Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompost i växthus  (läst 4445 gånger)

malines

• Gäst
Kompost i växthus
« skrivet: 30 maj-09 kl 09:36 »
Hej!

Har fått (vad jag själv tycker) en brilliant idé. Så nu luftar jag den här så alla som vet bättre än mig får en chans att ta det ur mig...

Jag funderar på att till hösten, när säsongen är slut, bygga upphöjda odlingsbäddar i växthuset. Dessa tänkte jag sedan fylla med vinterns och vårens matavfall (skal från grönsaker och frukt, thepåsar, kaffesump, äggskal och dylikt) för att sedan täcka alltihop med jord när det är dax att ta det i bruk igen nästa sommar. Tänker att det skulle innebära föjande fördelar:

1. Inget övrigt gödsel behöver tillföras jorden.
2. Jag slipper flytta komposjorden in i växthuset (det är ju ändå där den används, mest)
3. Förmultningen genererar värme som gör att jag kan plantera ut tidigare.

Eftersom jorden i växthuset är förbrukad efter säsongen ska jorden sedan enkelt kunna transporteras ut i landen och rabatterna där den behövs bättre.

Vad tror ni? Är det en bra idé, eller har jag fått hjärnsläpp?

Appeltorp 13

• Gäst
SV: Kompost i växthus
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 21:37 »
Jag tycker det låter jättesmart, men jag är ju ingen expert! :P ;D

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 maj-09 kl 22:32 »
Jag tycker det låter jättesmart, men jag är ju ingen expert! :P ;D

;D

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 30 maj-09 kl 22:38 »
Låter smart. Men kommer det förmultna där utan värme. Jag har hört att det tar 2 år att bli bra kompostjord.

Du får väl testa och se. Annars får du flytta ut det
Nyfiken om det skulle funka
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 maj-09 kl 22:43 »
Låter smart. Men kommer det förmultna där utan värme. Jag har hört att det tar 2 år att bli bra kompostjord.

Du får väl testa och se. Annars får du flytta ut det
Nyfiken om det skulle funka

Blir ju varmare i växthuset än utanför, tänker jag. Och det är ju strunt samma om det blir bra jord direkt, näring avger den ju i alla fall, och jag kommer att täcka alltihop med uppgödslad jord när jag planterar.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 30 maj-09 kl 22:47 »
Jag hoppas det funkar för dig. Kanske tar det bara längre tid. Men värt ett försök för det är ju en kanontanke.
Berätta hur det går senare.
Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 maj-09 kl 22:52 »
Jag hoppas det funkar för dig. Kanske tar det bara längre tid. Men värt ett försök för det är ju en kanontanke.
Berätta hur det går senare.
Lycka till

Tack!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 30 maj-09 kl 23:17 »
Jag minns en artikel jag läste i en tidning för många år sedan om en som grävde en jättegrop och fyllde med dålig frukt och grönsaker han fått i nån affär och så sådde han något i detta, någon slags rotfrukt, minns inte vilken som växte och blev något så oerhört stor. Det är ett tag sedan jag läste det och jag minns som sagt inte riktigt.

Vi har två kallkomposter där det även hamnat en del vegetariska hushållsrester, vi använder det inte förrän det är två år, tycker det är för fullt med halvförmultnat lite äckelpäckel, men växterna bryr sig kanske inte?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

malines

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 maj-09 kl 23:19 »
Jag minns en artikel jag läste i en tidning för många år sedan om en som grävde en jättegrop och fyllde med dålig frukt och grönsaker han fått i nån affär och så sådde han något i detta, någon slags rotfrukt, minns inte vilken som växte och blev något så oerhört stor. Det är ett tag sedan jag läste det och jag minns som sagt inte riktigt.

Vi har två kallkomposter där det även hamnat en del vegetariska hushållsrester, vi använder det inte förrän det är två år, tycker det är för fullt med halvförmultnat lite äckelpäckel, men växterna bryr sig kanske inte?

Intressant!

nej, jag tycker inte växterna borde bli äcklade. Snarare lite till sig faktiskt, som vid vanlig gröngödsling, ungefär...

forestman78

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 30 maj-09 kl 23:34 »
Det kommer att fungera fantastiskt fint bara Du täcker med matjord ovanpå. Det multnande under kommer att tillföra värme och näring. Jag har testat och resultatet blev jättebra.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Byracka

• -
Jordisering

Det har varit en del kackel om att nedbrytning under (förmodat) syrefria förhållanden skulle skapa förväxten skadliga substanser, men jag vet inte hur mycket sanning det finns i det.

Däremot bör du tänka på kvävehalten i materialet så att plantorna inte drabbas av kvävebrist p.g.a. fastbindning i nedbrytningen.

Det har varit en del kackel om att nedbrytning under (förmodat) syrefria förhållanden skulle skapa förväxten skadliga substanser, men jag vet inte hur mycket sanning det finns i det.

Däremot bör du tänka på kvävehalten i materialet så att plantorna inte drabbas av kvävebrist p.g.a. fastbindning i nedbrytningen.

malines

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 maj-09 kl 23:42 »
Det kommer att fungera fantastiskt fint bara Du täcker med matjord ovanpå. Det multnande under kommer att tillföra värme och näring. Jag har testat och resultatet blev jättebra.

Bra! Då var jag inte ute och cyklade! tackar!

Vurre

« Svar #12 skrivet: 31 maj-09 kl 08:44 »
Tänk på att finfördela kompostmaterialet så att det bryts ner inom rimlig tid. Och tänkt på att inte lägga ut något som drar till sig råttor, bröd t ex.
snus? vad är priset på en pris?

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 03 jun-09 kl 03:09 »
Jag har prövat ett par varianter.

1.Gräva ner kompostmaterial typ kaffesump och apelsinskal (som inga råttor vill ha) för att få kompostvärme och så en kruka med t. ex. sockerärter ovanpå för extra tidig odling. Resultat: Itne så värst mycket tidigare,  men massa myrbon i kompostdelen.

2.  Flytta in kompostbehållare, inte isolerad,  (Mullbert från IKEA. minst 10 år sedan inköp). Användning som vanlig hushållskompost från november till februari, kycklingskrov, skinkben och allt annat. Blir bra värme i komposten, vet inte hur mycket det värmer upp växthuset. Satte ner en odlingshink i behållaren ett tag för tidigare groning av persilja, funkade.  Sedan efterkompostering ett par månader. Tömt komposten där den stod, grävt ner. Flyttat ut behållaren till vanliga platsen. Växthuset är litet, bara 8 kvm, vill inte ta upp platsen med kompostbehållare under odlingssäsong. Funkade  bra i två år. Massa mask under kompostbehållaren också. Bara lite jobbigt flytta kompostbehållaren hit och dit.

3. Årets variant. Grävt ner och grävt om kaffesump, apelsinskal och bananskal allteftersom hushållet producerat detta, från februari tror jag, på stället där jag ska ha squash. Minst 5 grader varmare än omgivande jord. Roligare, jag gillar visst att gräva mer än att flytta kompostbehållare. Inga myrbon.  Nu har jag just planterat ut squash, frön som fått grodd, kommit upp med stora fina hjärtblad med  riktigt blad på gång.

Intricate

« Svar #14 skrivet: 03 jun-09 kl 07:41 »
Det man inte ska lägga i är väl växtrester från årets skörd i och med att de kan innehålla smitta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare
gorlan, Nataks, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser