Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsodling  (läst 4710 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Skogsodling
« skrivet: 17 jun-09 kl 11:24 »
Ett alternativ för de som inte har trädgård är att odla lite här och där. Kanske en liten glugg i en örtrik skog eller på lite olika ställen vid ett promenadstråk man brukar följa.
Har ni några bra tips på perenna och tåliga växter? De ska givetvis inte vara alldeles för konkurrenskraftiga plantor som stör ut den lokala balansen allt för mycket.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

E.Q u a l i t y

• Gäst
SV: Skogsodling
« Svar #1 skrivet: 17 jun-09 kl 15:13 »
Det är mer troligt att den lokala floran inte låter det du planterar komma igång ordentligt!
Körsbär och svarta vinbär är tåliga och lär ska ta sig relativt lätt.
Myntor konkurrerar och sprider sig bra. Jordärtskockor likaså.
Rabarber ska jag testa. Mållor är underskattad som salladsväxt, borde kunna sås på hösten på näringsrika spots.
Potatis funkar i princip varsom. Pumpor om man sätter ut förgrodda plantor på näringsrika varma ställen.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 17 jun-09 kl 15:37 »
Kanske är det enklast på störd mark där det växer mycket konkurrenssvaga växter.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 18 jun-09 kl 01:01 »
Lite intressant att de som inte har trädgård tydligen äger skog att odla grönsaker i? För jag utgår från att det inte är i någon annans skog man tänker upprätta sina odlingar?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jun-09 kl 02:13 »
Välkommen att plantera i min skog, men skördar gör jag själv  ;D

tench

• -
    • Solrot
« Svar #5 skrivet: 18 jun-09 kl 09:25 »
Visst är det någon annan skog. Jag har planterat rädisor på kommunens mark i år, men jag är kriminell och tyvärr inte skolad i enlighet med kyrkans moral.
*retas*
Må gott \o/

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jun-09 kl 14:33 »
Lite intressant att de som inte har trädgård tydligen äger skog att odla grönsaker i? För jag utgår från att det inte är i någon annans skog man tänker upprätta sina odlingar?

De flesta människor idag äger varken mark eller skog, och knappt ens sin bostad.
De flesta människor har dock förmågan och viljan att själva producera sin mat.
Att plantera mat i skog eller mark man inte äger är en sunt positiv handling.
Såklart ser man till att i möjligaste mån inte förstöra något. På lång sikt är detta ett steg i rätt riktning för mänskligheten, ännu ett steg mot självförsörjning, småskalighet och egenmakt.

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 24 jun-09 kl 21:49 »
Med tanke på hur ovårdad men våldtagen merparten av skogen är idag så vore det ett rent skämt om markägare skulle bli sura för att man planterade ut lite grönsaker.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 24 jun-09 kl 23:04 »
Det beror lite på det där...  Jag skulle nog bli rätt irriterad om jag helt plötsligt hittade ett land med rädisor mitt i vår skog. Det förstör väl kanske inte direkt, är inte så insatt, det är min man och min svärfar som sköter skogen, men jag skulle inte tycka om det! Det räcker med alla dessa svampplockare som ränner runt i skogen, alldeles fullt av dem ibland, och parkerar sina bilar precis var som helt, min man kom med traktorn på vår skogsväg en dag och kom inte ut för där stod en bil parkerad tvärs över vägen. Han fick ställa traktorn och gå hem, som tur var är det inte långt.

Nu har vi ingen stor skog och har rätt bra koll på den så vi skulle nog märka om folk sprang runt med fröpåsar där. De stora skogsbolagen bryr sig kanske inte.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jun-09 kl 23:13 »
Det kan ändå inte planteras några grönsaker i produktionsskogen, eftersom där varken finns tillräckligt med ljus ljus eller näring

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 25 jun-09 kl 07:28 »
Jag blev tvärtom irriterad när jag såg att skogsarbetarna hade förstört mitt bästa hallonsnår. Och det har jag inte ens planterat själv.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 25 jun-09 kl 09:06 »
Kan ni inte hålla er till trådens ämne istället?
Det är väl uppenbart att det råder delade meningar om detta. Skogsodling kanske också var lite missvisande. Lämpligast är såklart wasteområden, ruderatmark, bortglömda planteringar med mera.
Må gott \o/

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 27 jun-09 kl 02:04 »
Pepparrot, rabarber och citronmeliss är perenner som nog har rätt bra chanser. Jordärtskockor också, är väl den mest matnyttiga av dessa. Vinbär och hallon kan också klara sig själva.

Hur är det med alla grässträngar utmed vägar?  Är det någon som vet hur pass förgiftade av avgaserna de är? 

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 jun-09 kl 05:33 »
Det finns ett fint björnbärsbestånd, som planterats i en skog inte alls långt härifrån.  Vet inte vem som planterat, men den som gjort det har svårt att ställa anspråk på att få skörda allt själv.  Allemansrätten gör att vem som helst får plocka av bären.
I en ljus lövskog skulle nog gå bra att planterar de flesta grönsaker.
Men det blir svårt att hävda rätt till dem, om man inte äger skogen, allemansrätten omfattar inte allt som växer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #14 skrivet: 28 jun-09 kl 19:13 »
Ifall man valt att plantera på någon annans mark tycker jag gott man kan bjuda på lite skörd.
Må gott \o/

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jun-09 kl 19:15 »
Ifall man valt att plantera på någon annans mark tycker jag gott man kan bjuda på lite skörd.
Man skall vara glad om man inte blir stämd av markägaren...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #16 skrivet: 28 jun-09 kl 19:31 »
Javisst ska man vara glad för det.
Må gott \o/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 01 jul-09 kl 02:12 »
Man kan ju fråga också... finns säkert markägare som har någon plätt över. När jag var liten fick vi odla morötter och annat i ett hörn på en åker hos en grannbonde. Vi hade visserligen trädgård och rejält trädgårdsland, men mamma och pappa tyckte väl inte det räckte... det blev dessutom mycket bättre på åkerhörnet, var mycket bättre jord än hemma.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #18 skrivet: 03 jul-09 kl 08:31 »
Javisst ska man vara glad för det.
  ;D ;D ;D ;D Bra svar!
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser