Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottning på väg ut -hur känslig är hon?  (läst 1851 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Drottning på väg ut -hur känslig är hon?
« skrivet: 09 jun-09 kl 20:38 »
Nu har jag kanske gjort en tabbe....

Jag fick en drottning med posten idag och gjorde en avläggare med henne nu ikväll. Samtidigt som jag var i bigården o grejade med det så passade jag på att titta till en annan avläggare som håller på att dra upp en egen drottning.

Jag hade räknat lite slarvigt och trodde att jag skulle hitta en drottning som var ett par dagar gammal. Istället så fick jag upp ramen med drottningcellen på och där var drottningen på väg ut! Spännande att se, men hur känslig är hon? Jag satte ner ramen så försiktigt som jag kunde och hoppas att hon inte tog nån skada.

Vad tror ni?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

SV: Drottning på väg ut -hur känslig är hon?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 08:01 »
Hon klarar sig bra!

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 09:00 »
Istället så fick jag upp ramen med drottningcellen på och där var drottningen på väg ut!

Häftigt! Går säkert bra!

Liten fråga bara om hur det går till - jag har fattat det som den drottning som kläcks först letar rätt på och dödar sina eventuella medsystrar (alltså drottningar) det första hon gör. Sen flyger hon ut på parning.

Jag tänker då att förolyckas hon på parningsflykten (kanske inte så vanligt?) så går väl samhället definitivt under - utan möjlighet att dra upp nya drottningar. Jag menar det vore väl klokare att flyga iväg och para sig först och sen göra upp om herra kvinnoväldet i kupan? Då finns ju reservdrottningar...

Kanske inget problem - men jag ser framför mig hur drottningen blir uppkäkad av en fågel på inflygningen till kupan...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 14:43 »
Då känner jag mig lite lugnare... :) Jag får titta till henne i helgen igen.

Tack för svaren!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 17:18 »
Citera
Liten fråga bara om hur det går till - jag har fattat det som den drottning som kläcks först letar rätt på och dödar sina eventuella medsystrar (alltså drottningar) det första hon gör. Sen flyger hon ut på parning.

Jag tänker då att förolyckas hon på parningsflykten (kanske inte så vanligt?) så går väl samhället definitivt under - utan möjlighet att dra upp nya drottningar. Jag menar det vore väl klokare att flyga iväg och para sig först och sen göra upp om herra kvinnoväldet i kupan? Då finns ju reservdrottningar...

Kanske inget problem - men jag ser framför mig hur drottningen blir uppkäkad av en fågel på inflygningen till kupan...

Det är helt riktigt. Första drottningen ut har ihjäl sina syskon. Den enda gången bina kan tillåta att en ny drottning föds och den gamla fortfarande är kvar i kupan utan att de direkt slåss är när bina gör stilla byte av drottning.

Det dom gör då är att föda upp och föda fram, para den nya drottningen och ser att hon börjar lägga ägg innan de avskedar den gamla. Den gamla kan i de fallet antingen bli kvar som inaktiv i kupan eller kastas ut.

Blir hon kvar som inaktiv i kupan kan detta ställa till med problem när man vill byta drottning. Man tror ju att man bara har en drottning i kupan och plockar således bort den ena och tillsätter den nya. Men eftersom bina ändå har kvar sin andra kommer de inte att vilja ta emot den nya som man ger dem utan nackar denna. Tråkigt men sant.

//Roger

wictor

« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 20:59 »
Nja...

Fullt så enkelt är det nog ändå inte.

Helt klart är att bina har en inbyggd önskan att svärma. Så är det ju, precis som vi människor har en önskan att "mysa" lite med den som står oss nära. En kraftig drift helt enkelt.

Men att framhålla kategoriska slutsatser att en nykläckt ungdrottning dödar sina systrar, det är nog att dra tankegången väl långt. Extremexempet som man hör ibland är att en nykläckt ungdrottning springer runt och letar upp alla andra viceceller och river upp dem och avlivar sin okläckta syster.

Den som kategoristkt påstår detta torde ju i så fall enkelt kunna förklara varför bin ibland svärmar flera gånger efter varandra. Vilken drottning är det som går ut med andrasvärm, eller för den delen med tredjesvärm, jag har själv till och med varit med om fjärdesvärm? De döda systrarna?

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jun-09 kl 21:43 »
Så enkelt uttryckt så kommer det att hända lite smågruff under några dagar - och att det till slut bara finns en kvar?  :)

wictor

« Svar #7 skrivet: 11 jun-09 kl 21:56 »
Hej Ersam

Man kan uttrycka sig på olika sätt. Jag tror inte att bina gruffar.

Det som händer i ett bisamhälle som kommer i svärmtankar (dessa tankar väcks i slutet av mars, början av april) är att de bygger ett antal svärmceller.

När den första cellen är på gång att kläckas, då svärmar bina - alltså den gamla och välfungerande drottningen sticker iväg med halva bistyrkan.

Vad som hädanefter händer är följande:

• Endera beslutar sig samhället för att det är nog. De har fått en ny drottning och läget är under kontroll. Hon kommer att flyga ut och para sig och om någon vecka är hon äggläggande. Detta händer sällan i samhällen som fått för sig att svärma.

• Eller så (vilket är troligare) så kläcks nästa drottning. Hon kryper ut, men finner att det är nog lika gott att svärma. Så hon sticker iväg med andrasvärmen.

• Och så kan det fortgå till såväl andra tredje och fjärde svärmen gått iväg. Var och en med nya och olika drottningar. Märk väl att det bara är den första svärmen som tar med sig en parad och funktionsduglig drottning, de andra har obefruktade drottningar med sig. Det kan gå bra, men misslyckas parningen så kommer dessa svärmar att gå under. Det har hänt mig mer än en gång att andra och tredje svärm istället fått äggläggande arbetsbin som bara pucklar.
[/list][/list]

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jun-09 kl 11:03 »
Det med "gruff" hade jag mer i tankarna att man gör en avläggare där bina själva får dra upp en drottning. Antar - som du säger - att det kommer någon eftersläntrare som inte hittas i första taget som kläcks om kommer att dödas.

Helt klart spännande värld!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 27 jun-09 kl 12:10 »
Jag puttar upp tråden efter dagens besök i bigården.

Jag såg ju att drottningen var på väg ur sin cell för snart tre veckor sedan. Efter det så har jag tittat efter henne vid ett par tillfällen, senast i onsdags, utan att hitta henne. I onsdags tyckte jag att bina betedde sig så konstigt, de rann liksom av ramarna och när jag tittat igenom alla så såg kupan helt tom ut... ???

Idag hade jag lite andra ärenden i bigården och bestämde mig för att titta igen. Om det inte fanns nån drottning nu heller så funderade jag på att ge dem en yngelram eller en kläckfärdig cell.

Jag hittade ingen drottning idag MEN däremot larver och en hel hög med viseceller! Alltså måste det ha funnits en drottning där i onsdags, men en drottning som samhället av nån anledning inte vill ha. Hon skulle ju kunna vara skadad eller så har hon förolyckats på något sätt?

Jag tror inte att det är svärmningstankar, för samhället är litet. Det är nog bara två ramar eller kanske tre ramar med bin.

Vad tror ni kan ha hänt? Hur skall jag tolka binas signaler?

Jag är inte helt säker på att jag vill att de skall dra upp en drottning till, dels så är jag osäker på arvet (blivande mormor är visserligen öparad men hennes ättlingar är busiga) och dels så börjar ju bina som finns där bli gamla. Avläggaren gjordes i slutet av maj och sen dess har där inte funnits nån äggläggande drottning. Jag kan ju iofs förstärka med täckt yngel från ett grannsamhälle.

Samtidigt är jag nyfiken på hur det blir om de får fortsätta själva utan att jag lägger mig i.... :)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 04 jul-09 kl 13:22 »
Ibland känns det som att ju mer jag håller på, desto mer förbryllad blir jag.... ??? Jag hade bestämt att jag skulle sätta ihop mitt viselösa samhälle med ett annat samhälle som har en fin drottning men för lite bin.

Idag gick jag dit för att förbereda sammanslagningen genom att ta bort visecellerna. Och vem går där på ramen om inte ungdrottningen... Hon är ganska liten, och går för sig själv.. Varför gör bina så här? Ratar en nyparad, äggläggande drottning till fördel för att dra upp ytterligare en?

Jag tog bort alla celler för att se om hon kan få en ny chans.

Så nu har jag fortfarande två små samhällen. Jag får väl ge dem lite tid till och slå ihop dem senare ifall det verkar behövas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
skräptanten, Karlsdotter, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser