Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu blir jag desperat.  (läst 4208 gånger)

hustran

Nu blir jag desperat.
« skrivet: 03 jun-09 kl 14:06 »
Våra tackor har fortfarande väldigt lös avföring. Har fått rådet av fårhälsovet. att ta in dem på hö o halm, så har vi gjort i 2veckor snart. De är något bättre inte direkt "sprutdiarr'e" men löst. Bajsprov är skickat och är helt ok. alltså 0. Jag som hoppats få lite avbetat, nu går de i "tundrahage" och förra natten fick de gå i en liten ej betad fålla. I dag tycker jag de skiter rätt löst igen. Det är Gutar utan lamm. Kanske de bara skall gå på betong och halm......fy sjutton vad trött man blir. Vad skall jag göra?  ??? ??? ???

gernsö

• Skåne
SV: Nu blir jag desperat.
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 14:25 »
Prova att strö foderkalk ovani deras mat, det brukar hjälpa här.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

hustran

« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 17:14 »
Tack! Jag störtade iväg till Lantmännen och köpte kalk. Skrapade lite i mineralhinken och blandade med kalken. Lyckan blev stor hos tackorna och nu hoppas jag det hjälper. Kanske har vi "sura" beten. Vet. ville att vi skulle spruta med ngn. sulfa men jag hoppas slippa.Det är ju inte konstaterat någon bakterie. Jag vill inte vara så drastisk utan hoppas på naturligt alternativ.

Robb

« Svar #3 skrivet: 06 jun-09 kl 06:51 »
Hej hustran, hur har det gått med dina får, hjälpte foderkalken? Mvh

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jun-09 kl 08:30 »
Ja, skulle jag oxå vilja veta.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

hustran

« Svar #5 skrivet: 06 jun-09 kl 09:08 »
I går hade jag en vet. här som verkar vara mycket kunnig. Han tyckte vi skulle fortsätta med kalken (de är faktiskt bättre,Tack snälla för tipset) kalk har en förmåga att passera vommen och verka i tarmen och man kan också enl. honom blanda kol i. De kolpreparat som säljs har tydligen ingen verkan på idisslare som någon skrev förut.             
 Vi har nu släppt dem på stort bete där de kan vandra och förhoppningsfullt hittar "bra" växter. Det är lite svårt att fixa någon bra "mineralkrubba" som det inte regnar i bara, det får jag lösa. Än så länge ser jag inga "violpastiller" men de är betydligt torrare och det känns väldigt hoppfullt. Om det vore något bakterologiskt så skulle det "läka ut"trodde han, parasitprovet var ju lugnande.         
 En egen reflexion är att för länge sedan användes nog kalk mer i djurhållningen. Mineralfodret var kanske "enklare" och Gutar tex. är kanske genetiskt beroende.(Gotland består väl av kalksten). Tack igen för tipset gernsö oj, vad man lär sig här.  :)

Robb

« Svar #6 skrivet: 06 jun-09 kl 10:08 »
Bra. Alternativ är toppen! Man får många tips. Jag ska också arkivera Gernsös tips i minnet.  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 06 jun-09 kl 10:16 »
I går hade jag en vet. här som verkar vara mycket kunnig. Han tyckte vi skulle fortsätta med kalken (de är faktiskt bättre,Tack snälla för tipset) kalk har en förmåga att passera vommen och verka i tarmen och man kan också enl. honom blanda kol i. De kolpreparat som säljs har tydligen ingen verkan på idisslare som någon skrev förut.             
 Vi har nu släppt dem på stort bete där de kan vandra och förhoppningsfullt hittar "bra" växter. Det är lite svårt att fixa någon bra "mineralkrubba" som det inte regnar i bara, det får jag lösa. Än så länge ser jag inga "violpastiller" men de är betydligt torrare och det känns väldigt hoppfullt. Om det vore något bakterologiskt så skulle det "läka ut"trodde han, parasitprovet var ju lugnande.         
 En egen reflexion är att för länge sedan användes nog kalk mer i djurhållningen. Mineralfodret var kanske "enklare" och Gutar tex. är kanske genetiskt beroende.(Gotland består väl av kalksten). Tack igen för tipset gernsö oj, vad man lär sig här.  :)
Vår grannbonde har en jävligt fiffiga mineralbaljor på betena. Vet inte var han köpt dem eller om han byggt dem själv och jag hittar dem inte på nätet men det är i princip en låda med lock där djuren själv kan lyfta på locket. ska se om jag kan rita en snabb skiss.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 06 jun-09 kl 10:25 »
Inte det bästa jag ritat men dock håll till godo  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

