191 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Min kompis lilla tupp! =/
« skrivet: 21 jun-09 kl 18:08 »
Halloj!

Min kompis fick en liten tupp på ca 8 veckor av mig för nu snart 2 veckor sedan.
Idag fick jag ett mail om att den lille har börjat att nysa!  :'(

Snurrar en massa tankar i huvudet nu, han nös aldrig när han var här.
Kan han ha blivit smittad av något från deras gamla höns? Hur lång tid brukar det ta innan nya djur som inte varit i kontakt med de gamlas bakteriemojs reagerar och kan insjukna (hört ca 4 dygn, eller?)?
Eller kan han ha blivit nedkyld och råkat på en förkylning? Vet inte riktigt hur de har honom... Han var ju fullbefjädrad och behövde inte sin mamma längre.. Men kanske att de haft honom för kallt eller dragit ändå?

Vad tror ni?  ??? Jag gav henne tipset att ge honom vitlök i vattnet m.m så länge... Kan man göra något annat också?  :-\ Tycker det känns så konstigt med förkylning denna årstid, eller?

Åh, nu blir jag orolig... Han är ju så liten, tänk om han dör!  :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Min kompis lilla tupp! =/
« Svar #1 skrivet: 21 jun-09 kl 18:24 »
Okej, nu har jag pratat med henne i telefon och såhär är det då:

De har honom i en kaninbur just nu i närheten av de andra hönsen.
De har använt samma redskap till att städa hans bur med som när de städar de gamla hönsens hus och samma matskopa m.m.
Han började nysa för ca 2 dagar sedan.

Han nyser inte särskilt mycket utan bara någon gång ibland.
Han är inte snorig, luktar inte illa eller är svullen någonstans. Bara att han nyser någon gång ibland.

Kanske inte är så farligt då ändå?  ??? För höns kan ju nysa till om de får något i näsborrarna eller något... Precis som vi och andra djur.
Skulle gärna vilja åka dit och kolla själv men har tyvärr inte möjlighet till det just nu. =/

Han är för övrigt precis som vanligt och som sagt, han har ALDRIG nysit när han bodde hos oss utan det började han med efter att ha bott hos min kompis i ca 1 och en halv vecka.

« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 18:28 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 21 jun-09 kl 23:46 »
Har dom kanske spån till sina höns, isf kanske det är därför han nyser ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 05:51 »
Men vi har haft spån till honom också. :/ . Köpt på granngården, vet inte vad dem har. Ska fråga.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 08:43 »
Det går säkert över, alla hönsgårdar har sin normalflora och det är inte ovanligt. Inte farligt heller om det inte blir snuva el hosta. Envist är hönsförkylningar också, de kan hålla på länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser