Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekologisk isolasjon  (läst 7466 gånger)

konijn

• Gäst
ekologisk isolasjon
« skrivet: 08 jan-06 kl 21:36 »
Hej!
Hvor i sverige får jeg kjøpt bra og billig ekologisk isolasjon? Og hvor mange forskjellig typer finnes det? Finnes det plater med torv?
Det er veldig dårlig med dette i norge desverre.

Filip Skräplund

Re:ekologisk isolasjon
« Svar #1 skrivet: 09 jan-06 kl 00:37 »
Sågspån kan man ju få gratis eller rätt billigt.
Man kan blanda i kalk mot möss och borsyra för brandsäkerhet.
Har proportionerna nånstans i röran.
Kutterspån går också.
Jag skulle definitivt hellre använda sågspån än mineralull o likn.
Man ska bara se till att det finns möjlighet att fylla på mer uppifrån när det sjunker ihop.
Finns nån firma som säljer skivor av lin, tillverkade i Tyskland.
Har sett annons i tidskriften Byggnadskultur tror jag.
Det finns fler:

http://www.isolina.com/download/sw/SWEbroch.pdf

http://www.novator.se/kretslopp/0204/s10.pdf

"Förädlat" kutterspån:

http://www.llproduktion.nu/cuttercut.htm
« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 02:21 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 jan-06 kl 09:53 »
Vattenglas- impregnerad halm, är billig isolering, och du kan inte sätta fyr på det.

Gör ett prov, så kan du bilda dig en uppfattning, det är inte så svårt eller dyrt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

konijn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jan-06 kl 19:20 »
Tusen takk Zeke og Skytten!
Meget bra tips!
Men hvor kjøper man vattenglas, på apoteket kanskje? ( er ikke det noe slags silikat?)
Og borsyre? Hvor kjøper man det? Er det giftig? Er det mulig å bruke vanlig salt som brannhemmer?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 10 jan-06 kl 02:36 »
Citera
Og borsyre? Hvor kjøper man det? Er det giftig?

En enkel googling gav t ex detta:

http://www.shenet.se/ravaror/borax.html

http://www.novator.se/kretslopp/0204/ekobygg.pdf

För större mängd är det väl bäst att fråga en färghandel om råd.

"Inorganic boron compounds are generally good fire retardants. Boric acid alone or in mixtures with sodium borates, is particularly effective in reducing the flammability of cellulose materials. During heating the boric acid melts and forms a glasslike covering around fibers in the material and with increasing temperature water is released. Borax and Boric acid are therefore used as fire retardants in wood products, cellulose insulation and cotton batting used in mattresses."

Skulle inte tro att vanligt salt har liknande egenskaper.

« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 02:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

konijn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jan-06 kl 19:01 »
Takk!

Vattenglas er natriumsilikat og siden natrium er det samme som salt så tenkte jeg at vanlig salt vil kanskje ha en brannhemmende effekt.
Salt er jo ved siden av aå være matkonserverende forøvrig også konserverende på trematerialer.
I gamle bryggen i Bergen (Norge) oppdaget man at de nederste tømmerstokkene fra middelalderen var forbausende godt bevart; nettopp på grunn av at de oppbevartes saltet fisk i disse rommene.
Hvordan å påføres vattenglas til halmen forresten? Sprøytes dette på eller? Skal det fortynnes?

sidra

« Svar #6 skrivet: 10 jan-06 kl 19:17 »
Ja, det finns skivor av torv som man kan isolera hus med. Man kan även isolera med lös torv ungefär som sågspån. Lös torv verkar lite dammigt(mycket stöv)och kan tydligen självantända när man fyller på det. Men torvskivor verkar jättebra. Torv finns ju massor både i Sverige och Finland.
Kolla denna länk för mer information.
http://www.novator.se/kretslopp/0204/s41-44.pdf

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 10 jan-06 kl 22:35 »
Om man vill använda torv, varför då inte ta steget fullt ut:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=66;action=display;threadid=6665

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 jan-06 kl 09:56 »
Vattenglas i de mängder som behövs för att brandsäkra fiberisolering i ett hus/ göra större mängd färg köpes hos en industrileverantör, det kan kosta 200 kr/kg i färhandel eller apotek. Jag köpte för 12 kr/kg för ett par år sen.

Det var också koncentrerat, och man använder mellan 10-25% utspätt med vatten i de flesta applikationer.

På nätet hittar man lätt flera leverantörer, jag köpte av SwedHandling i Norrköping.

Vattenglas finns i två varianter Kaliumsilikat och natriumsilikat
natriumsilikat är billigast och passar för brandsäkring, kaliumsilikat är bättre till färg, men tilll färg kan man blanda sk dubbelvattenglas för att få ner kostnaderna utan att göra det svårare eller sämre.

Med ren natriumvattenglas finns risk för saltutfällning om man målar tjocka lager på en gång.

Borax är ett ämne som fungerar men knappast ekologiskt.
« Senast ändrad: 11 jan-06 kl 10:01 av Skytten »

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jan-06 kl 15:33 »
Snackade lite med en byggnadsantikvarie här på jobbet. Vi diskuterade fårull som isoleringsmateriel. Hon hade i alla fall sett det kring fönster och dörrar på äldre hus.

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jan-06 kl 22:02 »
Efter många tankar kring isolering så kommer jag fram till att sågspån använd på rätt sätt är det bästa,

alternativen som gullfiber ger nämligen lättare upphov till mögelskador, eftersom det inte torkar upp vattnet på samma sätt som spån, men naturligtvis får inte vattenläckan vara hur stor som helst då möglar allt tillochmed spån.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 16 jan-06 kl 23:37 »
Sågspån är ett beprövat isoleringsmaterial.
Största nackdelen är att det krävs betydligt tjockare lager av sågspån jämfört med moderna produkter.
En källa på nätet anger att 15 cm sågspån motsvarar ca 6 cm ekofiber.
Man kan också tänka sig att blanda upp sågspånen med kutterspån eller använda ren hackad kutterspån, särskilt i bjälklag.
« Senast ändrad: 16 jan-06 kl 23:47 av zeke »

wikhall

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 mar-06 kl 14:42 »
Hejsan.

Vi tänker som takisolering använda oss av torvplattor från Hörle Torv i Värnamo, se på webben:

http://www.torvproducenterna.se/sektion-vaxttorv/ftg-HorleTorv/index.shtml

Hampa, lera eller sågspån rekommenderas annars. Info om hampa finns plenty på www.hampa.net

mvh

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 03 mar-06 kl 17:04 »
Isolera med lera....tjaa, tar man tillräckligt tjockt så....
Skulle tro att lera används mest som tätning, inte isolering.

cesh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 mar-06 kl 10:44 »
Är helt ny här på detta forum och hamnade här eftersom jag planerar att bygga sommarhus.
Ett isolermaterial jag tittat på är Perlite ( www.perlite.dk)
Någon som har erfarenheter??

konijn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 mar-06 kl 11:53 »
Finner dessverre ikke en eneste leverandør som kan skaffe vattenglas. Hvor kan jeg få kjøpt dette? Og hvor mye trenger jeg egentlig av det?

Ja, ull er så billig nå at det kan lønne seg å isolere med det. I mange tilfeller får man det gratis. Sykt!!

Skal nok forsøke det i huset også. Slik kan jeg teste ut mange forskjellige type øko-isolasjon.

Får blant annet fra en nabo her en rest med "papiruld". Som er gamle danske aviser i matter!

johena

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 26 jun-06 kl 23:22 »
jag skall isolera min manskapsbod, och vill gärna göra det ekologiskt. någon som har erfarenhet?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 27 jun-06 kl 15:54 »
Finns lite olika typer att välja på men i ditt fall rekommenderar jag sågspånsisolering.
Billigt, hållbart och inte så attraktivt för möss som ekofiber o liknande.
Blanda gärna i kalk i sågspånet så blir det ännu obehagligare för mössen.
Se till att du kan fylla på mer isolering uppifrån för sågspånet brukar sjunka ihop lite de första åren.
Det kan räcka med en springa under taklisten där man kan fylla på sågspån.
Du behöver inte bry dig om fuktspärr i form av plastfolie el likn.
Dessutom ser jag att du bor i Skåne så du behöver inte så tjock isolering.
Andra alternativ är t ex skivor av lin eller hampa, men såna är svåra att få tag på och dyra.
Kan ju vara svårt att isolera taket underifrån med sågspån,
så skivor av nåt ekologiskt material kan bli aktuella ändå.

« Senast ändrad: 27 jun-06 kl 16:00 av zeke »

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 jul-06 kl 20:33 »
Konijn

Jag har ett par gånger anget var jag köpt mitt vattenglas här, så sök så finner du säkert något av inläggen.

SvenS

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 aug-06 kl 13:11 »
Ingen har nämnt EPS ( Cellplast)  eller frigolit som många också säger.  Även om den kanske inte riktigt kvalar in i högsta ekologiska divisionen, så har den ändock klassats som acceptabelt ur miljöhänsyn.

Jag som bygger en villavagn av lösvirke hade inget annat val än att isolera med det, p.g.a. vikten. Fördelen är att , om man vill bygga med diffusionsskikt och vindskivor på traditionellt vis, så är cellplasten redan både isolering och ångspärr/ vindtätt i en och samma.
Isoleringsförmåga är något bättre än glasull, det dammar inte, det finns inget organiskt i cellplasten som kan börja mögla. Och man kan återanvända det.
Hälften av min vagnsisolering kommer från en annan kasserat vagn.

Frigolit är populära mössleksaker, så då har jag målat bottenisoleringen med kallasfalt, det ligger som en tunn hinna som är seg, mössen avskyr kallasfalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser