Hej alla
Till våren ska vi skaffa höns, eller kycklingar - dom är nog lättare att "vänja sig vid" för en fd stadsbo som mig

så jag har hela sommaren/hösten/vintern på mig att inreda och fixa i hönshus och hönsgård.
Men hur ska jag tänka när det gäller hönsgården??
Där den är tänkt att vara (bakom det som ska bli hönshus) är det nu en djungel:
* 5-6 buskage av någon slags bärtyp (grenarna har lite taggar och frukterna ser ut som miniplommon, gula) ca 4 meter höga
* hallonbuskar/ hallonris en mängd
*en massa brännnässlor
*övrigt sly
Jag tänkte helt brutalt bara sätta stängsel runt detta eländiga område som förvildats - det är "gräsmatta" runt om det mesta, dvs klippbart. Det skulle bli ungefär 70-75 meter stängsel.
Nu till mina frågor!!
Kan jag släppa lös mina kycklingar när dom börjar gå ut, eller är det för stort och djungellikt? Mao måste jag slå av och till att börja med avgränsa uteområdet för dom?
Och hur gör man med tak? Då dom plommonliknande buskagen är såpass höga går det ju inte att sätta ett tak ovanför dom - kan jag sätta tak mellan dom?? Det blir ju inte helt tätt men bättre än inget - eller??
Vad gäller ras om det spelar nån roll, har jag funderat på Kindahöns då jag hört att dom ska va lugna och sociala. Men inget är bestämt.
Tacksam för svar och reflektioner
Ps hade jag klarat det hade jag satt in en bild så ni förstått va jag menar med djungel - man ser inte backen.