« Svar #9 skrivet: 06 jun-09 kl 11:02 »
Tack Kimma. Jag har sett någon till kor som har ett lock av gummi. Och kloka som kor är, lär de sig lätt att öppna dem.Så varför inte prova med en som din skiss. Med Gutar så måste man alltid tänka på hornen, och ha livlig fantasi om olika händelseförlopp. ;D

Robb

« Svar #10 skrivet: 06 jun-09 kl 11:07 »
Oj, mitt inlägg försvann. Jag undrar vad du köpte för foderkalk, i säck eller i hink?, vet ej hur denna produkt säljs. En liten undring bara. Tack :)

hustran

« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 11:21 »
Jag köpte den på Granngården. Det stod kalkstensmjöl på säcken så jag frågade oroligt om det verkligen var foderkalk. De svarade att så kallades det och användes till djur i fodret. Fanns i säckar om 25 kg. Jag använder det för övrigt i permanentbädden annars. Har hört att det är bra för klövarna och att gödseln måste bli bättre eller hur?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 06 jun-09 kl 11:36 »
Tack Kimma. Jag har sett någon till kor som har ett lock av gummi. Och kloka som kor är, lär de sig lätt att öppna dem.Så varför inte prova med en som din skiss. Med Gutar så måste man alltid tänka på hornen, och ha livlig fantasi om olika händelseförlopp. ;D
Dessa används både till kor och får, fåren har inga problem att öppna locket, nu är de dock hornlösa men jag tror inte det spelar nån roll,det är bara raka skivor som de inte kan fastna i nånstans. Lycka till!  :)

gernsö

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 jun-09 kl 13:29 »
Kalk finns i två varianter, mer som pulver och en annan som lite gruslikt. Jag använder den som är lite grusig, använder mycket till höns och ankor, funkar jättebra.  MEn till får tror jag inte det spelar någon roll. Glad att det fungerade....

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #14 skrivet: 06 jun-09 kl 16:45 »
Lådan för mineralfoder kallas Uråsalådan och säljs av Lantmännen.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 06 jun-09 kl 16:48 »
Lådan för mineralfoder kallas Uråsalådan och säljs av Lantmännen.
Tack!  :D

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 jun-09 kl 22:57 »
Åh! Men en sån låda har ju jag! Byggde den till grisarna, men det var så mycket med en som ändå inte var bra till grisho. SÅklart den ska lbi mineralkrubba! tack!

En sån är lätt att bygga. På baksidan gör man "pinnar2 som sticker upp, så att locket aldrig kan ramla bakåt, bara framåt så fort ett djur inte håller upp locket.

hustran

« Svar #17 skrivet: 07 jun-09 kl 01:02 »
Tack för alla tips. När det gäller kalken så använder jag "mjölet". Det grovkorniga kallas tydligen brunnskalk. Kanske det är bättre i bäddarna, jag vet inte. Våra höns ger vi snäckskal. Allmänt så tror jag att kalk mår våra djur och jorden bra av.             
  När det gäller mineralfoder så har jag börjat undra över hur fasiken tillverkarna kan göra en produkt som spänner över hela landet.   
 Det måste väl skilja sig enormt i vårt stora avlånga land. Jag menar mineraltilförseln. Vi flyttar djur hit och dit. Har vi egentligen koll på vad de behöver? Vi "lyssnar" till tillverkarna och vill våra djur det bästa men......... ???

Birgit

« Svar #18 skrivet: 07 jun-09 kl 10:49 »
En bra och intressant reflektion hustran :)
Tanken har slagit mig flertalet gånger också.

Dessutom har ju inte vetenskapen koll på exakt vad vi bör äta och vad som fattas vid vissa problem t.ex. Så hur kan "djur"vetenskapen vara 100%?

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 07 jun-09 kl 11:13 »
Men nog har man väl lite koll? Jag bor i en av  selenfattiga Sveriges selenfattigaste delar och ger därmed extra selen. Jag bor däremot i ett område med extremt kalkrik berggrund (hö härifrån är populärt) och har aldrig gett extra kalk. För övrigt kan man ju anpassa val av mineralfoder om man har kopparbrist eller överskott i övrig foderstat eller vatten. Är man intresserad och frågvis så finns det olika sorter att välja på. Hittar man inget passande så kan man väl gå ihop flera fårägare och få ett eget mineralfoder blandat åt sig.      Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Wairam66

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser