Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla svartpeppar?  (läst 34396 gånger)

Cornelis

• Västerbotten
Odla svartpeppar?
« skrivet: 28 maj-09 kl 12:45 »
Hej, någon som vet hur man bäst behandlar sitt frön från peppar för att så?

Bor i ett hus vid älven, odlar massa grönsaker och ser hönsen sprätta omkring på gården.

van Flanders

SV: Odla svartpeppar?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-09 kl 16:55 »
Oj kan man odla svartpeppar här?

Jag var på en kaffeodling i Indien för några år sedan och där odlade de även peppar, som var en halvparasitisk trädklättrare.
zon 1-2

Vurre

« Svar #2 skrivet: 29 maj-09 kl 22:07 »
Så peppar går säkert bra här i Norden, men ska man odla peppar får man nog dra dit pepparn växer.
snus? vad är priset på en pris?

Björno

« Svar #3 skrivet: 30 maj-09 kl 15:04 »
Hej!

Om jag fattat rätt så är grönpeppar, svartpeppar och vitpeppar samma sak Grönpeppar är omogna inlagda pepparfrukter, svartpeppar är omogna torkade pepparfrukter, vitpeppar är mogna och skalade och torkade pepparfrukter. Peppar (Piper nigrum) odlas i tropiska länder och är en slingerväxt. Frukterna (fröna) bildar smala avlånga klasar som först är gröna men sedan mognar och blir röda.

Jag har sett plantor med frukter på Bergianska trädgården i Stockholm, där dom växer i ett tropiskt växhus (Viktoriahuset). För att få plantor så skulle jag sätta vitpepparfrön eller försöka få tag på plantor från någon botanisk trädgård. Rosépeppar är en helt annan växt. ett tropiskt träd. Jag fick fram plantor från en kryddpåse med rosépeppar som jag köpte på konsum. Tyvärr överlevde dom inte vintern. /Björno

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 maj-09 kl 15:28 »
Peppar peppar, svenskodlad ekologisk peppar - En utmaning!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vurre

« Svar #5 skrivet: 30 maj-09 kl 23:51 »
Peppar peppar, svenskodlad ekologisk peppar - En utmaning!

Ja, har man bara ett tropiskt växthus med rejäl takhöjd ska det väl inte vara så svårt.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 maj-09 kl 04:25 »
Svårigheten ligger väl närmast i att gå runt. Varmväxthus är energikrävande.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Korp

• Korp och Robert med barnen Ylva 7 år och Vide 3 år
    • Östergötland
    • Korps
« Svar #7 skrivet: 24 aug-09 kl 15:51 »
Är det någon som vet vart man kan få tag i frön till svart peppar?
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 22:14 av Korp »
Bosatta i Rökstadtorpet vid vägens ände bortom kohagen. Där bor vi med 2 nordsvenska hästar, ett antal getter, sjutiioelva gotlanskaniner, ett par katter, linerödssvin och en sjuhelsikes massa sniglar.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 01 sep-09 kl 12:40 »
Är det någon som vet vart man kan få tag i frön till svart peppar?

Närmaste kryddhylla antar jag.

RM

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 22 mar-14 kl 16:53 »
Ruskar lite liv i denna tråd från 09 Har utvecklingen gått framåt, går det att i Sverige odla egen peppar 2014?

kurt

« Svar #10 skrivet: 22 mar-14 kl 18:43 »
Ruskar lite liv i denna tråd från 09 Har utvecklingen gått framåt, går det att i Sverige odla egen peppar 2014?

Det går att odla många sorters peppar i Sverige, bla chilipeppar, dock INTE Piper nigrum (grön,svart,vit-peppar)

MissT

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 mar-14 kl 19:00 »
Jag odlar svartpeppar, Piper nigrum, så visst går det. Om man däremot vill få fram pepparfrön , så är det nog tveksamt om det går. Fast jag har inte haft min planta så länge, så jag hoppas ju.
Frön finns ibland på Ebay, jag köpte därifrån. Gourmetgarage har också.
http://www.gourmetgarage.se/product/svartpeppar-pepe-nero-271/
Man måste ha stark undervärme om dom skall gro. En groningsmatta är nog ett måste.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser