Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin med svullna och kladdiga ögon  (läst 3101 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Kanin med svullna och kladdiga ögon
« skrivet: 29 maj-09 kl 21:49 »
Dottern har en kanin, Belgisk jätte som springer lös här på gården och inte är så där jättetam pga bristande intresse från banen. Han går iaf lös och går fint in på kvällarna i stllet innan vi stänger.
Tillbaka till frågan, hans ogon har se senaste dagarna blivit svullna och kladdiga, verkar som de kliar för han har rivit sig lite runt omkring. Någon idé på vad det kan vara och vad man kan behandla med eller jag ska gå direkt till vet?
Han har haft det så fast lindrigare en gång tidigare men det gick tillbaka av sig själv då, denna gången verkar det inte vilja göra det.
Tillägg: Han är pigg och kry för övrigt, äter och dricker samt hoppar runt mycket, pälsen ser fin ut och inget annat än ögonen som verkar krångla.
Tacksam för svar.
« Senast ändrad: 29 maj-09 kl 21:54 av Hönsakadurra »
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Kanin med svullna och kladdiga ögon
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 13:12 »
Kaninpest?

"Myxomatos/Kaninpest
Den mest kända farsoten på kaniner. Den sprids med stickande och blodsugande insekter som flugor, mygg och kaninloppor.

Symtom: Ögonen rinner och hela huvudet svullnar upp. Bölder bildas och går sönder. Det slem/var som då kommer ut infekterar matskålar m.m. Bölderna sprider sig till resten av kroppen. Djuret magrar och dör oftast efter kort tid.

Behandling: Det finns inget botemedel.

En del djur kan överleva - med bästa skötsel, renhållning och lättsmält föda såsom späda gröna blad och rivna morötter. Dessa djur blir då helt återställda och för alltid immuna, vilket även ärvs vidare till deras avkomlingar.
"
« Senast ändrad: 01 jun-09 kl 13:15 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 21:41 »
Ok, tack för svar. Det var det jag oxå tänkte på men han verkar hur pigg som helst med gott hull. Har inga andra kaniner han kan smitta så vi får väl hoppas det går över. Han är bara svullen i det ena ögat och jag tycker det har blivit lite bättre. Han äter det som passar honom ute, gräs och blad och sånt. Foder får han inne men han bryr sig inte så mycket om det.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 07 jun-09 kl 20:30 »
Han kan ju ha fått ögoninflammation. Det har jag haft på min kanin en gång. Fick en salva att behandla med i ca 5 dagar sen var det borta.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser