Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningsteknik av drottningar!  (läst 1549 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Märkningsteknik av drottningar!
« skrivet: 28 maj-09 kl 19:20 »
Med anledning av alla färgklickar och nummer drottningen ofta har på ryggen för att bli identifierad.
Oftast letar vi bara efter henne för att kolla närvaron i kupan.

Dagens teknik och då avses i första hand RFID tekniken där en RFID tag inte behöver vara större än 0.15 x 0.15 mm och väga nästan ingenting alls.

/Saxat från Hitachi RFID. [2007-02-23 09:01]

RFID är en teknologi som möjliggör elektronisk identifiering på mycket små ytor. Ett RFID-chip är i princip som en magnetremsa på ett kreditkort fast väldigt mycket mindre.

Ett RFID-chip är möjligt att avläsa på relativt långt håll och kan innehålla information om allt möjligt. Amerikanarna har börjat få RFID-chips i sina pass som gör att de enklare ska identifieras på flygplatsen. Det finns också kreditkort och id-kort med RFID-teknologi.

Tidigare har RFID-chips varit runt en halv millimeter stora, men nu har Hitachi utvecklat ett RFID-chip som är lika tunt som ett hårstrå. De nya chippen har ett minne på 128-bit som kan lagra ett 38-siffrigt unikt ID-nummer./

Skulle inte denna teknik vara lämplig på drottningar? Man kan då bara lätt läsa av om drottningen finns i kupan utan att behöva ägna tid åt att rota igenom alla ramar?

Chipmärkning av djur, hundar & katter är vanligt och nästan obligatoriskt från en Kennel. Men då är chippen betydligt större.
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 19:22 av Sten-Åke Lindell »

Skytten

• Skåne
SV: Märkningsteknik av drottningar!
« Svar #1 skrivet: 28 maj-09 kl 20:15 »
Tror detta är en självklarhet inom kort.  Alla blir med teknikens hjälp övervakade. En bättre ide är att på allt levande plantera in en genetisk DNA sekvens, som kan läsas med avstånd, skulle underlätta vid avel och även faderskapsmål och arvstvister. ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #2 skrivet: 29 maj-09 kl 17:05 »
vad händer om drottningen dör i kupan då?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-09 kl 17:15 »
Efter att några gånger nu ha letat drottningar kan jag bara hålla med om att chipsmärkning skulle vara skitsmutt, bara det går att sätta fast chipset så det blir kvar.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #4 skrivet: 29 maj-09 kl 20:14 »
Läste på det däringa internet att chippen kostar runt 50cent styck så ungeför 5 kronor och det låter ju ganska värt :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

wictor

« Svar #5 skrivet: 30 maj-09 kl 21:07 »
vad händer om drottningen dör i kupan då?

Om drottningen dör i kupan så släpar bina ut henne, precis som de gör med övriga döda bin, dött yngel och annat som inte skall vara därinne.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 maj-09 kl 21:10 »
Omdrottningen dör i kupan så finns hon antingen utanför eller någonstans på väg ut, då vet man att hon är nära botten.

Vi har idag silat bin genom ett spärrgaller för att hitta en lite svårare drottning som till sist visade sig. Det kan faktiskt ta ett tag att hitta henne.
Vill man sedan göra avläggare, hantera ambin (skaka ramar) eller spärra av drottningen vid drottningodling vill man vara säker på att hon är på rätt sida om spärrgallret eller absolut veta vilken låda hon sitter.

Tobbe4u

« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 20:40 »
Heja StenÅke
Här har du ett uppslag som verkligen skulle underlätta för biodlare.
Det vore väl något att jobba vidare på.
Man skulle kunna tänka sig att drottning odlare märkte Dr innan leverans.

Skitsmart jag kan bli bland dina första kunder eller hjälpa dig som pilot drotningodlare..

mvh Torbjörn

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 jun-09 kl 21:49 »
Jag skall snart prova på drönare, har gott om sådana. Man kan alltid öva märkning på drönare oavsett vilken märkning det är. De är lite håriga på ryggen bara, men det går.

Hälsa farsan som ringt och varit nyfiken ibland.

Rune H

« Svar #9 skrivet: 08 jun-09 kl 22:57 »
Chipsen är ekonomiskt överkomliga.
Men vad kostar läsutrustningen ?
Några länkar ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jun-09 kl 07:10 »
Det kommer sampler och jag kommer att få se en del utrustning, men de som läser på ca 30 cm är billigast och det är en sådan som räcker.
Man får i så fall sätta läsaren på båda sidor om lådan för att läsa men å andra sidan får man ganska bra utpekning.
Jag återkommer så småningom när jag testat med bilder och uppgifter.
Ingen vet hur det "egentligen" fungerar i praktiken innan man provat, men det är värt att prova.

Så här små kan de vara och ändå rymma drottningens ID.
De här som visas på bilden är på 2.45 GHz bandet men kräver extern antenn. Det är allså antennfunktionen som är problemet.
« Senast ändrad: 09 jun-09 kl 08:37 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jun-09 kl 10:18 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser