Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandbad, vilken sand använder ni??  (läst 15412 gånger)

Sharlee

Sandbad, vilken sand använder ni??
« skrivet: 06 jun-09 kl 16:00 »
Hej alla!!
Jag är precis nybliven hönsmamma till 31 st små liv... Åhh det är sååååå kul!!! Jag skulle kunna sitta i hönshuset i timmatal och bara titta på dom...

Men min fråga/or lyder:

Ska jag sätta in ett sandbad?
Vilken sand använder jag då?

En del kycklingar verkar vilja "bada"... Dom lägger sig i matskålen och snor runt...

Mkt tacksam för svar och tips i allmänhet!!!

Mvh Anna
Nybliven hönsmamma. Har:

*Araucana *Sk Blomme *Holländsk vithätta *Faveroll *Silkes *Kochin.  På gården finns även sambo, son, hund, katter och häst!!

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Sandbad, vilken sand använder ni??
« Svar #1 skrivet: 06 jun-09 kl 16:36 »
Mina föredrar faktiskt torv att bada i, och i den brukar jag lägga sand ibland, för sand eller gruskorn vill de ju oxå ha.

MVH Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 06 jun-09 kl 19:39 »
Vi gjorde ett jättefint sandbad åt våra hönor av fin blästersand minsta storleken, kändes jätteskön att ösa med fingrarna i, toppen trodde vi...

Men de föredrar att bada ute, under en gran eller i kanten av en rabatt eller mellan några trädrötter där jorden blivit som fint torrt damm, där badar de helst.

Då tar vi in sånt tänkte vi... men det fungerade inte, de ville inte bada i det, det enda som hände var att en höna släpade dit en knippa halm och la sig att ruva i sandlådan...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-09 kl 20:11 »
jag brukar också bara låta dom bada ute. har prövat att ge kycklingar sand men dom går bara och badar i maten eller spånet ialla fall :P på vinten brukar jag ha en låg back där jag häller i askan från kaminen (om man har det) och det är jätte poppis! tar ju även bort ohyra om mdom har det, dock så dammar det mycket...

Bia

« Svar #4 skrivet: 06 jun-09 kl 21:24 »
Mina gillar att bada i torv inne , jord ute
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-09 kl 21:53 »
om man har häst tex är det ju jätte bra med torv men om man bara ska använda lite till kycklingarna tycker jag det känns onödigt att köpa...

niagara

« Svar #6 skrivet: 06 jun-09 kl 21:54 »
På granngården säljer de sk "sandlådesand" som fungerar jättebra...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 06 jun-09 kl 21:58 »
hur stor är den?

Pukared

• Halland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-09 kl 22:22 »
på vinten brukar jag ha en låg back där jag häller i askan från kaminen (om man har det) och det är jätte poppis! tar ju även bort ohyra om mdom har det, dock så dammar det mycket...

Oj, blir de inte alldeles svarta då?

Ni som har "badet" ute: Hur går det när det regnar en period. Mina ser lite vilsna ut då, och jag känner alltid att de liksom inte HAR något bad när all jord och sand är blöt och hård. Tänker jag fel?
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 06 jun-09 kl 22:27 »
nej då, lite i baken bara. funkar jätte bra, men klart man kan köpa något som torv om man vill det istället. men istället för att kasta ut askan kan den ju komma till nytta ;)

mina brukar hitta något tort ställa som under tak eller buske ialla fall. annars kan man ju ta och ha något inne istället...

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 06 jun-09 kl 23:15 »
Ja såklart så föredrar dom ju utebadet, men ibland funkar de ju inte, då har jag badbåtar (för barn) inne i deras boxar som jag har torv i och lite sand, de tycker dom om och badar livligt, iaf på vintern. Torv finns ju oxå på granngården och den kan man ju oxå blanda hönsskiten med och lägga i rabatter. Bra jordförbättrare, tycker jag.

MVH Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 23:18 »
Jag har torv inne, iom att de badar o skvätter runt torven så måste det städas där. Så även om torvbalen känns stor, så går den åt, jag lovar. Vi gjorde av med en på mindre än ett år..

Nu sommartid hittar de ju finfina ställen utomhus. Här är en av favoriterna under en stolpbod, torrt även när det regnar! Eller under busken, med solen som lyser på dem, och de bara flyter ut o njuter... Och så reser de på sig, skakar på sig, ett damm-moln och så är de alldeles fina i fjädrarna igen!

Annika

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 06 jun-09 kl 23:27 »
Våra höns (stora flocken) har jordgolv så de badar i det med torv... Jättekul tycker hönsen, "ser smutsigt ut" gnäller matte.  ::) Som dessutom skenar omkring med en massa tunga stenar och hönsnät för att stoppa rovdjur från att försöka gräva sig in... Förra året hade en räv försökt, tack vare mina bumlingar och ogrävbara hönsnät som ligger där hade den inte lyckats särskilt bra alls... Utan den gav upp och gick till grannen och åt upp alla hönsen där istället...  :-\ Den räven är död nu...

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

niagara

« Svar #13 skrivet: 07 jun-09 kl 20:51 »
"sandlådesands"-påsarna är små så ett par st behövs nog, naturligtvis beroende på storleken av "badkaret"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 07 jun-09 kl 23:32 »
Jag säger som flera andra, hönsen vill bada "ute" och bestämma vilket bad som är bäst. Har försökt med sandbad inne i hönsgården det går på nåder men dom vill UT! och bada i (helst) rabatterna.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 3 användare
nordictinkerer, skräptanten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser