Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varierande färger på hinnor?  (läst 4632 gånger)

Ulla Krull

SV: Varierande färger på hinnor?
« Svar #20 skrivet: 09 jun-09 kl 18:52 »
Tack Javill & Pukared!
Det var intressant, känns verkligen att det är en lucka i mina kunskaper där men nu börjar det klarna  ;)

bloke1

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 10 jun-09 kl 19:07 »
Precis! Och därför kan inte antikroppar mot olika sjukdomar föras över heller eftersom de är stora molekyler precis som virus. Men hos människa däremot så är det färre lager i moderkakan och "större kontaktytor" mellan blodomloppen och därför kan även stora molekyler överföras. Alltså kan bebisar få en viss del immunförsvar från mamman, men inte lamm, kalvar och föl. Någon annan får ta övriga djurslag!  ;D
[/quote]

Jo, antikroppar överförs visst! de är i förhållande till ett virus "mikroskopiska". antikroppar är molekyler, virus är "organismer". moderkakan har inte fler eller färre lager, utan är uppbyggd efter samma princip. skillnaden är att får har många små moderkakor medan människan oftast har en stor. återigen, skillnaden mellan människa och får är liten (i detta avseende).

Pukared

• Halland
« Svar #22 skrivet: 10 jun-09 kl 22:28 »
Jag är absolut inte ute efter att bevisa att jag har rätt till varje pris, (och vi är dessutom långt från det tråden startade med  :-[)men detta är ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och som ingått i mitt arbete nu i väldigt många år, så med risk för att verka tjatig  :-[ upprepar jag mig denna gång med ett (låååångt) citat från boken Husdjur - ursprung, biologi och avel:

En moderkaka, placenta, kan definieras som varje kontakt mellan embryot och moderns vävnader, som medger transporter dem emellan. Hos många däggdjur växer fosterhinnorna helt samman med livmoderns slemhinna. Från början finns det sex cellager mellan moderns blod och fostrets. I de mest extrema fallen reduceras de till bara ett lager. Förbindelsen kan inte brytas utan att blödningar uppstår om antalet lager minskat alltför mycket. Hos rovdjuren finns det fyra lager kvar, hos människor och apor tre, och hos gnagare och hardjur endast ett. Moderns blod omspolar fostrets blodkärl. Ingen av dessa placentor kan skiljas åt utan blödningar. Typen kallas placenta conjugata.

Hos idisslare, häst och svin finns däremot placentaformer som medger att de skiljs åt ungefär som ett kardborreband. De har alla sex lagren kvar och typen kallas placenta apposita. Förlossningen blir oblodig. Nackdelen med den lösare förbundna placentan är att det blir svårare att transportera näringsämnen mellan moder och foster. Framför allt hämmas överföringen av stora molekyler. Proteiner ,som t ex immunkropparna, är stora molekyler och kan inte alls passera över till fostret. Ungen måste få sitt skydd efter födelsen via råmjölken.

Som sagt, jag är inte ute efter att bevisa att jag har rätt, utan mer efter en ytterligare chans att få understryka hur otroligt viktig råmjölken är för lammen. Utan den har de inget immunförsvar förrän deras kroppar hunnit bygga upp ett eget, och de har ofta hunnit ta mycket skada av infektioner innan det händer. Jag vet en lammproducent som regelmässigt sondmatar ALLA lamm med 50 ml råmjölk (stora köttraslamm) för att vara säker på att de kommer igång bra. Han har 3-400 tackor...  :o

KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser