Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stora är era...  (läst 2184 gånger)

saint206

• Småland
hur stora är era...
« skrivet: 07 jun-09 kl 16:11 »
ja hur stora är era växter nu? både grönsaker, bärsaker och blommor? jag är aningens orolig för mina physalis, dom är väldigt små ännu och dom växer extremt långsamt!! hur hinner alla få såna där monsterplantor egentligen?
tomaterna har knoppar iaf, alltid något..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

bokmalen

SV: hur stora är era...
« Svar #1 skrivet: 07 jun-09 kl 16:15 »
 ;)
Mina tomater har kommit så långt att de precis har fått små blomstänglar, men de har inte slagit ut än.
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #2 skrivet: 07 jun-09 kl 18:17 »
Sådde mina physalis alldeles för sent, dom gror ju så j-a sakta och sen växer dom sakta i början också. Dom är väl 1-2 dm nu men ganska klena, tveksamt om dom hinner ge någon skörd. :( För säkerhets skull köpte jag ett par plantor och dom är ca 5 dm nu, kraftiga och fina! Tror jag sådde i slutet av Mars, 2 månader för sent tydligen.

Tomaterna ska börja blomma vilken dag som helst och gurkorna har skjutit fart och är snart 1 meter höga.

februaribarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jun-09 kl 18:38 »
Jag lyckades ta livet av mina physalisplantor... :-[ var iväg och köpte ett par på plantskolan som växer så att det knakar ;D ett par av tomatplantorna blommar redan, knopp i en annan och i några plantor är det inte ens knopp än. Lite olika sorter är det iofs.

Var väldigt sent ute med mina gurk & squashplantor, får väl se hur det går på den fronten...

Vurre

« Svar #4 skrivet: 07 jun-09 kl 20:15 »
Mina tomater blommar på fjärde klasen. Paprikan blommar. Chilin har kart.
snus? vad är priset på en pris?

turlar

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 jun-09 kl 20:34 »
Ja hade också tre kraftiga plantor med första blomklasen på, nu är de endast tre stabbar kvar.
Blommehönsen verkar älska Tomater
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

zyrkis

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jun-09 kl 20:38 »
har en tomatplanta med sex gröna tomater stora som hasselnötter

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jun-09 kl 21:10 »
Knoppar på tomaterna, återstår att se vad de tyckte om de kalla nätterna.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 09 jun-09 kl 09:26 »
Physalis på plantskolan, kan man få tag på det? Har inte hittat...  ???

Har en physalis som jag fått av en vän, den är ca 1 meter hög  och har ett 10-tal blommor/knoppar.

Tomaterna varierar, några har blommat flera veckor och har tomater upp till nästan en golfbolls storlek, andra har knoppar, några har inte riktigt kommit så långt.

Samma sak med paprikorna och chili, beroende på sort. Några har fina frukter, andra blommar eller har knoppar, några har inte kommmit fullt så långt.

Gurkplantorna är kanske 15cm (frilands i pallkrage), squashen likaså, otroligt kraftiga i år!

Ärtor av olika slag närmar sig 2dm, vaxbönor 1dm, spenaten blommar och skall skördas och sås om... Allt växer faktiskt jäkligt bra i år!  :D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jun-09 kl 09:32 »
I växthuset har de tidigaste tomatplantorna (Tigrella) gröna, 5-kronestora frukter och gurkornas frukter är 6-8 cm långa. Physalisen blommar men det är ingen större fart på den. Paprikan har frukter, små och gröna och vindruvan blommar så att doften är rent bedövande.

Utomhus är det värre eftersom frosten slog till 3 nätter i rad och mina försök till täckning inte var helt lyckade. Potatisens blast är till viss del frostbränd och frilandsgurkorna ser inte ut att må bra.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

februaribarn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jun-09 kl 12:47 »
Physalis på plantskolan, kan man få tag på det? Har inte hittat...  ???

Jodå, på den som finns här i närheten iaf :)

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 jun-09 kl 12:23 »
Här har tomatplantorna växt till sig till 1,7 m och bär stora gröna tomater, gurkplantorna är 1,5 - 2 m och har gett 5 gurkor hittills och 10 nya på väg. Paprikor har vi skördat 5 gröna. 2 vattenmeloner och 7 gula meloner växer på bra, frukterna väger 0,3 - 1 kg styck.  Allt detta i växthuset. På friland har vi skördat 4 tomater och plantorna är 1,5 - 1,8 m höga..
MVH Rosita zon 1

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #12 skrivet: 16 jun-09 kl 17:08 »
tomaterna är 2m höga och vi har skördat den första röd tomat.... allt annat e se så där
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

AnnaPanna_is_back

« Svar #13 skrivet: 21 jun-09 kl 08:32 »
Har massor av physalisplantor - alla i olika stora krukor, alla har många blommor och många frukter
Tomaterna växer så det knakar, frukt på alla sorter, dock ännu gröna
Gurkorna är över 2 m. höga och vi har skördat ett antal och det blir nya klara att skörda varannan dag ungefär, nu går det fort!
Paprika och Chili har mycket frukt, men vet inte när det är dags att skörda dock...,  :-(
Sugarsnaps i växthuset är 2,5 meter med flera bönor klara att skörda, på friland ca 10 cm höga
Potatisen ca 15 cm hög överallt, även i växthuset...inte kunnat skörda någon än, satte dock mina potatisar senare i år än vanligt
Hallonen har massor av gröna små bär, vinbären har börjat sätta färg, jordgubbarna är gröna och kanske kan sommarvärmen som kommer denna veckan ge oss en härlig skörd av fina röda gubbar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare (1 dolda)
johber, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser